Utslag på nitrate i springvannet

Testet akuratt springvannet mitt for Nitrate- (skulle teste for nitrit også men så var det ikke mer dråper igjen).

Det som er rart er at vannverdien for nittrat er oransj, og på fargeskjemaet så står det da 12,5 mg/l.

Betyr det at det er forurensing i springvannet mitt, for nitrite og nitrate er vel avfallstoffer i vannet?

Vil det da bli bra i akvariet mitt om jeg bytter og bytter vann, og vannet i utgangspunktet ikke er rent?
Jeg ville dobbel testet for å være på den sikre siden. La kaldtvannet renne en god stund og så sjekk. Vær nøye med dråpene og fremgang for test.
Du kan kontakte vannverket (med mindre du har brønnvann!) og be om å få oppgitt alle verdiene vannet har, pH, hardhet, nitrat etc. Det skal også testes for andre stoffer som aluminium mm.
Nå har jeg latt vannet renne, og testet igjen, og får fremdeles oransje utslag på nitrat testen.

Tror jeg må sjekke verdiene med vannverket ja !

Ofte ved stooore nedbørs perioder eller snøsmelting så klarer ikke renseanleggene å ta unna, da kan det forekomme forurensninger i vannet. det er normalt forbigående i korte perioder, hør med vannverket ditt som nevnt ovenfor... har jo vært mye nedbør enkelte steder den siste tiden...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap