Nytt kar

Hei ! Nybegynner i akvarieverdenen så slenger inn et spm. Kjøpte et par sommerfuglciclider i dag som går sammen med en L144 og en liten stim med neontetra. Hunnfisken var en vanlig sommerfugl, men hannen er blå. Mulig den het electrik blue av noe slag, men den ligner ikke så masse på de bildene jeg har sett. Spørsmålet mitt er egentlig om det er best at disse går i par eller om man bør kjøpe flere? evt hva? karet er 72L.
Hei, og velkommen til en flott hobby og ei kjempekjekk nettside.
Her er masse spennende å lese og lære!
Vil anbefale deg å lese gjennom artiklene i samlingen øverst på siden,
særlig Akvarieskolen har masse nyttig og lærerikt til deg som er fersk i faget.
Kanskje du slipper å lære av egne feil, men kommer unna med å lese om andres?
Det hadde jo vært fint, hva?

Høres ut som en bra kombinasjon med fisker det du skriver der!
Karet er vel strengt talt i minste laget til både ciklidene og L144en,
men det går nok bra om du passer på å ha bra vannkvalitet og rette vannverdier.

Sommerfuglciklider lever godt i par, men det er ikke garantert at det blir yngel for det.
Er vel litt som med oss, innimellom klaffer det bare ikke mellom gutt og jente.
Kanskje like bra hvis du har en "rein" rase og en sånn en design-fisk.
Skulle de komme i lek kan de nok komme til å jage L-malla di en del.
De hevder revir, noe maller ikke skjønner seg helt på...

Om du har et bilde av dem kan noen her kanskje være behjelpelig med
hva slags sort det et den blå du har.

Lykke til iallefall, synes det er flotte fisker du har valgt deg!
Takk for det. Skal få tatt et bilde av den i morgen. I følge akvariebutikken så skulle dette ikkevære noe problem så skal være flink til å passe på disse tingene du nevner
Odd. Virker ikke som du fikk med deg at han også har 13 neontetra i dette karet ettersom du ikke nevnte dem? Neon og ciklider er som jeg har nevnt i et par av hans andre tråder ikke blandingen jeg ville hatt.

Kan også nevne at, om ciklidene legger egg, vil ancistrusen din gjøre alt for å ta eggene. Ancistrus, (også L144) er vel noen av di største eggtyvene jeg kjenner til, og som Odd skriver vil den derfor bli jaget.

Veldig mange nybegynnere stoler blindt på dyrebutikkene, og går på den ene blemma etter den andre. Ikke ALLE butikker er slik, men veldig mange.

Mange butikker selger kun for profitt og mange nybegynnere får en sorgtung start som akvarist. Lews heller en del om fiskene og sammensetninger du ønsker deg her på AF eller andre nettsteder. Ofte er det bedre enn hva butikkene yter

Har selv gått den harde veien og hørt på butikker, men etter mange års erfaring og i dag en kjeller full av kar, har jeg dog skaffet meg en del erfaringer.

Har i dag selv hovedsaklig ciklider (apistogramma) og et leikskar med ancistrus

Ønsker deg lykke til i en spennende og avslappende hobby
Har da egentlig trodd at de på butikken visste hva de har valgt ut til meg.
alexandernk
Har da egentlig trodd at de på butikken visste hva de har valgt ut til meg.

Vi ser ukentlig innlegg her på forumet om folk som har blitt rundlurt av butikkansatte. Jeg tar ikke alle butikker over en kam alexander. Noen butikker er faktisk flinke og ÆRLIGE.

I dag kunne vi lese et innlegg her inne hvor en hadde kjøpt en ancistrus som faktisk var en gibbiceps. En så stor forskjell!! Ancistrus blir vel maks 13-15 cm og en gibbi kan bli ca 45 cm. Butikken påsto at jo da... dette var en ancistrus.

Basen her inne med info og bilder, sammensetninger og alt rundt akvariehold er nok som regel ikke så dumt å skumme igjennom. Et søk oppe i venstr hjørne..... og vips så har du masse info
ja det er desverre slik at noen butikker er sånn, men som sagt ikke alle. en kan heldigvis unngå blemmen ved senere anledninger ved å aktivt bruke f.eks. akvaforum og andre nettside / bøker for å skaffe seg informasjon om fiskene og plantene en vil ha i akvariet sitt. så synd du kansje har litt feil kombinasjon eller for store i forhold til hvor mange liter du har.

men IKKE gi opp! dette er en kjempegøy å givende hobby! stå på så skal du se det blir bra velkommen til en fantastisk hobby og masse lykke til

Anders
skjønner skjønner. må ikke missforstå alle linkene jeg har lagt ut heller ift til å gå til innkjøp av flere fisk. Tenker ikke å putte noe mer i karet mitt. Bare lurer på det meste for å si det sånn. Setter stor pris på all informasjon.
Forumet er beregnet for å spørre seg frem alexander, så de er bare å spørre i vei. Fisk er som oss mennesker. Noen individer kan gå godt sammen, mens hos andre går det værre.

Om to fisketyper går godt sammen et sted behøver ikke det bety at andre individer av samme slag går like bra over alt. Mye og mangt som spiller inn. Str på karet, antallet individer, og vannkvalitet, bl annet pH kan være avgjørende.

Jeg har hovedsaklig valgt apistogramma i mine kar, forøvrig hovedsaklig artkar, da pH i brønnvannet her er så lav. PH kan justeres på lik linje med mye annet, med kjemikalier av forskjellige slag, torv og kalk for å nevne noe.

Jeg har ukentlige vannbytter i mine kar som for tiden er 14 om jeg ikke husker feil. 30-40% og slamsuger etter behov. Pumper renser jeg også etter behov.

Jo større karet er, mindre arbeid er det med det etter mine erfaringer. Synes det er greit med faste rutiner, og variert kost til fiskene. Vil anbefale deg å prøve et brett med frosne røde mygglarver. Koster ca 30-40 kr for et brett. Er vel det det går mest av her. Flakfor går det minimalt av her, da jeg mener dette ikke er et full godt for.

Lite næring i det. Les i basen om hva for fiskene dine foretrekker

Glemte å si velkommen til forumet ; -=)

Leif
alexandernk
Hei ! Nybegynner i akvarieverdenen så slenger inn et spm. Kjøpte et par sommerfuglciclider i dag som går sammen med en L144 og en liten stim med neontetra. Hunnfisken var en vanlig sommerfugl, men hannen er blå. Mulig den het electrik blue av noe slag, men den ligner ikke så masse på de bildene jeg har sett. Spørsmålet mitt er egentlig om det er best at disse går i par eller om man bør kjøpe flere? evt hva? karet er 72L.

fant den her..
Edit
Ser i basen at det anbefales heller hvite og sorte mygglarver istedenfor røde. Litt uklart ang. di røde står det skrevet.
Men si meg LOFFA, du som er litt kritisk til dette oppsettet av kar. Hva tenker du hadde kunnet vært en god sammensetting av fisk?? Med utgangspunkt i et par med sommerfuglciklider?
Inaktiv bruker
Vi har alle vært nybegynnere og feilet masse før vi lærte. Man lærer bare via erfaring, så hver og en må få lov til å erfare selv. Kos deg med fiskene dine og ikke ta kritikken du måtte få her på akvaforum alt for hardt Det viktigste er at du koser deg med dem, har det morro, og at du selv etterhvert lærer fiskene å kjenne og kan se om de trives og har det bra eller ej. Kunnskapen kommer etterhvert! Og du virker jo som en som ønsker kunnskap og som virkelig bryr deg om å spørre, så du vil nok lære mye etterhvert.

Du merker jo fort om feks neontetra og sommerfuglciklidene ikke går sammen, og da er det jo bare å selge/bytte/omplassere de fiskene du ikke ønsker å ha videre. Du kan jo alltids prøve å få levert tilbake neontetraene i butikken. Jeg ville gjort det hvis jeg var deg, for neontetra krever veldig mye plass å svømme på i lengden, og 70 liter er i minste laget for disse etter min erfaring. Husk også på at desto fler fisker du har i et akvarium , desto mer kreves det av filter og rensing. Så sats heller på noen få av dem du liker aller best.

L144 og andre ancistrustyper er morsomme og flotte fisker, spesielt når de er små og flere i flokk, da kan man ha det mye morro med denne rasen. Som voksne er de litt mer kjedelige, spesielt hannene, liker bare å gjemme seg da. Men, et akvarium uten algespisere er det mye jobb med, så det er bra at du nå har ihvertfall en algespiser i akvariet ditt 70 Liter er stort nok for ancistrus. Selv har jeg hatt ancistrus helt ned i 43 liter og de har stortrivdes og formert seg som bare det. Om de vil trives eller ej kommer mest an på innredningen, da disse fiskene liker feks røtter og huler, gjemmesteder og gjerne anubiasplanter som de kan spise alger av bladene på. De er avhengige av å spise litt på mangroverøtter/greiner for fordøyelsen, så du bør ha noe slikt i akvariet. Husk å koke røttene/greinene først ( i flere omganger) så slipper du å få brunt vann! Men, får du tak i brukte mangroverøtter etc er det jo det beste da disse ikke lenger farger av. Det kan ta lang tid før de slutter å farge av nemlig. Desverre gjelder det alle type røtter, også mopani og redwood.
alexandernk
Men si meg LOFFA, du som er litt kritisk til dette oppsettet av kar. Hva tenker du hadde kunnet vært en god sammensetting av fisk?? Med utgangspunkt i et par med sommerfuglciklider?

Vil først nevne en ting til deg og det er at du lager litt mange tråder med nærmest samme spørsmål. Samle spørsmålene dine i en tråd, så blir det enklere for begge parter å holde orden ;- =)

Er egenlig ikke kritisk til noe alexander, men forteller deg litt av min erfaring og hva jeg selv har erfart. Ancistrus tar egg og små fisk som går i munn på større fisk, blir ofte mat. Akkurat som makrellen spiser silda.....

Jeg for min del har hovedsaklig artskar, det vil si bare en type fisk i hvert kar. Oftest en han og to eller flere huer. Mange vil kalle det oppdrettskar og det er vel det jeg holder på med. Derfor har jeg ikke store kar, dem 2 største er kun på 160L.

Erfaringene jeg nevner er fra tiden jeg hadde 375L, 500L og 720L kar, mao før min tid som "oppdretter".

Om du ikke hadde hatt ancistrusen, hadde en annen bunnfisk kunne vært en type corydoras. Disse kan være litt "vimsete" av seg og kan også lett bli jaget på. Tiden før Apistogrammaene jeg har nå, var en periode jeg bare kaller corytiden.

Jeg var helt hektet på corydoras og hadde 15-20 typer i den perioden. Faktisk hadde jeg en 375L spekket med corydoras aeneus, den mest vanlige av dem alle. Antallet var mellom 70 og 100 antar jeg.

Tankegangen min går utfra oppdrett og derfor var jeg etter din mening kritisk til ancistrus og eggleggende fisk. Tenker en på karet kun som selskapkar, blir saken en annen. Da tenker en ikke på eggene ancistrusen stjeler.

Spør du 10 akvarister om en ting, vil du mest sannsynlig få minst 8 forskjellige svar. Vi har forskjellige erfaringer og oppsett i våre kar. Om litt tid vil du kunne gi dine erfaringer videre til andre nybegynnere.

Vi blir aldri utlært i dette alexander, derfor trenger vi plasser som Akvaforum. Her høster vi av andres erfaringer. Erfaring gir felles glede : -=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap