Hvordan går jeg frem for å flytte fiskene til større tank?

Hei. Jeg er ny her, og helt fersk med akvarie. Regn meg derfor som "noob" har leter etter informasjon om hvordan jeg skal gå frem for å flytte fiskene mine. Jeg har 2 slørhaler i 19l (jeg vet den er for liten) som skal flyttes over til 100l tank. Senere i år skal jeg også kjøpe meg en Juwel Rio 240 ( noen formening om det er ok akvarium?) som skal bli et selskapskar på hjemmekontoret jeg lurer kort og godt på hvordan jeg skal gå frem for å flytte slørhalene over til 100-literen? Hva må jeg tenke på av vannverdier, filter, innkjøring, tilvenning osv? Jeg har kjøp 2 filter ( Eheim pro 200 og pro 300) som jeg tenkte å benytte. Jeg ønsker også å sette ut 4 otocinclus vittatus, 4 sebrabotia og kanskje noe annet fargerikt i den samme 100-literen. Hvordan vil dette gå? Vil det også gå bra å flytte disse over til større tank igjen om et halvår? Jeg må for ordens skyld nevne at jeg har satt 100-literen til innkjøring med planter og filter, i tillegg til litt aquasafe og akvariesalt. Kan noen være en barmhjertig samaritan å hjelpe en nybegynner i riktig retning? Alle tips mottas med stor takk
Du må passe på at vannverdiene er stabile, og helst så like som mulig de du har i den tanken de går i nå.

Har hørt noen si at juwel karene ofte er ganske smale, så man får ett lite bunnareal, da også toppareal. Ville kanskje gått for noe annet. Kanskje akvastabil? Mange som anbefaler det.

1) Få det nye akvariet opp og gå, med samme temperatur og pH på vannet som det gamle.

2) Fang fiskene og flytt dem opp i det nye.

3) Flytt filteret fra det gamle akvariet og la det gå sammen med det nye, i en måneds tid eller mer.

4) Følg ekstra godt med på vannverdiene de første 5-6 ukene.

... Og vent 6 uker etter akvarie-oppstart før du kjøper nye fisk. Under innkjøringsperioden har du (og filtrene) mer enn nok med de gamle fiskene.

Juwel Rio er bra akvarier, men det innebygde filteret er kanskje litt lite. Kjøp deg gjerne et utvendig filter som du kan kjøre i tillegg til det innvendige.
Hei igjen.
Tusen takk for code tips Jeg har vært offline noen dager, så jeg har desverre ikke svart opp. Da er 100-literen i drift (kjørte den inn i et par uker uten fisk). I den har jeg 2 slørhaler, 4 praktbotia, 5 ancistrus og 2 regnbuecicklider. De ser ut til å fungere fint sammen. Jeg har hverken sett ypping eller annen uro blant noen av fiskene. De skal få kose seg der noen måneder frem til jeg skraper sammen nok til å kjøpe neste akvarium. Har fått mange råd, og ender opp med Juwel Rio 240 da dette passer best inn sammen resten av møblene. Har vurdert Wromak, men mange sier glassene kan gå litt fortere enn på Juwel. Aquastabil var noe i overkant dyrt Konklusjonen min må derfor være at kvaliteten er noenlunde lik, men at vedlikehold og omsorg for det en kjøper antagelig har like mye å si for holdbarheten. Det er jo viktig at møbelet passer inn med ens egen smak også..

Noen kommentarer på sammensettingen av fisker?

*Takk for innspill folkens
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap