Juwel pumpe i "boks"

Kjøpte juwel rio 240 brukt. tidl. eier har brukt utvendig filter.
Men det fulgte med et filter som mest sannsynlig fulgte med karet da det var nytt.

En "kasse" som det også har vært varmekolbe i.

Noen som har en slik?

Jeg er ikke fornøyd med den. Den er umulig å montere. Den må stå helt ned i sanda, hvis ikke så går den opp i lyset. Iom at jeg ikke har fått montert den ordentlig, så står den fast i sanda.

Fant en sverddrage der i dag. Anc. har også hatt turer oppi der.

Angrer veldig på at jeg startet opp med denne pumpa, men nå er det for sent.

På hvilken måte vil jeg få best mulig filtrering og gjennomstrømning?
Ida J
Kjøpte juwel rio 240 brukt. tidl. eier har brukt utvendig filter. Men det fulgte med et filter som mest sannsynlig fulgte med karet da det var nytt. En "kasse" som det også har vært varmekolbe i. Noen som har en slik? Jeg er ikke fornøyd med den. Den er umulig å montere. Den må stå helt ned i sanda, hvis ikke så går den opp i lyset. Iom at jeg ikke har fått montert den ordentlig, så står den fast i sanda. Fant en sverddrage der i dag. Anc. har også hatt turer oppi der. [B]Angrer veldig på at jeg startet opp med denne pumpa, men nå er det for sent.[/B] På hvilken måte vil jeg få best mulig filtrering og gjennomstrømning?


Hvorfor er det for sent..?

Ta en tynn filetkniv, el. og skjær forsiktig festene på filterkassa fra langsiden og kortsiden. (Det er 8 silikon punkter, 4 på hver side.) Så kjøper du deg et utvendig filter i stedet. Fluval 405 er et godt valg.

Det har jeg gjort med alle Juwelkarene mine.
Ettersom den ikke er festet, bør du vel helst kjøpe silikon for å feste
den til veggene i hjørnet. Trolig må du tømme karet for vann for at
silikonet skal stivne. En annen(midlertidig) løsning kan være å legge
noen steiner i bunnen av filterkassa slik at den holder seg på
plass(loddrett).
Sorry...Klarte hvist ikke lese at den var løs *rødme*

Tetra-frelst har helt rett, men jeg ville aldri satt inn originalkassa, som sagt.
Det er mye mere effektivt med utvendig filtrering, etter min mening.
Tetra-frelst
Ettersom den ikke er festet, bør du vel helst kjøpe silikon for å feste den til veggene i hjørnet. Trolig må du tømme karet for vann for at silikonet skal stivne. En annen(midlertidig) løsning kan være å legge noen steiner i bunnen av filterkassa slik at den holder seg på plass(loddrett).


Lurt!
Mannfolka tenker vel noe lengre ang tekniske remedier. Kunne ønske jeg slapp å tenke på pumper og sånnt.
Holdt meg til vann og fisk. Får prøve å få mannen med på dette.
(men skal jeg få det, så skal han ha eget kar med lungefisk. *hjelp*)
AquaLife
Sorry...Klarte hvist ikke lese at den var løs *rødme* Tetra-frelst har helt rett, men jeg ville aldri satt inn originalkassa, som sagt. Det er mye mere effektivt med utvendig filtrering, etter min mening.


Tips til rimelig og bra pumpe?
Ida J
[QUOTE=AquaLife]Sorry...Klarte hvist ikke lese at den var løs *rødme* Tetra-frelst har helt rett, men jeg ville aldri satt inn originalkassa, som sagt. Det er mye mere effektivt med utvendig filtrering, etter min mening.


Tips til rimelig og bra pumpe?

Til mine 240L'ere har jeg Fluval 405 fylt med Kaldnes K1 filtermedie.

Har aldri No2 over 0,01 mg/L.
AquaLife
Sorry...Klarte hvist ikke lese at den var løs *rødme* Tetra-frelst har helt rett, men jeg ville aldri satt inn originalkassa, som sagt. Det er mye mere effektivt med utvendig filtrering, etter min mening.


MYE MER effektivt er kansje å ta i? Jeg kjører med fluval 4 sammen med innvendig filter fra Juwel, går perfekt.

Du sier fiskene går inn i karet, er filter og pumpa tatt ut da?
Jeg har bare røsket ut innmaten i min og puttet inn en "modifisert" Fluval 4+ med blåfilter i 120 literen min, fungerer som bare juling det!
Er enkelt å greit å ta den ut og rengjøre også...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap