Første forslag til fisker som passer sammen.

Vurderer å beholde dolkestikkene mine, kanskje kjøpe et par til siden de trives i flokk (vil de godta fremmede av samme rase?).

Og de røde fantomtetraene, og øke med noen så de også får en god flokk.

Ikke beholde kobbertetraene for de er det få av, og de tar opp plass.

Har tenkt på å la saksehalerasboaene få være også siden jeg har hatt dem i over 3 år, da kan de få bli gamle her, sikkert ikke bra å flytte dem.

De to kardinalene kan også enten få bli, eller flytte.

Og så er det 3-4 platyer her, som ikke skal ha de vannverdiene som tetraene (visste ikke det da jeg kjøpte dem desverre).

Da blir det slik:

En gruppe:
- dolkestikk 8 kanskje?
- rød fantom 6-8?
(- 3 saksehaler)

Vil gjerne ha noen coryer her, av en sort, som skal få gå i felles flokk siden de ikke stimer med fremmede individer.

Da har jeg to ganske pene tetrasoeter ( topp og midt i akvariet) , og coryer (bunn, og spretter litt opp og ned).

Men hvordan bør jeg da tenke videre. Skulle gjerne hatt 2 - 3 blikkfang. Små guramier kanskje? dverg, rubin,

Eller noe annet?

Hva med skjørte tetra? Svart er jo fin kontrast til de andre.

Hva med sherrybarbe, den er vel fredelig til barbe å være?

Flere kardinaler ? Nydelig farge på dem om de trives.

Venusfisk?

Det er sikkert mye å velge i.
Kom gjerne med forslag
Cherrybarbe
Siden du spør litt løst og fast om den kan jeg jo komme med et innspill. Min erfaring er at dette (puntius titteya) er en rolig barbe med fredelige tendenser. Mange barber er urolige selv om de ikke plager annen fisk direkte og deres mange og raske bevegelser kan i seg selv være forstyrrende på andre. Det gjelder ikke sherrybarben i samme utstrekning. Jeg har veldig positive erfaringer med denne barben i selskapskar.
Det jeg kom på når jeg hadde lagt meg i går var dette:

Mine fisk som jeg har nå er lite "aktive", med det mener jeg at de svømmer lite rundt på dagtid når jeg ser på dem.

Vil noen (hvor mange ca?) sherrybarber være litt mer aktive, svømme mer rundt og skape litt mer liv (uten å plage / forstyrre de andre selvsagt) ?

Det er jo mulig at om jeg øker opp bestanden av dolkestikker og røde fantomtetraer, at de vil bli mer aktive?

Men samtidig så har jeg en sånn liten gnagende uro inni meg. For som mange kanskje har fått med seg i mine ufattelig mange innlegg *rødme* her inne i det siste - så antok jeg fra begynnelsen av at det var nettopp disse som spiste opp alt annet i karet. Mens jeg nå lurer på om det kan ha vært dårlig vann som har ført til dødsfallene og plutselig helt bort vekk fisker ( har IKKE sett syke fisker).

Så klart jeg da tenker "tenk om jeg kjøper flere flotte fisker, og så forsvinner disse også en etter en, og "den gamle banditt banden" består.

Om du ser i basen så er akvariet ditt i minste laget for dolkestikktetra. Av egen erfaring så vil også skjørtetetra trenge større plass, min 180 liter ble for liten etterhvert, og de tilhører også de nappete artene blant tetra, det samme gjør fantomtetra. Ville ikke hatt gurami sammen med noen av disse tre artene. Og når det kommer til kobbertetra så er den vel på værstinglisten når det gjelder nappete fisk.

Venusfisken vil ha litt kaldere vann enn de andre her så den bør du også velge bort.

Lurer du på hvordan fisken oppfører seg og svømmer i akvariet så kan du søke på det latinske navnet på Youtube. Da pleier det å dukke opp noen relevante treff. Her er en av filmene som viser sherrybarber.

Jeg synes tetra ikke er spesielt aktive i akvariet. Om du ønsker aktive fisk så se litt på de forskjellige danio-artene. Selv har jeg stjernedanio og de danser rundt hverandre nesten konstant. Her er en vilkårlig valgt film fra Youtube med stjerner.

Om det er kardinaltetra du tidligere har mistet så må jeg innrømme at ikke jeg heller greier å holde liv i de over lengre tid. Kjøpte en flokk på 20 i midten av april i fjor, 2010 altså, og en etter en har de falt fra og nå er det bare seks igjen :-P
Hm, da kan det se ut som om jeg bør velge bort alle tetraene mine og heller kjøpe noe annet? Sukk, søren ikke lett. de er jo så fine og virker til å trives godt, det kan man vel se på fargene.

Selv så synes jeg jo 128 literen er stor, etter å ha hatt bare 25 og 60 tidligere hehe.

Og akvariet er for lite også da til saksehalene mine. Men de har bodd der nå i over tre år, og tror ikke de hadde likt å flytte.

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap