Sand?

Skal skifte til veldig fin sand. Tenkte 0.5-1.0mm. Har hatt grov grus i et halvt år. Er det noe spesielt jeg må huske på? Har tenkt å skaffe sandsnegler. Hvordan skal man vaske sanden egentlig, før man heller oppi? Hvordan sand er best. Slik at vannverdiene ikke endres. Trives planter bedre i sanden?
Inaktiv bruker
Hei Tora :0) Jeg har selv brukt biltemasand i mitt tidligere malawikar.. Jeg hadde ingen planter da.. men tror fiskene elsket sand og grave i. Jeg hadde sand i en bøtte og røret rundt med vann i... helte så ut møkkete vann og tok sanden i akvariet. Har lest om dette tidligere og tror nesten alle har god erfaring med plantevekst i sand... :0))
Har sand fra Biltema i alle kar, og vasker den ikke i det heletatt...

Veldig fornøyd, og med sandsnegler stortrives plantene
Takk skal dere ha, da drar jeg på biltema en tur
Planter gror i sand, men gror bedre i grus. Sanden blir veldig tett, og dritten fra fiskene som plantene spiser (nam nam) blir liggene på toppen av sanden.
Ikke om du har sandsnegler Roy ;D

De fleste av plantekarene her inne har faktisk sand, så det fungerer utmerket. Og så er det lettere for flantene å få feste i sanden...
Jo det er rett at sandsniler hjelper til med luftingen av sanden. Men det blir aldri like bra som med grus, hvor det er mellomrom overalt.
Jeg merket ingen forskjell på planteveksten da jeg byttet ut grusen med sand og sandsnegler. Faktisk vil jeg tro det er en fordel for plantene siden man nesten må nedover i bunnlaget med slamsugeren om man har grus og det skader planterøttene.

Med sand så trengs ikke det. Da brukes ikke slamsugeren i det hele tatt, bare slangen som holdes litt over sanden og tar med seg det som måtte være av smuss der. Her er en liten videosnutt som viser akkurat det. Med sandsnegler i karet behøves det heller ikke å røre i sanden for å få ut gassbobler slik han gjør på slutten av videoen.
Litt off topic (men bare litt)

Noen her som har fått problemer med at man har fått for mye sandsnegler?
Jeg har enormt med snegler i det ene karet mitt. Jeg ser det på natten spesielt når de alle sammen kommer opp på glasset, helt ekstremt. Og i dette karet er det ikke sand engang.
Plussmedlem
Golden-nugget
Litt off topic (men bare litt) Noen her som har fått problemer med at man har fått for mye sandsnegler? Jeg har enormt med snegler i det ene karet mitt. Jeg ser det på natten spesielt når de alle sammen kommer opp på glasset, helt ekstremt. Og i dette karet er det ikke sand engang.


Har ikke sandsnegler, men sandsnegler er kjent for å formere seg til å bli ekstreme mengder, så du er nok ikke alene om det...
Jo mer mat, dess flere snegler

Om du synes det blir for mange så kan du knuse litt av en bunntablett et åpent sted i karet og vente til det hauger seg opp med snegler. Da er det bare å slamsuge de ut. Jeg heller så kokende vann over de før de blir kastet. Så må man begrense mattilgangen slik at de ikke overtar igjen.

Jeg har prøvd jegersnegler også og de er meget effektive, men jeg fant ut at jeg irriterte meg mer over alle de tomme snegleskallene som ble liggende overalt enn krypende, levende snegler så jeg fjernet de igjen.
Blir det overgrodd med sandsnegler er det ikke bare å gi de til praktbotia?
Om du har stort nok akvarie til å holde praktbotia så spiser de snegler ja
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap