Blonde meg som ikke får på pumpa.. har jeg ødelagt den??

Jeg skulle rense den utvendige pumpen, har aldri gjort det før. så var på tide..
jeg tok ut det inni osv, etter hvert satt jeg det inn igjen så styrte jeg med å få slangene i akvariet igjen å pumpen under benken, satt i kontakten, å da bråkte den, så kom jeg på.. jeg må vel ta vann i den? så gjorde jeg det.. men alikevel gidder den ikke virke.. noen som skjønte hva jeg mente å har noen tips? er litt fortvilet
Skjønner hva du mener plaget med og få min igang også.
Det som er at det er luft i slangen som henter vann i akvariet. Og pumpa har ikke nok vann i slangene til og greie og blåse ut vann. Passe på at begge slangene er fulle av vann før du starte pumpa.
Da skal pumpa ha nok vann til og greie og starte sirkulasjonen igjen.
Plussmedlem
Hvis du har en sirkulasjonspumpe tilgjengelig..
Sett i kontakten til det utvendige filteret. Ta av "risten" i enden av innsuget nede i karet. Senk sirkulasjonspumpen ned i karet og sett utblåset på den inn i innsuget til det utvendige og slå den på. Den vil da presse vann inn og igjennom det utvendige filteret og presse ut all luft som er i slanger osv. Når det slutter å boble luft ut av utblåset og den kun blåser ut vann er filteret klart. slå av sirkulasjonspumpen, sett på "risten" på innsuget og ferdig...

Du kan også bruke en slange fra springen/dusjen til dette, men da er det en fordel å være 2. En til å slå vann av og på og en som ordner i karet...
milo
Hvis du har en sirkulasjonspumpe tilgjengelig.. Sett i kontakten til det utvendige filteret. Ta av "risten" i enden av innsuget nede i karet. Senk sirkulasjonspumpen ned i karet og sett utblåset på den inn i innsuget til det utvendige og slå den på. Den vil da presse vann inn og igjennom det utvendige filteret og presse ut all luft som er i slanger osv. Når det slutter å boble luft ut av utblåset og den kun blåser ut vann er filteret klart. slå av sirkulasjonspumpen, sett på "risten" på innsuget og ferdig... Du kan også bruke en slange fra springen/dusjen til dette, men da er det en fordel å være 2. En til å slå vann av og på og en som ordner i karet...

Det har eg aldri tenkt på. Genialt. Har ei lite slik kule pumpa liggende. Det skal eg gjøre neste gang.
Plussmedlem
Gjør det stort sett alltid sånn her etter rens av bøttene. Ikke fordi jeg nødvendigvis må, men fordi det er raskt og enkelt...
Jeg sleit lenge med å skjønne hvordan jeg skulle få i gang min også, etter en time tenkte jeg at jeg kanskje burde fylle den med vann Men er jo mulig du har sånn pumpe som meg som du må presse inn hele toppen på pumpa for å få i gang trykket??
Plussmedlem
Hva slags pumpe har du da?
jeg vet ikke hvilken pumpe jeg har :S fikk den med på kjøpet av akvarie, er brukt...
men må spørre om en ting til.. lysrør. kan man kjøpe dette på butikk? mye er prisen vist ikke?
Plussmedlem
Det kommer helt an på... F.eks Juwel har helt egne og teite mål på sine T5-rør og da tilsvarende høy pris siden du må kjøpe originalt.

Men utover det får du kjøpt mange rør i andre enn zoobutikk, blant annet Biltema. 15 og 18w T8 koster vel ca 50.- der. Litt annen kvalitet og lysstyrke, men jeg bruker nå Biltema-rør hvis jeg kan...
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap