Guppy og platy fisk

jeg fant ikke noen info om ny tråd verken i fisk eller oppdrett kategori så jeg må skrive her og håper det går i orden..
vi har platy og guppy i akvarie og har noen spm om dette.
den ene guppy har fått 4 bebiser , men de 2 andre hoene har jo en svat prikk bak de og som er tegn på at de er gravide. men på formiddagen i dag var plutselig den svarte flekken borte på hun ene i 1-2 timer så kom den tilbake igjen, hva har det for betydning??? hun var og litt tynnere igjen og.. og den ene platy fisken kaller vi for Bolla (hehe) ho er rund og god MEN hva slags tegn skal man se etter på de da fødsel er i gang?
HVorfor den svarte flekken forsvinner og kommer tilbake igjen vet jeg ikke.
Men tegn på fødsel;
- gjemmer seg
- Kan svømme urolig. Opp og ned og har rar oppførsel.
- spiser lite
- Puster fort
- Gyppy får en litt trekante "tut" ved endeåpningen (har ikke observert dette med platy, men har heller aldri fått med meg platyfødsel)
- Guppy senker også halen litt når hun presser og løfter den for å slippe dem ut.
Jeg kommer ikke på noe mer. Kanskje andre har mer info.
Den svarte flekken (som er ynglene i magen) blir mer eller mindre synlig etter hvor mye mat mor har innabords. Her virker ihvertfall hunnene mye drektigere rett etter foring enn like før...
sissimor
Den svarte flekken (som er ynglene i magen) blir mer eller mindre synlig etter hvor mye mat mor har innabords. Her virker ihvertfall hunnene mye drektigere rett etter foring enn like før...



men hun spiser jo ikke noe mat i det hele tatt, det har hun ikke gjort på 2 dager
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap