Fisker har død en etter en.. ( har hatt 6 fisker to igjen.. )

Inaktiv bruker
Kan noen hjelpe meg !? dette er som en pest for akvarie mitt.. så har jeg en gravid guppy og jeg er sikkelig redd for at den skal dø
Sjekket vannverdiene? Håper noen kan hjelpe deg, ikke morsomt når sånt skjer!
Start med vannverdier og sjekk etter om fisken(e) har noe tegn til sykdom.
Virker filteret som det skal ? Har du noen pynte objekter/stein etc som ikke burde være i et akvarie ? Sand eller grus ?
Førstehjelp er alltid å skifte ut en del av vannet, ca en tredel, daglig, til du finner ut hvorfor de stryker med. Du må nesten fortelle litt mer om akvariet, størrelse, hvor lenge det har stått med filter og fisk i, hvilke fisk og hvor mange, hvordan du renser filteret, hvor ofte du skifter vann osv før det er mulig å finne ut av hvorfor de dør for deg. Fortell også om du har symptomer på sykdom hos fiskene før de dør, feks prikker eller andre ting som virker unormalt.
Inaktiv bruker
Jeg hadde 2 slørhaler 2 mollyer og 2 guppyer

nå har jeg igjen :

1 slørhale og 1 guppy

Jeg pleier å skifte 10 av 100 prosent eller mer..
også renser jeg filtere med akvarie vannet
akvarie er 40 liter ( jeg vet VELDIG lite )
og det har stått med fisk og filter i ett år.
og ja har sjekket vann verdier.. sjekket vær gang en av fisken har død alt var reint
Hvilke vannverdier har du sjekket og hva var resultatet? Hvor ofte skifter du 10%? Hver dag?

Jeg mistenker at du kan ha hatt høye verdier med nitritt og/eller nitrat. 40 liter er veldig lite og med så mye fisk så kan filteret bli for lite til at det kan ta seg av alt avfallet. Dvs at det blir nitritt i vannet, noe som er veldig giftig for fiskene selv i små doser. Selv om filteret skulle greie å håndtere avfallet så vil det likevel bygge seg opp med nitrat om det ikke skiftes nok vann. Nitrat er ikke så giftig som nitritt, men blir det veldig mye så skader det fiskene til slutt.

Om du nylig har puttet opp i mer fisk så kan det også ha blitt for mye for filteret siden det tar noen dager før det greier å omstille seg til den økte mengden med avfall.

Jeg vil råde deg til å skifte ut en tredel av vannet hver dag nå til å begynne med, få målt nitritt og nitrat, dyrebutikken kan muligens måle det for deg om du ikke har råd til å kjøpe tester, og på lengre sikt se om du får omplassert slørhalen din. Den kan bli like lang som akvariet ditt om den får et større akvarium. I ditt lille vil den ikke ha plass til hverken å vokse eller svømme etterhvert så da vil den få et kort liv. De kan leve i 20 år om de får det godt så det er litt dårlig gjort å la den dø tidlig fordi det er for lite plass til den.

Selv om akvariet er lite så finnes det noen få fisk som kan leve ganske greit der om du skifter ut rundt en tredel av vannet hver uke og ikke har for mange fisker.

Du kan for eksempel ha en 5-6 guppyer av samme kjønn (hvis ikke blir karet fort overbefisket når det blir masse yngel)

Eller!

En enkelt kampfisk passer også fint i et slikt akvarium.
Inaktiv bruker
Hver uke.. testa nitrit og nitraat Tror jeg og noe annet jeg ikke husker Dyrebutikken testa det Og dem sa det var greit Sist gang jeg testa sa dem at det var litt Nitrit

Så jeg vet ikke ?
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap