Mitt første akvarium... 80 liter

Da har jeg forsøkt meg med mitt livs første akvarium..
Er ganske fornøyd med hvordan det ble seende ut.. Men tar gjerne i mot tips til hva mere jeg kan gjøre her.
Er ingen innbyggere i akvariet enda da det fremdeles er i innkjøringsfasen.
Dette her ser da helt greit ut. Planter vokser så det er greit å starte slik, så kan man se an om man evnt vil kjøpe noen små planter/gress foran. Eller bytte ut noen etterhvert.
Hurtigvoksene planter er greit å ha i et nytt kar.
Ser bra ut, men kjøp noen hurtigvoksende planter til . Planter i et akvarium er halve akvariumet synes jeg Ser mange som starter opp kjøper bare en og to planter. Men det er ent med planter. Bare så synd at de koster en del.

Fint med den roten oppi.
Det selges flotte planter under "rubrikk"-fanen, de fleste sender. Får ofte gode porsjoner, og planter som allerede er tilvendt en tilværelse under vann. Gode startplanter som selges akkurat nå er for eksempel Limnophila sessiliflora og Ceratopteris pteroides :o)
Jeg kjøpte bare noen få først så jeg ikke skulle gå i fellen med for mye av en type/feil type planter osv.. er planen å få fylt opp litt mere med planter..

Noen forslag til fine planter hadde vært fint.. kunne tenkt meg noen litt store i bakkant som fiske kan gjemme seg litt i.. å kanskje en eller to små med litt farge i til å ha lengre fremme..?
Nå har jeg fisk for å ha en unnskyldning til å drive med akvarieplanter på en måte, så for mange finnes ikke i mitt vokabular. Men jeg skjønner hva du mener, det er som med hage- og potteplanter, ikke alle trives hos deg med akkurat de verdiene du kan tilby. Men når du først har funnet noen favoritter blir det ofte fint med mange av samme slaget. De som ikke trives blir kompost, akkurat som potteplantene. Og at akvarieplanter er så dyrt - en orkide til 99,- på tilbud, de står lenge og så er det i alle fall slutt her hos meg - du får flotte akvarieplanter for den prisen. Eller en bukett roser akkurat når den trengs og ikke når de har den på Rema...

Ikke alle planter står i karene i butikken, de fleste bestiller sortimentskasser og oppi der er det ikke all verdens med mer eksotiske planter, men det er ikke noe problem å bestille det man skal ha. Og så finnes det i alle fall her omkring hederlige unntak der det stadig dukker opp spennende ting.

De to jeg nevnte i forrige innlegg er supre, stengelplanter er forholdsvis enkelt å få til, lett å kvitte seg med hvis man blir lei, og det er jo godt for selvfølelsen å måtte luke litt. Du ser de vokser! At de i tillegg hjelper til med stabilitet i jojo-fasen er bare et pluss.

Lavere planter foran med litt farge på, da kommer en annen favoritt, Cryptocoryner. Det blir kastet mange friske eksemplarer av den arten er jeg redd, kjøpt i butikk er de nesten uten unntak produsert i sump, og har overvannsblader. Disse visner ned, og så kommer det flotte og veldig vakre undervannsblader hvis man bare holder ut å vente. Cryptocoryner får også stå i fred for Ancistrus og andre plantegnafsere med ufortjent rykte som algespisere fra en plantefreaks synspunkt.

Skal du ikke ha Botia eller Ancistrus er mange av Echinodorusartene flotte bakgrunnsplanter, selv om en del av dem blir vel store i en 80-liter. Sjekk ut denne for eksempel, den er flott den. Er heldigvis ingen lov som sier at man ikke kan ha rødfarge på bladene i bakgrunnen også, da hadde det ikke gått meg vel...

En artig grønn variant for ikke så kjempestore kar er Echinodorus parviflorus 'peruensis', ser jeg må fram med kamera og stativ for den blir mye finere enn man får inntrykk av i profilen. Vokser sent da...

Passer kanskje å nevne et triks som fyller tomrom mens man venter på vekst, fest mose eller rhizomplante på sugekopp med fiskesene, og heng den høyt. Flytter stadig vekk rundt på sånne dotter, yndligsplass for yngel og reker, det samler seg mye bra oppvekstfor for de små i en sånn dusk :o)

Må bare beklage lengden her, spør om planter og hun er i gang ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© selveste
Reklame for plussmedlemskap