Høye planter bare bakerst? trenger noen bilde ideer.

Jeg pleier å sette noen høye planter bak i akvariet fordi det er pent, og lave planter forran.

Men bør jeg sette høye planter også fremmover i akvariet? Tenker da på fiskene om de liker å svømme rundt høye planter.

Klarer ikke helt å se for meg hvordan det vil se ut med høye planter fremme i akvariet, siden eg alltid har pleid å ha dem bak.

kan noen vise meg noen bilder der det er plantet slik at de høye plantene også er lengrer frem i akvariet?
Har de høyeste plantene helt fram mot glasset på sidene ser jeg når du spør, særlig i Juwelen, nye bilder her...

Aquatic Plant Central har en mengde bilder av godt beplantede akvarier, tror du kan bla i bildene uten å logge på :o)
Så fine akvarier du har !

Hva heter de høye plantene du bruker? jeg pleier bare bruke høye sverdplanter, men det blir jo litt kjedelig.
Tror jeg skal skaffe meg noen høye planter å ha på sidene også.

Har to store lavasteiner nedi der, som tar opp en del plass hvor det kunne vokst høye planter.
Bruker også sverdplanter, i storekaret er det Echinodorus horemanii 'red', uruguayensis og 'rubin' som fyller opp på sidene. Horemanii har lange stilker, så fisken kan svømme mellom stenglene med "tak over hodet". Stengelplanter blir ofte litt tette, det synes fisken er fint men poenget med på-siden-plantene er jo at man skal se innover i karet, så dem setter jeg bak. Bortsett fra Hydrocotyle leucocephala, den vokser vakkert i etasjer og er fin i forgrunnen hvis man klarer å holde den litt i ørene...

Cryptocoryne crispatula 'balansea' er også en sånn svømme-mellom-plante, den får laange hammerslåtte blader og vokser ikke tett. Det gjelder forsåvidt mange Vallisneria også, men jeg synes de bredbladete blir så uendelig lange og rotete...

I tillegg har jeg noen særinger, et tips er å se på medlemsakvariene, klikke på akvariene og bla litt nedover, da får du opp en liste over innholdet og kan enkelt klikke på linkene og se om du finner en plante du liker :o)

Slik ble akvariet mitt etter opprenskingen. Men skal prøve å få tak i noen høye planter på sidene så jeg fyller opp litt mer.

Så flott! Men ser jeg Javabregne med tærne i grusen foran varmekolben?? Det synes den er nokså ille, fest den med fiskesene eller strikk til røtter og stein, så trives den bedre. Et triks for å få noe i høyden mens du venter på at de flotte stengelplantene får fart på seg er sugekopp med slangefeste, bare surr fast litt bregne og heng høyt. Har også skrudd fast en kvist med syrefast skrue rett gjennom sugekoppen og festet bregne eller mose på den. Mange muligheter, mye moro :o)
Det var en god ide. Har jo to store lavasteiner der som det allerede vokser litt javabregner på. Får finne meg noe sen, eller gummistrikk.

Men blir ikke fiskene stresset når jeg begynner å rote nedi der igjen etter så kort tid?
Det er vel ikke all verdens plasking som skal til, dessuten lærer de aldri at mors hender betyr masse moro, noe artig som kan komme seilende og litt godteri etterpå hvis du ikke venner dem til det. Får nesten ikke gjort noenting lenger, de skal mellom fingrene og stilken jeg skal knipe :o)
ok, da skal jeg få fikset det.
da var det gjort. Men skal si det var ikke lett å feste plantene med sen ! .
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap