Sluket (side 2)

Og så ble det ikke resilikonering i går, men hastebesøk til dyrlegen med katten etter at rompa nærmest eksploderte i en forferdelig blanding av verk, avføring og blod. Lukta av katten og huset var ubeskrivelig.
Han har akkurat vært hos en annen dyrlege og hadde 40 i feber og en "luftveis infeksjon", det er ikke første gangen våre dyr får en komplett feil diagnose hos dette etablissementet. Hosbyåsen dyrehospital fikk vi som vanlig svært kyndig og ikke minst imøtekommende hjelp, selv om vi nå må kjøre gjennom byen for å komme dit vil vi bruke byåsen i all overskuelig framtid. Like greit å få det riktig på første undersøkelse!

Blir å prøve å silikonere etterpå i dag.

Ps: Imazo har VF Bitaeniata på lista si nå, spørs om ikke jeg skal klare å få plass til noen av disse.
Hei Ola

Om du klarer å skaffe deg noen Apistogramma Bitaeniata vil jeg anbefale deg å sørge for å få et kar til dem. Ikke bare anbefaler jeg det men befaler deg, hehe.

Dette er etter min mening og veldig mange andres en av di flotteste apistoene som er å oppdrive. Disse er å skaffe fra flere lokasjoner og bør ikke blandes, for å holde "rasene" rene. Jeg har kun hannen min igjen av paret jeg fikk tak i på storauksjonen i Drammen i fjor. Lokasjonen på min er "Momon" og er flott og rolig herremann. Men han savner en frutimmer....

Husker ikke lokasjonen på den andre, men mener å huske at TomC har den beskrevet på sine hjemme sider.

Han solgte et par på auksjon i Larviksområdet når jeg var der, men ble noe dyre ettersom det var et populært par. Tom K ble den heldige eieren av disse om jeg husker rett.

Står fortsatt øverst på lista mi......
Da kommer det bitaeniataer til neste uke
Disse blir hovedfisk i et kar ja Leif. Men jeg er litt usikker på hvor mange jeg skal ha sammen da de kan være desperat aggressive, må muligens fordele de på flere kar.
Ellers har jeg kull på baenschi, nærmere bestemt 4 stykk. Så det er ganske mye yngel oppi der. Litt vanskelig å få oversikt for det er endel adopsjon og overtakelse. De yngler hvertfall som besatt, nå har jeg ikke noen parringsklar hanne lenger så enten kjøper jeg meg en ny eller venter til disse små røverene blir voksne.

Det var fortsatt lekkasje i 250 literen da jeg prøvefyllte. Så nå går den ut og blir fullstendig resilikonert så får den bætre mæ bli tætter enn midtforsvaret i RBK.
300 literen er sendt til glassmester som setter inn nytt frontglass for litt over tusen kroner. Høres heller ikke avskrekkende ut å få laget kar på mål der senere.

Når du skriver at dem blir hovedfisk, mener du slik jeg antar det at det ikke er et artskar? Tilgangen på Bitaeniata er veldig begrenset og må bare si jeg er misunnelig på deg, som har fått denne muligheten. Hannen min er ensom og veldig ofte i hula si. Skulle gjerne hatt flere av disse....

Har nå 3 kar stående tomme i kjellern, samt at jeg har en 6 kant på 50-60L stående tom. I tillegg har jeg en juvel 70L jeg kjøpte i ferien. I tillegg til dette har jeg FÅTT en 162L og 54L uten utstyr denne uken.

Mulighetene er derfor store nå. En del ny fisk vil bli handlet inn og derfor fint med storauksjoner både i Drammen og Larvik denne mnd.
ohr
Det var fortsatt lekkasje i 250 literen da jeg prøvefyllte. Så nå går den ut og blir fullstendig resilikonert så får den bætre mæ bli tætter enn midtforsvaret i RBK.


Var da tett i sist kamp det. Kanskje karma..

Flott apisto du har skaffet deg(snart).
Får vel kjøpe noe yngel av deg når vi flytter hjem i løpet av våren.

Espen
Jeg har ikke plass akkurat nå til å holde bitaeniataer helt alene tror jeg Leif. Om noen uker derimot blir det bedre. Akkurat plasseringen må jeg komme tilbake til etter at jeg har fått en oversikt over hvor mange kar som er tette og hvor små de er (prisen var svært lav så jeg frykter de er yngler uten mulighet til kjønnsbestemmelse).
Jeg håper å kunne hjelpe deg med fisk og fiskerom når du kommer tilbake til verdens beste by Espen, ha en god tur til Italia!
Antar du finner ut av det Ola. Her er det masse glede om dagen.....
Cf Borellii hannen min har tatt for mye Møllers tran og satt flere kull til verden. Oppdaget 2 kull med yngel og ei hule med egg for et par dager siden

Med andre ord 3 av fire huer er sjarmert i senk og vil føre slekten videre med masse F1. Utrolig spennende.

Ser ut til at selv yngel som forviller seg rundt alene får være i fred, så dette ser lyst ut, enn så lenge.

Eggene i den hula så ut som knappenålshoder og var utrolig små. Litt rart å tenke på at det kan være liv inne i noe så smått.

Dem andre cf ynglene vokser også greit. Er vel bare 5 av dem igjen, men en skjønn liten gjeng.
gratulerer Leif skikkelig artig. Jeg har lenge beundret hvordan du alltid får satt opp hulene så det går an å se inn og til og med ta bilder av yngelen inni hula, endelig ser det ut til at det skal lykkes for meg også håper å få yngel i ei "fotohule" om kun kort tid.
Når det gjelder bitaeniataer håper jeg å lykkes denne gangen, din LFS kan helt sikkert bestille for deg Leif da de er på lista fra imazo som leverer overalt i Norge.


Note to self:
Sjekket vatring, den var god og ikke årsak til lekkasje på noen av karene.

Sigmund skrev ett intressant innlegg i dag om både beckfordier og fisketuberkolose som kan forklare noen dødsfall hos meg tidligere 136
Da har jeg vært å kikket på bitaeniataene i butikken og de var små. De så så utkjørte ut at jeg klarte ikke å finne noen sikre hunner. Kommer til å dra tilbake når de har kommet litt til hektene for å ta hjem en gruppe på oppforing.
Ellers har oslo city aggi "tefe" som jeg lurer på å kjøpe da jeg har en venn som skal nedover snart.

Fikk luftpumpa mi i dag gleder meg til å få montert den og satt i gang ett mer profft artremia klekkeri framfor det slitne opplegget med ledninger ober alt som er nå

Har kjørt med noen store vannbytter i det siste, men ikke sett noe lekstendenser på noen av coryene.
En artig sak i baenschi karet er at den ene hunnen nok har adoptert alt av yngel oppi der, hun har nå en enorm sverm med yngel i mange størrelser spredt over store deler av bunnen. Noen av de blir nok spist, men det ser ut til å bli ganske mange som vokser opp.
Har bare noen gamle bilder av hua og ett med yngel på.
Sjokoladeciklidene, hvorav en er avbildet her, har nok noen apistoyngel på samvittigheten.
Kan se ut som marginatusene har lekt, fant en eller to små eksemplarer med kulemage som jeg forbinger med ikke utvokste fisk.
Har definitivt oppdrett på ett par Nannostomus marginatuser, skikkelig artig for meg. Ser at også N. unifasciatusene har farget skikkelig opp de siste dagene, tror det er noe på gang der.
Ellers er det artig å bli kjent med coryer som er en "ny" familie for meg. Har enda ikke sett noen yngel, men håper hver dag

I løpet av noen uker skal jeg sette opp tre kar med 50x55 grunnflate og 27 cm høye, tror de skal bli flotte apistokar ja Håper å få satt opp flere små kar samtidig, men det blir vel fort fullt i kjelleren er jeg redd. Om noen har sett ferdige reoler som passer til disse målene blir jeg takknemlig for tips.

Luftpumpa (hp-80) er altfor kraftig så jeg har skjært et hull i slangen for å få ned trykket, fungerer greit. Litt usikker på om det er luft jeg kommer til å bruke i fremtiden.

Har masser av yngel og litt for mye fisk er jeg redd, tror det blir en kraftig tynning i forbindelse med storauksjonen 9. oktober. Tenkte på å kvitte meg med sjokoladeciklidene og få fram neste generasjon, men det tror jeg ikke jeg klarer. Må beholde noe ungfisk sånn at det blir et par som er klar til å ta over når de gamle slutter å leke.
Uaru yngelen vokser godt, artig å sammenlikne de med sjokoladeciklidene som bor i samme kar. Uaru yngelen er mye større mens sjokoladeciklidene er mer aktive og "rundt omkring" på for søk. Aggresjonen hos foreldrene virker å være høyere hos uaruene mens frafallet av yngel, antakelig til predasjon, er høyere hos disse.
Ser ikke ut til at uaru yngelen beiter særlig mye på foreldrene når de får masse artemia. Så beiting i kveld etter ca 10 timer fra siste foring. 15 yngel igjen, ingen tegn til skader hos foreldrene etter beiting i det hele tatt.
Går det an å se om de produserer sekret på noen måte?

Bitaeniataene de har fått inn ser ut til å være hanner hele gjengen. Får dra tilbake senere og kikke etter hunner men det ser ikke lovende ut.

Her skal jeg følge med!
Tynning i forbindelse med auksjon ja...

Blir det med noen bartetryner?
Ikke umulig, det er en som har opsjon på kjøp av flere grupper først. Skal høre om Terje kommer på auksjonen og tar med noe VF fra Colombia.
Hei Ola
Trist å høre om bitaeniataene. Disse er bare skjønne, men med bare et kjønn blir det ikke noe lykke..... På DAK auksjonen i går ble det litt mer apisto samt en liten gruppe corydoras sterbai

Det ble 2 stk huer av nijsseni, en trio macmasteri samt 2 trioer med cacatuoides red. Enda flottere enn di jeg selv hadde tidligere. Ene hua av nijsseni som jeg hadde fra før har farget ut i leiksfarger og er kjempe nydelig. Etter min mening en av di flotteste jeg har sett. legger ved noen "skrytebilder". Hehe

Bilder fra i dag:

1. Nyklekket Apistogramma cf borelli yngel
2. Apistogramma nijsseni frøken
3. Apistogramma cacatuoides han
Det smerter meg å innrømme det da den ikke er helt naturlig, men den cacatuoides hannen var grisefin. Flotte farver, er den hjemmeavlet hos noen?
ohr
Det smerter meg å innrømme det da den ikke er helt naturlig, men den cacatuoides hannen var grisefin. Flotte farver, er den hjemmeavlet hos noen?



Ja di hannene var kjempeflotte i fargene. Vet ikke helt sikkert, men TROR disse er kjøpt/import fra Sverige. Skal sende han en mail å høre om du vil det Ola. Han som solgte meg disse på auksjon driver foruten oppdrett også en del import.

Skal ta noen flere bilder av disse å legge i tråden min. Fikk kjøpt 2 stk trioer av disse. Hannene er omtrent like store, mens huene varierer noe i str. Antar den største er kjønnsmoden allerede. Mener å huske at jeg betalte tilsammen ca 220kr for begge trioene. Cacatuoides par går ellers for 250kr + i butikkene her i østlandsområdet, så 1/3 er en meget pen pris.

Gikk ellers mye billig fisk på auksjon. Antar det også blir en tur til auksjon i porsgrunn, eller var det Larvik? nå førstkommende helg. Har noen flere kar å fylle her....

1-2 cacatuoides gruppa
3 den ene macmasterihua
kikker innom en tur, og ser ting ikke forandrer seg nevneverdig.
By the way, fant ei flaske mikroorm stående i kjelleren som jeg fikk fra deg i fjor vår, og det er fortsatt fullt liv oppi der. Hardføre småtroll med andre ord.
Hehe, nei tiden strekker ikke helt til Pål. Det meste av levende kulturer har fått seg en skikkelig knekk her, men mikroormene de overlever.

Det skjer mye på akvariefronten, men det blir lite tid til å ta bilder og skrive/lese akkurat nå. Gikk litt lei etterhvert også så noe måtte velges bort og det ble akvaforum dessverre til fordel for Trondheim akvarieklubb og arbeid nede i kjelleren.
Om alt går vegen så blir akvarierommet ferdig i løpet av jula. 9 kar er kjøpt inn og står i garasjen i påvente av vaskerommet oppe blir ferdig noe som påbegynnes neste uke.
Det som jeg gruer mest til er å bytte alt av ledninger fordi jeg vil prøve med en mindre luftpumpe.
Mye av arbeidet er "eksperimentelt " så det tar mye mer tid enn forventet. Begynner å gå seg til nå. Det aller mest irriterende er at lagerplassen er så dårlig inntil videre gleder meg til å få opp hyller der nede nå.

På søndag lekte C. sterbaiene og det ble ganske mange egg så jeg håper noen klekker oppi "easy breeding tanken" ,heretter EB-tanken.
Blir ikke noen store forsøk på oppdrett av noen arter før jul, mulig jeg prøver på noe målrettet med Uaruene for sjokolade ciklidene lagt en enorm ladning egg i dag og Uaruyngelen er bare noen dager yngre enn sjokoladene. Tilveksten på Uaruene er så rå at det er helt utrolig. De har vært svært tolerante med tanke på at jeg bytter mye, men sjelden (1 gang pr uke) vann. Har byttet 75% vann på det meste uten problemer.

Godt å høre at det går framover, men vi blir ikke lei oss om det kommer noen bilder etterhvert altså... ;D
gjerne bilder ja.
Satser på at du får oppdrett på mange arter til vi flytter hjem til våren.

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap