Hjelp til 530l

For 3 år siden skaffet vi oss ett akvarium, ett akvarium på hele 100L.
Vi fikk hjelp av personal med god kunnskap til å plukke ut fisk som skulle passe fint i dette akvariet, Hongi og Golden.

I løpet av kort tid fikk man lære seg om nitritt og alger, "The hard way"
Etter noen telefoner til butikken, satte vi igang førstehjelp og fikk akvariet tilbake i sund forfattning.

Etter 3 år med det samme akvariet så sitter vi igjen med 4 av de 10 malawi ciklidene vi kjøpte den gangen.
Like trist hver gang vi har mistet en, men sånn er livet.

For ett halv år siden så fikk fiskene mat, de har iofs fått mat flere ganger =), men da var det noe artig som skjedde, jeg pleier ofte å titte på fiskene når de mates, men denne gangen ble jeg veldig overasket, helt plutselig ser jeg noe lite som plukker mat.
Det viser seg att det har kommet yngel, vi kjøper ett nytt akvarie dagen etter, denne gangen ett på 15L.

Vi løfter ut stein fra 100L for å plukke ut yngelene, men det viser seg att det bare er det ene som har klart seg, en Hongi.

Han får selskap av noen maller i 15L noen dager etterpå, etter noen uker ser vi tydelig hvordan den vokser.

Noen måneder senere får jeg en ny overaskelse, mere yngel, små og søte....
Blir nok en gang overasket, det viser seg å være en hongi og en golden.
Her må det ha blitt en kryssning, visste ikke att dem gjorde dette, men det er ikke uten grunn att jeg skriver i nybegynner forumet =)

Så, for noen dager siden så skjer det igjen, men denne gangen viser det seg att jeg har begynt å lære meg ett og annet, jeg spotter en som jeg tror har yngel i munnen, hun er ikke ivrig etter mat og hun har en større "hake" enn normalt.
Jeg bestemmer meg for å titte nærmere, hun gaper og det "sprattler" i munnen.
Hun er nå i 15L sammen med de andre ynglene og har funnet roen.

Håper att denne gangen att vi får se mer enn 1-2 yngler.

Ettersom vi tydlig har ett par som leker så har vi i nær framtid ett problem med plass, i tillegg så jo ønsket om flere fisk og arter vært der, men nå er det gjort, 530L kommer på plass i helgen.
Jeg fikk en del info den gangen jeg var førstegangskjøper, men jeg føler meg ikke 100% sikker på att jeg gjør allt rett.
Det har funket det jeg har gjort, ingen sykdom eller noe slikt som har tatt livet av hele bestanden.
Men alikevel skulle jeg ønske noen eller flere kunne ta seg tid til å hjelpe en ivrig fiskevenn men noen spørsmål.

Dette har jeg kjøpt (Brukt)

- Akvastabil 530 liter effektline med 4 lysrør
- back to nature slim line bakvegg
- Eheim 2080 professionel 3
- 300 W varmekolbe

Er det noe man skal tenke på når man setter igang med ett brukt akvarie?

Er det noe utstyr som trenger i tillegg til det som står over?, sand har jeg og det skal fortsatt være malawi ciklider.

Hvilke produkter skal man velge, starterkit, kalk ect.., når skal det brukes, jeg vet sånn tålig når det skal brukes osv, men hva gjør de forskjellige med vannet?
Vill heller bli fortalt ting 2 ganger enn å gjøre feil.

Finns det noen produkter som måler Ph, Nitritt osv på en enklere måte enn med disse dråpene?
Tenkte ettersom jeg nå har 3 akvarier att jeg velger å jobbe smart istf hardt.

Noen som vet hvor store og hvilke arter som egner seg i 530L

Har dere noe å tillegge som jeg ikke har spurt om så er jeg veldig takknemmelig for det.

Bedrevitere behøver ikke å delta i denne tråden, vill kun ha seriøse og "riktige" svar.





Kan komme med mitt lille innspill.

Kan være lurt og ha mer enn en varmekolbe. Bare i tillfelle en ryker.
takk for innspillet, det var en god ide og skal absolutt skaffe meg en til.
Heisann!
se prisen på varmekolber på denne siden http://www.aquamanias.no/ du kan fort spare noen kroner her. Helglass akvarium er også ganske billig der egentlig. Er mye gode priser!
Gratulerer med flott akvarium, du har valgt topp filter med stor kapassitet også, lurt.

Om filteret ikke allerede er utstyrt med filtermedium, foreslår jeg gryteskrubber, i nylon eller rustfritt stål. De er relativt billige, evigvarende og er bland de materialene som har størst overflate i forhold til volum hvilket gir best plass for bakteriene du vil ha i filteret.

Hvis filteret har vært ute av drift i mer enn 2 -3 timer, bør du regne filterbakteriene som døde og sørge for en skikkelig rengjøring, gjerne med salmiakk ettersom du hadde tenkt innkjøring med Salmi

Ser at du bor på Sperrebotn. Får du vann fra Movar eller er det det private vannverket i Hobøl? Er det Vansjøvann fra Movar, er det veldig bløtt vann, mens Malawi vil ha hardt vann. Du får en liten kollisjon mellom å jobbe smart og hardt ettersom du alltid må justere vannet til det fiskene dine ønsker. Det er på den annnen side noe svært mange av oss gjør, den ene eller den ande veien.

Det eneste jeg vet om som kan erstatte dråpetest (ser bort fra strips idet de ikke er nøyaktige nok) er en elektronisk pH måler. www.webzoo har slike til ca kr 800, ikke laboratoriekvalitet, men til akvariebruk rekker det. Den å kalibreres fra tid til annen, men det er raskt gjort.

Det første du må sjekke om du ikke har sett karet i drift, er om det er tett. Må du tetse, sørg for å vatre omhyggelig alle veier. Det gjelder selvsagt også når du skal sette det på rett plass.
Lysrør eldre enn ett år bør skiftes.
Det er futt i filteret ditt, og det kan være lurt å ha en bit blåsvamp utenpå inntaket i karet.

Malawifolket vil sikkert hjelpe med mer konkret info.
Takk for ett veldig utfyllende svar.

Jeg bor litt landelig til med brønnvann, så regner med att dette i bunn og grunn er vann som holder samme verdier som vannsjø.
Hvilke grep tar man mot hard/mykt vann?

Om jeg forstår deg rett så skal jeg plassere gryteskrubb nede i pumpen?
Har sånne hvite ringer i akvariet på 100L
Er det så enkelt som å bare plassere disse i pumpen?
Skal det fylles helt opp?

Bakteriene er helt sikker døde, akvariet var i drift fram til igår.

Takk igjen for god informasjon.



Bønnvann kan være så mangt, mange har stabile og fine verdier, her varierer pH fra 6 til 8, KH fra 2 til 4 og GH fra 3 til 5, varierer med årstid og nedbør så det er nok tilsig av overflatevann. Ble anbefalt å teste jevnlig etter brå fiskedød i forbindelse med vannskift og er glad for det, for store vannskift men så varierende pH skal det godt gjøres at fisken tåler...

Et tips hvis du tester, la vannet stå noen timer først, pH 6 ble pH 7,5 over natten. Mye mellomlagring her i huset :o)

Vi har nå vannverksvann, fikk nemlig også utslag på nitritt, det viste seg at vannet var i næringsrikeste laget for mennesker (E coli), en testrunde for å være på den sikre siden er ikke nødvendigvis så dumt ;o)
Det du sier er nok veldig sant, jeg har iofs ikke tatt veldig store hensyn når jeg har byttet vann.
Ikke annet enn noe som heter Aqua Base, kjøpt på dyreriket i Moss.
Har nok kanskje vært litt heldig også, ettersom jeg ikke har opplevd brå død i forbindelse med vannbytte.

Men takk for rådet, skal helt klart være våken på verdier som skal i akvariet, og ikke minst vannet i akvariet.

Takk for hjelpen.
Gryteskrubbene kan du plassere i de kurvene som finnes i filteret. (Husk at det er gryteskrubber, Jordan leverer dobbeltpakninger av dette til 12 - 15 kroner pr pk., absolutt ikke stålull som inneholder såpe og som ruster!!) Fyll kurvene helt. I filteret ditt vil det nok gå med ganske mange pakker.

TIPS basert på egen erfaring: to skrubber henger sammen og er pakket sammen. IKKE riv de to fra hverandre, men bruk saks, ikke husets beste. Ståltrådene er flate, skarpe og skjærer lett gjennom hud!

Bakteriene vil feste seg på overflaten, derfor er dette et så fint middel ettersom overflaten er veldig stor sett i forhold til volumet, samt at overflaten ikke tetter seg igjen ved bruk som ved enkelte andre filtermaterialer.

I den øverste kurven kan du med fordel legge en 5 cm tykk skive blåsvamp (får du hos Dahls Dyrerike) samt en skive filtervatt (ser ut som litt løs filt), det siste for å fange opp svevepartikler slik at vannet blir klart og fint. Filtervatt kan du kanskje også kjøpe hos Dahls selv om de ikke fører Eheimfiltre. Du får det hos www. webzoo og trolig hos www. aquamanias. Ved filterrens, som alltid skal tas forsiktig i litt akvarievann i en ren bøttte (brukes kun til akvariet), kryster du svampen forsiktig (her bor det også bakterier) og filtervatten kraftigere og skifter vatten hver annen eller tredje gang. Svampen kan gjenbrukes mange ganger. Hyppighet avhenger av hvor mange fisk du skal ha, men du ser gjerne når det vannstrømmen fra filteret inn i akvariet begynner å bli svak.

Flott at du orienterer deg på forhånd. Kan anbefale artikkelsamlingene her på AF og spesialforaene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap