Motstridende co2 verdier i artikler og tester

- I bruksanvisningen til TETRA (engelsk PDF versjon på TETRA sine nettsider) for måling av CO2 vises det til følgende:

0,5-1,0 mg/l : for lavt
5,0-15,0 mg/l : ideel
20,0---> : skadelig for fisk


- I bruksanvisningen til SERA for måling av CO2 oppgis følgende:

10-40 mg/l : ideel, men maks 20 mg/l for følsomme fiskearter


- I den utmerkede artikkelen her inne om bruk av TETRA sine testsett oversatt
til norsk, vises det til at generelt sett bør CO2-verdien ligge på ca 25mg/L.


Som dere skjønner får jeg ikke dette til å stemme.
Her er det ikke bare maks verdiene som er motstridende,
men også minimumsverdiene.
Kan noen oppklare dette for meg.

Til slutt tar jeg med at min siste CO2 måling viste 14. Dette er da innenfor ideal verdi
for den engelske bruksanvisning til TETRA på nettet, men 11 mg/l for lavt ihh. artikkelen her inne. For SERA sin del er jeg da like over min. verdi........sukk.

Hjelp!
CO2 er ikke bra for fisker...

mengden CO2 bør egentlig (for fisker) være så lav som mulig, men som du sikker vet er karbonet i CO2 lett tilgjengelig for planter og dermed ønskelig i et plante-kar. Skal du ha et fint kar for fisker, lufter du ut alle CO2 slik at du får en likevekt, skal du ha CO2 for å øke tilveksten for planter, tilsetter du CO2.

Holder du deg rundt 15-16 mg/l mener jeg at det er mest ideelt for både planter og fisk.

Hvor mye planter skal man ha før det burde tilsettes co2?
Nils Vollstad
CO2 er ikke bra for fisker... mengden CO2 bør egentlig (for fisker) være så lav som mulig, men som du sikker vet er karbonet i CO2 lett tilgjengelig for planter og dermed ønskelig i et plante-kar. Skal du ha et fint kar for fisker, lufter du ut alle CO2 slik at du får en likevekt, skal du ha CO2 for å øke tilveksten for planter, tilsetter du CO2. Holder du deg rundt 15-16 mg/l mener jeg at det er mest ideelt for både planter og fisk.


Takk for svar. Jeg glemte forsåvidt å si at det jeg var ute etter var en middelverdi
som fisken selvsagt og plantene kunne leve med.

Selv bruker jeg Tetra sin CO2 test og der har jeg et tilleggspørsmål til dem som bruker den. Er det meningen at fargen i måleglass B skal matche den rosa fargen på fargekartet, eller holder det at du får litt rosa selv om den er mye lysere enn på fargekartet?
Jeg finner bruksanvisningen litt utydelig der. Dette har jo mye å si for verdien!!
Jeg får rosa vann i glass B alt etter 2 dråper(4 mg/l), men må opp i 7 dråper (14 mg/l)for å matche fargen på fargekartet......

Noen der ute som kan svare på dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap