Behandling av sopp

Har mistet en del malawi den siste tiden. har komt frem til at det må være sopp innfeksjon i og med at det henger en del fjon på lika. Er det noen som har tips når det gjelder behandling av både kar og smittet fisk...
Har en 1200l jebo m 2x fluval fx5 har intil nyling vært et velfungerendet kar.
sliter litt med direkte sol lys, grønt vann. (No2 + No3 ok). skifter ca 400l en gang pr. mnd

Har lest noe om at fisk dynkes i fenoxetol eller merkurokrom, hva er dette og hvor kan det skaffes. andre tips eller fårebyggendet tiltak???

Tar i mot alle henvendelser

Bjørn
Inaktiv bruker
jeg har ingen anelse om hvordan dette med sopp er, men jeg har et akvarim på 60liter og jeg skifter vann hver tredje uke (3/4)
Siterer fra sykdoms artikkelen laget av Frank Angel;

Sopp:
Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.

Sopp kan behandles med: Salt, samme dosseringer som ved finneråte. Om dette ikke har effekt i løpet av 3-4 dager, anbefaler jeg medisinering med eSHa 2000

Jeg har hatt sopp 2 ganger etter annet sykdom. Har da bare tatt delvannsbytte 2 ganger i uka og det har blitt borte av seg selv.
Sopp under kontroll
Takker for henvendelsene.
Har behandlett karret i 3 dager nå med methylen blått + 45% vann bytte før medisinering.. mista ca 50% av fisken før behandling startet etter behandling startet kan jeg allerede se at hardt angrepet fisk begynner å komme til seg selv igjen. årsak til sykdom er med stor sansylighet mangel på salter og mineraler som malawien trenger for å trives.. + over foring....

Forebyggendet tiltak:

5 kg salt inkjøpt (kh/th)
Mer kontrolert foring
vann bytte hver tredje uke

Vennlig hilsen

Bjørn syd Rogaland

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap