Mine akvarier=)

tengte jeg skal prøve å skrive en liten akvarieblogg=)
har aldri skrevet noe slikt før, så blir sikkert litt rart i begynnelsen:P

hentet det første akvariet 03.08( 96 liter)... det jikk for fort når jeg fikk fiskene oppi etter bare 2 dager...:S han på dyrebutikken sa det gjikk greit..:S
fikk så 4 platy, såm ble til 15 over natten=)
syns det var kult med yngel med en gang=) hehe

så kom neste akvarium i hus igår ( 08.08), fylte vann i det, var ute å fant grus, såm vi rengjordet ordentig før vi hadde det i akvariet=)
så det står med en brukt pompe med litt basseluska i sæ, å godgjør seg, til vi får piraya etterhvert=)

så var jeg idag å hentet ennå et akvarium, på ca 60 liter,
som jeg hadde i ca 30 liter vann fra det akvariet fiskene har stått i i noen dager, å hadde ynglet oppi der, så di har litt bedre plass å kose seg på=)

så på under en uke er det kommet 3 akvarier i hus, å vi koser oss med å gjøre klar akvariene, å ombelere litt i di=)

skal prøve å oppdatere litt om hva soom skjer i mine akvarier=)
idag var vi å kjøpte en jeg tror er Pterygoplichthys gibbiceps på ca 12 cm,
og 5 piraya på hele 2 cm:P
pirayan er i et eget akvarium, mens algespiseren er sammen med platyen=)
begynner å bli litt mer liv i akvariene nå=)
en stund siden jeg har skrevve her sist nå ja=)
har fått en del mer fisk og reker...
10 gullbarber ble kjøpt inn for en stund siden.
disse hakket og spiste så mye på ancitrustene mine så di ble flyttet til pirayan istede.
så nå kan di heller erte di:P hehe
5 neontetra ble kjøpt inn, og skal nokk forstørre denne flokken snart=)

har også bestilt reker hos flere her inne, så nå er det kommet
14 kirsebærreker (nr 15 døde under transport) 15 blå reker
og 9 indiske kloreker (skulle være 10, men enten jeg eller sender har talt feil:P )

ellers så har en ancitrust og en platy strøkke med:S
og 2 platy yngel lå igår død i yngelakvariet med hversin mygglare i munnen...:S
så fra nå av blir di kunn matet med knust flakfor til di er store nokk...

synes ynglett vokser veldig sakte, er over 1 mnd nå,
og har prøvd å slippe et yngel ut i det vanlige akvariet men gullbarben(før jeg satte di over til pirayan) slukte hele ynglet innen 20 sek...:S så di får vente litt til=)
off... var i akvariet og så, å di 15 rekene jeg kjøpte og fikk sendt i posten for noen dager siden, ligger stort sett alle på rygg, og noen beveger seg såvidt...
så tror di blir å bekke alle sammen nå:S kjipt...
fikk noen blåreker samtidig (fra samme person) og der tror jeg det bare er 2 som er bekket unna fåreløbi
men er jo kaldt ute på netterne, så di tålte vell ikke turen hit

også får jeg en leksgruppe på 3 ancistruster (en hann å 2 hoe) nå om ca 1 time=)
så det er jo lyspungte i akvarieverden her idag=)

legger også ved et bilde av gibbicepsèn min=)
Nytt akvarium i hus=)
da hadde man fådd kjøpt et akvarium på 280 liter=) (brukt)
det e d minst vedlikeholdt akvarie æ nån sinne har sett trur æ...
e et komplett akvarium, me fisk å alt... fikk ei bøtta med GULT gromsat vann med
3 scalara, 2 sølvhaia og en algespiser, å nån flere fiska, såm æ rett å slett ikke ser ka e sia vanne e så skjettnt:S

tenke å bare fylle halve akvarie med vann i kveld, sånn at fiskan ikke får før mye nytt vann at di får skjokk (trur di bi å få det uansett...:S )
tenke det må være greit å fylle det gradvis...

e litt spent på å se ka såm egentli e av fiska med til det=)




ellers så e nu alle kirsebær reken mine dø nu...
så det e kjedeli da..:S
Oi, fått deg skikkelig forundringspakke du nå da? Du får det nok til skal du se, og fiskene vil tro de har kommet til himmelen når de plutselig får godt stell
hehe, ja var arti å se hva såm fulgte med=)
ene sølvhaien har et øye som er større enn det andre,
og scalarene er litt fillete i noen av finnene..:S
å den algespiseren er vell sikkert ca 25 cm... gediger:P
skal prøve å få tadd et ordentlig bilde å legge ut etterhvert å se om noen her inne kan hjelpe meg å finne ut hvilken malle det er=)

fulgte også med 4 hypre fisker på ca 7-9 cm, og en liten på ca 3 cm tror jeg...

hun som egentli eier akvariet flyttet fra byen for 5-6 år siden, så nå var moren lei, og solgte akvariet, så vil tro alle fiskene er noen år gammel...
=)

legger ved et bilde av akvariet under fylling, i et dorli opplyst rom:P
et bilde av sølvhaien med et stort og et lite øye
og et dorlig bilde av mallen=)
bare 4 daga etter æ kjøpte 280 litern med fisk, har scalarene som fulgte med det lagt egg=D
etter sikkert noen år uten noe serlig stell har var alt som skulle til nytt vann, litt mygglarver, litt diskusfor (vet ikke om dette er rett for for disse) og litt flakfor alt som skulle til=)
hadde aldri trodd det ble å skje nå, bare noen timer etter alle fiskene ble flyttet over i en bøtte i noen timer mens jeg skiftet fra grus til sand bunn...
vet jeg burde ha skiftet når jeg kjøpte akvariet, før jeg hadde i fiskene å det. men tengte ikke på det før dagen etter=)

ser ut som moren å faren er ivrig i å passe på eggene, men er ikke så mange egg da..
men kan jo hende det kommer flere=)
å så tror jeg at jeg må ta ut di 2 sølvhaiene vi har i det akvariet så di lille har en kjangs til og overleve hvertfall=)



wiiii, så spennanes=D
å mens jeg skrev det innlegge ble mestparten av eggene spist..
nå er det vell ca 15 igjenn, å sølvhaiene er tatt ut av akvariet.
vet ikke om det var di som tok di, men vil tro det...
så satser på at scalarene ikke var ferdig å legge egg, så det kommer noen til:P
Når de først har begynt, så legger de nok egg igjen. Lykke til
ja håper det=)
var skikkelig spennende dette=)
har ryddet vei, så jeg ser akvariet fra sofan, så sitter å gløtter å følger med på di=)

da hadde jeg fått di 20 plantene jeg har bestilt=) er småe planter, å 10 av di er bare små avleggere, så akvariet ble ikke så mye mer beplantet:P hehe

så har jeg avtalt å bytte plecoèn min mot L-144=)
må bare finne noen såm kjører den veien som kan frakte di ( narvik-harstad)
haster egentli litt nå siden plecoèn er begynt å krangle litt med ancistrusten min...:S


ellers så er hverdagen her travelt opptatt med å holde hundene fra hverandre...
har 2 scheferhunder, en han å ei tispe, såm da har løpetid nå,
å han vil veeeeeldig få "smake" litt:P hehe.
da har det skjedd noe galt her i natt... i går kveld så jeg til klo-rekene mine, og alt sto bra til.
idag når jeg sto opp var alle utenom 1 død...:S
var å kommet en protein hinne i vannet, er det derfor di døde?
så ikke noe til den hinnen i går når jeg tok kveld....
wow - skal si du har mange akvarier og fisker å holde orden på

har løpetid her også, men heldigvis ingen hanner hehe.
hehe, ja skulle bare ha et akvarie, men nå siter vi her med 1x280 liter, 1x 250, 1x96, 1x60, 1x50 og 3 på mellom 15-25 liter:P
men har vert flink å tømt 1 på 15 liter:P hehe

her er hannhunden så desperat at han har tygd seg gjennom buret!!!! sitt for å komme seg til henne, så kan plutselig hende det dokker opp noen valper om 2 mnd...:S
Nye fisker=)
hei hei=)
va ei veninna som spurte idag om jeg kunne overta fiskene hennes da hun var lei av akvariet... det kunne jeg jo selvfølgeli:P hehe
så da har man fått:
3 scalarer, på ca 5 cm vil jeg tro.
2 praktbotia
2 kardinaltetra
1 Ancistrus som ser ut såm det akkurat begynner å komme "horn", så kansje en hann som holder på å bi kjønnsmoden ( er vell ca 5 cm tror jeg)
4 leoparddiano (har 3 sebrafisk fra før, så di stimer ilag nå)
2 som jeg ikke helt har funnet ut hva di heter, men skal finne det ut snart:P
tror det var alle:P

ellers er den største scalaren min anntakelig skadet.. den snurrer hele tiden bakover, og går bare i ring opp å bak..:S
den er blitt hakket på av di ander 2 scalarene jeg har hatt helt siden di la egg for noen dager siden ( ale eggene ble spist iløpet av noen timer)
så er litt skeptisk på om den blir å leve så lenge..:S
å di 3 nye scalarene, såm er bare halve str av di siste 2 jeg hadde, blir nå å plaget av di jeg har fra før..:S
så må se det ann til i morgen tidlig om jeg må ta di ut å finne et nytt akvarium til di=)

ellers så har jeg satt ancistrusten inn i et akvarium hvor jeg har 2 fra før... en hunn og en hann jeg kjøpte for litt siden, som hadde lagt egg før.
ingen egg er kommet etter di kom hit, men håper kansje det at det kommer en ny i akvariet kan trigge di til lek:P hehe
Hvor stort er akvariet som scalarene er i? Disse trenger ganske stort akvarium har jeg lært her inne - og kanskje det er derfor de er slemme mot den ene, at de har for liten plass?
di har et akvarium på 280 liter:S
fikk 7 kloreker idag=) di er over 3,5 cm alle samen, å er dødskule:P hehe
så nå venter jeg bare på di 10 ancistrust albino algespiserne jeg har byttet i plecon min ( den på 20 cm). sendte den til harstad, så skal hun sende meg albinoene så fort hun får mulighet=)
etter di er kommet skal jeg ikke bestille noe mer fisker å dyr:P hehe

ellers så har jeg ommebelert i 280 litern, men blir ikke fornøyd... tror jeg trenger flere planter til den=)

vannet til pirayaene var helt herslig idag, lå et lag såm lignet på røyk i vannskorpen, og virket nesten såm vannet var "seigt".. så skiftet sikkert 80% av vannet, å vasket alt av steiner å alt i det...
fiskene klarer plutselig å puste igjen. før jeg skiftet sto di fleste fiskene i det akvariet bare å gapte så høyt di klarte..:S
er vell for dorlig vedlikehold såm har ført til det?
er gubben sitt akvarie, å han er ikke så flink på den delen.. hehe
da jeg kom inn på rommet å skulle se til ancistrusene mine idag var det et ekkelt syn såm møtte meg...
han store fine bart-ulfen min hang død i vannflaten:S
ser ut som sopp...
har vert plaget med dette en stund, di på dyrebutikken annbefalte en medisin, den funket ikke ( var ikke mot sopp),
så idag dro jeg rett tilbake å skulle kjøpe medisin mot sopp å prøve dette...
joda, dyrebutikken hadde medisin, men den jikk ut i 2009!!!!!
hun jenta såm jobbet der mente jeg kunne bruke en annen medisin for hun TRODDE den skulle hjelpe mot sopp den å, men den var gått ut i 2010!!!!!....
er det mulig?? var å kjøpte artemia der for en stund siden, å måtte levere tilbake siden også di var utgått på dato...
er en elendi butikk det der...:S

så nå har jeg bestilt medisin på aquamanias, å håper det kommer fort..:S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap