- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Noe informativt om fisk og planter på youtube?
Noe informativt om fisk og planter på youtube?
Noen som vet om det finnes gode filmer på youtube som viser/gir forslag og inspirasjon når det gjelder beplanting og fiskevalg ? Det er liksom litt kjekkere å se fiskene svømme sammen, se hvor store de er, hvor mye de gjør utav seg - på film , enn bare i en bok.
Prøvde å søke selv, men tror jeg brukte feil søkeord for jeg fant bare masse om rensing og tømming av vann ..
Prøvde å søke selv, men tror jeg brukte feil søkeord for jeg fant bare masse om rensing og tømming av vann ..
Postet 19.08.11 kl 19:44
Jeg vet ikke helt hva du er ute etter men søkte på "freshwater aquarium 30 gallon" og fikk opp denne lista. Vær obs på at selv om folk har forskjellige arter sammen i et akvarium så betyr ikke det at det er optimalt for fiskene. Man må lese om de i tillegg siden mange ikke har kunnskap om hverken størrelsen på akvariet fiskene trenger, vannverdier eller hvilke fisker som passer sammen.
Postet 19.08.11 kl 21:11
Det er visst ganske ymse å finne ja. Veldig mange bittesmå akvarium med en plante eller to ... og en borg og noe annet dilldall .
Noen som vet hvilken stimfisk dette er?
http://www.youtube.com/watch?v=B-5BKtAAiWU&feature=related
Noen som vet hvilken stimfisk dette er?
http://www.youtube.com/watch?v=B-5BKtAAiWU&feature=related
Postet 19.08.11 kl 21:40
Om det er de aktive stimfiskene som det er flest av du mener så står det nede i kommentarfeltet at det er rødnesetetra. En av de akvariefiskene som stimer best og også blant de "snille" tetraartene. Jeg har ihvertfall aldri lest noe sted at de skal være nappete. Har flere ganger tenkt på å kjøpe de, men så har det blitt noe annet isteden. Vakre fisk
Postet 20.08.11 kl 01:11
Postet 20.08.11 kl 12:24
Den på filmen er antagelig rødnesetetra, det var ihvertfall det latinske navnet, Hemigrammus rhodostomus, som kom opp da jeg skrev inn det engelske ordet, Rummy nose tetra, som stod nevnt under filmen i kommentarene. Nå finnes det faktisk tre lignende tetra-arter med nesten samme navn, utseende og oppførsel.
Hemigrammus bleheri: Rødmunntetra
Hemigrammus rhodostomus: Rødnesetetra
Petitella georgia: Falsk rødmunnstetra
Ikke enkelt å skille disse tre på utseendet, men Hemigrammus bleheri er muligens den som er vanligst i handelen. Den har også mest rødt på hodet ser det ut til fra bildene her i basen.
Hemigrammus bleheri: Rødmunntetra
Hemigrammus rhodostomus: Rødnesetetra
Petitella georgia: Falsk rødmunnstetra
Ikke enkelt å skille disse tre på utseendet, men Hemigrammus bleheri er muligens den som er vanligst i handelen. Den har også mest rødt på hodet ser det ut til fra bildene her i basen.
Postet 20.08.11 kl 13:36
Mange artikler som omhandler forvirringen om disse artene.
Beskrivelse av synlige forskjeller finner du HER
Hvis du søker "rummy" får du opp alle tre i fiskebasen her på AF.
Beskrivelse av synlige forskjeller finner du HER
Hvis du søker "rummy" får du opp alle tre i fiskebasen her på AF.
Postet 20.08.11 kl 14:06
Endret: 20.08.11 kl 14:13