Lekkasje i siliconfuge

Jeg har ett Juwel 180 liters akvarium som lekker i en silikonfuge bak i bunnen i karet. Kan jeg fuge der jeg antar lekkasjen er? Eller må jeg fuge rundt hele karet?

Jeg har kjøpt akvarium silikon. Lurte også på hvor lenge skal det tørke?
Vil nok anbefale deg å silikonere hele lengden der du har lekasje. Skjær det gjerne ut med barberblad eller lignende. Når du har gjort det helt fritt for silikon anbefales det å vaske det med f.ek isopropanol (selv bruker jeg det ved slike behov)

Silikonen er tørr etter ca ett døgn

Vær nøye, det tjener du på.......
Hvor får jeg kjøpt isopropanol? Må jeg ta vekk hele silikonet på baksiden? Eller er det nok å bare å ta pølsa som stikker frem?
Kurt Lindkvist
Hvor får jeg kjøpt isopropanol? Må jeg ta vekk hele silikonet på baksiden? Eller er det nok å bare å ta pølsa som stikker frem?

Antar du får kjøpt det på apotek eller fargehandler? Selv ordner jeg litt på labratoriet på jobben ;- =)

Er ikke sikker på hvordan fugene ser ut på så store juvelkar, da jeg kun har en 70L av denne typen, men antar det holder å ta remsa innvendig. Har iallefall gjort det på alle kar jeg har re-silikonert. Fra 16Litere til 720L. Ta deg god tid og gjør ordentlig rent som nevnt tidligere så får du full treff ved første forsøk. Trist med en ny lekkasje med en gang.

Kan sikkert bruke annet å vaske med også, men isopropanol er hva jeg har lettest tilgang til

Mulig du finner svar om du søker på silikon-silikonering eller re silikonering. Er sikkert skrevet en del om dette i forskjellige tråder. Det må iallefall være noe uten fett i antar jeg

Lykke til
Rødsprit
man kan også bruke rødsprit, men husk og gjør det veldig nøye. Det får du tak i hos jernvarehandelen. Men hvis du får tak i isopropanol ville jeg satt den høyest på prioriteringslista =) Lykke til!

MVH Stian
Kurt Lindkvist
Hvor får jeg kjøpt isopropanol?.....

Kondensfjerneren jeg kjøper på bensinstasjonen her består av ren isopropanol. Jeg har alltid brukt den, et forsøk med rødsprit syntes jeg la igjen en tynn hinne av et eller annet, selv etter grundig skylling og tørking.
Du får kjøpt sprit til å vaske med billigst på OBS. Er halv pris der i forhold til jernvarebutikker. Heter blåsprit tror jeg.

Jeg har brukt den lenge til å desinfisere ting.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap