Bytte ut sanden med ny sand -hvordan?

Jeg har ett langtidsprosjekt gående. Jeg ønsker nemlig å bytte ut den sanden jeg nå har i Juwel-karet mitt med biltema-sand. Jeg aner ikke hvilke sand som er i Juwelen nå siden jeg kjøpte karet brukt med sand. Ser ut som en lys rådasand kanskje? Det vises godt skitt på den, og jeg har biltema-sand i reke-karet som jeg er godt fornøyd med

Akvariet er på 120 liter, ganske godt beplantet med både planter, røtter og huler. Innvendig Juwel-pumpe (som jeg også trenger tips til hvordan best "oppbevare" under sand-bytte for å ikke drepe filterbakteriene i den.

Noen som har gjort dette som kan gi meg en god forklaring på hvordan jeg skal gjøre dette kjapt og effektivt?
Plussmedlem
Når jeg ominnreder og bytter sand i et akvarium, tar jeg ut alt. Røtter, planter (og selvfølgelig fisk) tas ut, og planter og fisk er som regel i bøtter med akvarievann imens jeg jobber. Filteret går også i en bøtte, eller et annet akvarium. Tapper det deretter for så mye vann som mulig, og spar ut sanden med en luten plastspade. Jeg pleier å ta akvariet ut i hagen og spyle det etter å ha fått ut sanden. Så er det å ta det inn igjen og tømme i sand, og innrede det. Spar på noe akvarievann så fisken ikke får sjokk av nytt vann rett fra springen.

Dette var slik jeg ofte gjør det. Håper jeg forklarte OK.
Plussmedlem
Det har vært endel tråder om dette i det siste, søk-funksjonen bør kunne hjelpe deg. Evnt en kjapp titt i forumene...
Milo: Jeg vet, har søkt, men det jeg finner er kun å bytte fra grus til sand. Det er i mitt hode mye enklere. Grusen kan en "hove" opp med en hov, men sanden siles gjennom... Grusen kan jo også fjernes uten å tappe ut alt vannet, kan ikke se jeg klarer det med sanden?
Å fjerne sand er nesten enklere enn å fjerne grus siden du kan bruke hevertslangen og suge den ut. Om det tetter seg fort kan du få tak i en slange som er litt tykkere eller sørge for at det kommer mindre sand og mer vann igjennom. Vannet tømmer du bare tilbake i karet. Stopp filteret mens du holder på slik at ikke sand som hvirvles opp havner inni der. Om det tar lang tid så er det best om du setter filteret til å gå i en bøtte med vann utenfor akvariet. Er du redd for at fisker skal bli sugd inn så sett på en bit av en nettingstrømpe eller lignende.
Hva gjør jeg med mitt innebygde juwel-filter da? Noen gode tips der? Hvor lenge kan jeg la det være avskrudd i tilfellet uten filterbakteriene går dunken?
Filteret tåler fint å stå avslått en halvtimes tid. Om du ikke er ferdig til da så ta deg et kvarters pause med filteret i gang slik at bakteriene får litt oksygen så kan du fortsette igjen

Edit: Nå kjenner jeg ikke så godt til disse filtrene så om det er fare for at filtermateriale tørker ut så kan det ikke stå riktig så lenge uten sirkulasjon. Da må du nesten ta litt oftere pauser.
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap