Hvilke fisk passer sammen, finnes noen måter å finne ut på?

Finnes det mulighet her inne for å plotte inn oplysninger, f.eks om akvarie størrelse, vannforhold, osv, og så få opp en liste over fisker som passer sammen? Hvis ikke så hadde det vel vært en god ide. For det er sannelig ikke lett å sette sammen fisker i et akvarium.

Jeg er litt kjedelig, og har liksom alltid tenkt litt sånn trygt og tradisjonelt. Platy, guppi, corydoras, gullgurami, scalare, kardinaltetra og neontetra og ansistrus .... Trygge og enkle fisker som er fine å se på og fredelige.

Men det finnes jo en hel del masse ulike fisker som jeg ikke har noen kjennskap til.

skal starte opp nå ganske fra begynnelsen av med fiskebestand, og er da litt fantasiløs når det kommer til hva jeg skal fylle akvariet med. Det hadde vært sååå greit å få opp en liste over fisker som passer sammen.

har fått beskjed fra en butikk at jeg kan få levere inn tetra pøblene mine, og bytte dem i andre fisker. Men hvilke??

Eller skal jeg beholde pøblene, og sette inn fisker som passer sammen med disse? Problemet er at de har tatt knekken på alt annet litt etter litt ..... Så de har mange liv på samvittigheten.

Synes det er kjempevanskelig å velge ut fisker som er pene, som passer sammen, og som passer i akvariet mitt.

Det finnes så uendelig mange sorter fisker ! .

Noen som har tanker rundt dette og kan hjelpe meg?

I fiskebasen kan du plotte inn opplysninger om akvariet. Da finner du ut hvilke som vil trives i ditt akvarie, men liste over de som passer sammen er umulig, siden det finnes uendelige muligheter.

Scalare er forresten ikke spesielt fredelige. Les på profilen til de fiskene du syns er interessante, så står det også en del om gemytt der.

Sikker på at kardinalene dine er drept? Har ikke forholdene vært riktige (har hørt at disse skal være noe skjøre), så kan de ha dødd av seg selv. Døde fisk blir fort spist. (har voksne, svarte fantomer, og de spiser knapt nok platy-yngel...)

Ørten andre fisker også. Voksne plattyer i flertall, guppier, kardinalene, mollyer av ulike sorter, pansermaller , scalarer .... borte vekk, finner ikke skjelett av dem en gang.

Alle untatt disse røde tetraene forsvinner, så at en/alle er synderene der er jeg ikke i tvil om. Dette er gjerne i perioder hvor jg har vært borte noen dager. Da ser jeg lett at det mangler fisk.
Det er så lite kjekt å kjøpe fisker nå, fordi jeg føler det som om jeg sender dem i den sikre død.

Ikke tegn på sykdom på noen fisker.
Hva slags tetra er det snakk om?

Mitt tips til alle som skal starte opp et nytt kar er å finne seg en fisk man liker godt og som passer til akvariet. Søkefunksjonen på Akvaforum er ypperlig til akkurat dette. Plott inn størrelse på karet og vannverdier, og finn deg en favoritt på lista. Enten om det er en pansermalle, L-malle, ciklide, stimfisk eller noe annet. Når du har én favoritt, er det mye enklere å spørre her inne, og få tips til andre fisker som passer med dem. Å lage komplette lister for hva som passer sammen er, som nevnt tidligere i tråden, nærmest umulig. Man har utallige kombinasjoner, og disse endrer seg også etter hvert som man velger hvilke fisker man vil ha sammen.
De tetraene som jeg nevnte, er kobbertetra, dolkestikk tetra og rød fantomtetra
De to første har jeg forstått er bråkete og agressive, og godt kan være årsaken til problemene. Da kunne jeg kanskje beholdt fantomtetraen og kanskje skaffet noen fler.


Ja, det hadde kanskje vært enklere om jeg hadde en favorittfisk å gå ut fra.

Men jeg føler at jeg må ta utgangspunkt i dem jeg allerede har? Eller kanskje bytte dem inn alle sammen? Føler meg liksom litt slem om jeg bytter alle når antagelig to sorter er problemet.

Men så er jeg jo ganske fastlåst da om jeg beholder noen.


Skal søren ikke være enkelt altså ! hehe huff .
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap