Vuerderer om jeg vil prøve meg på fisk allerede nå.

Jeg startet opp et Juwel 280 for ca. 3 uker siden (to og en halv). Men i mitt tilfelle er alle verdier helt stabile og korrekte. Så hører jeg disse skrekkhistoriene om akvarier som blir snudd opp ned av nitritt og andre ulumskheter. Jeg har en oksygenpumpe som har gått siden jeg satt i gang akvariet, og det ligger en god del bobler i vannskorpa. Vannet er rent og fint, det ligger en liten mengde alger øverst på den ene rota. Jeg kontrolerer disse ved hjelp av lysregulering og en liten mengde skrubbing. Ved oppstart brukte jeg aquasafe og safestart.

Det store spørsmålet er egentlig, kan jeg ha oppi fisk allerede nå?
Takker på forhånd for (raske) svar
du "kan" nok helt sikkert prøve deg med en eller to algespisere som ancistrus e.l.
men pass på at du sjekker vannverdiene ofte etter fisk er satt i, verdier som NH3/NH4, No2. Hvis du får utslag i noen av disse to må du begynne å skifte vann hver dag til verdiene har sunket til 0.0

Har du ikke noe vannpumpe med filter i dette karet ditt forrsten? ser du bare nevner luftepumpe.
Tusen takk for svar. Jo, jeg har en Bio flow 300 oppi. Skal ha enda en sirkulasjons pumpe, men jeg venter litt med den.
I ett 280l kar ville jeg anbefalt deg å kjøpe en utvendig pumpe, innvendigpumpe i ett slikt har vil være veldig underdimensjonert med mindre du ska ha veldig lite fisk i.

korreksjon: Det er et 240 L.
Hva har du hatt i karet i disse ukene? Planter? Tilsatt noe fiskefor eller annet som kan gi næring til bakteriestammer som skal vokse?

Hvis det ikke er noe i akvariet som kan brytes ned, vil du heller ikke få merkbare mengder ammoniakk eller nitritt, derfor kan du ha "gode verdier" som blir snudd på hodet når du setter inn fisk.

I alle fall, om du velger å sette inn fisk nå, er trolig mengden bakterier for liten til å hanskes med avfallstoffene fra fiskene og du bør følge nøye med på først ammoniakk (NH3/4) deretter nitritt (NO2). Får du målbare mengder, er det bare å bytte vann, hver dag, til alt er i orden.
Jeg har hatt i planter, røtter, fiskefòr (regelmessige små mengder) og tilsatt aqua safe, safe start.
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap