Sluket (side 3)

Black_Flys
gjerne bilder ja. :) Satser på at du får oppdrett på mange arter til vi flytter hjem til våren. ;)

Eller kanskje jeg får dratt på "fisketur" til østlandet innen den tid.
Det er helle rikke å forakte. Håper jeg også får til å ta med noen spesialiteter fra vestlandet oppover, men må se hvordan det går.
Bør ha hus/leilighet innen vi flytter oppover og få satt klar noen akvarier.

Men fortsatt mange måneder igjen.
Bare ta med godsaker oppover du Espen. Jeg kan sikkert passe endel fisk for deg i forbindelse med flytting. Send en PM om du vil ha noe i min forvaring, jeg skal være hjemme i jula
Da er vannbytting unnagjort. Jeg blir alltid imponert/skremt over hvor mye jeg klarer å søle med vann når jeg holder på både utover gulvet og meg selv.

Ved forrige vannbytting ble det utløst lek hos Corydoras sterbai. Håper på lek hos flere arter denne gangen. Fikk ikke til å klekke egg i klekketanken, men satser på nye sjanser. Skal ned å se om en liten stund. Tar med kameraet også, lenge siden jeg har fått tatt noen bilder.

Har bestemt meg for et lite prosjekt før jul: "Megalechis thoracataFilmen viser riktignok en litt annen art en den jeg har, så faktisk veldig fristende ut de på filmen. Men det var den spennende skumredebyggingen jeg har lyst til å se med egne øyne.
Arten skal være enkel å drette, og ha svært god tilvekst hos yngelen.
Jeg har seks voksne individer, tre av hvert kjønn så det bør være god sjanse for å få til et par.
Nå går det en trio i en 250 liter uten andre fisk, mulig jeg setter inn fler og tar ut resten om det blir tendenser til lek på ett par. Jeg har aldri drettet skumredebyggere før så dette blir spennende
Om jeg har forstått leksatferden rett skal begge foreldre delta i beskyttelse av egg og yngel. Denne atferden er visstnok også vanskelig å gjenskape i akvarium da hannen kan jage hunnen og drepe henne.
Kommer til å opprette en egen tråd om dette prosjektet.
Fascinerende fisk! Står ikke tilbake for hverken redebyggende fugler eller for bever, gitt naturlige forutsetninger.

Ellers hyggelig at du er tilbake, var en stund redd for at det hele hadde gått i sluket
Utrolig mange stilige fisker du har ohr.
Hva er Apistogramma beholdningen for tiden ?



Hilsen
RHD
530
Fascinerende fisk! Står ikke tilbake for hverken redebyggende fugler eller for bever, gitt naturlige forutsetninger. Ellers hyggelig at du er tilbake, var en stund redd for at det hele hadde gått i sluket ;-)

Hadde vært skikkelig artig å fått til noe med disse, jo mer jeg lærer om naturens merkelige verden jo mer ærefrykt kjenner jeg.
Jeg har bare litt arbeid igjen nå så er alt klart nede i kjelleren, interessen er absolutt ikke dalende bare tiden.

Apistobeholdningen er litt skral for tiden RHD. Jeg har kun hunner av baenschi og hanner av papagei og hippolytae.
Flotte fisk alle sammen, men det blir ikke noe oppdrett av det. Får håpe noen av baenschi yngelen blir til hanner.
Ellers får jeg vel dra på fisketur sørover i løpet av neste år?
Her er noen bilder av mine Corydoras green laser, de går sammen med Brochis splendens som etter min mening er like flotte. Disse gikk i kar sammen når jeg kjøpte de og jeg liker også godt denne kombinasjonen, men mine har ikke lekt enda det jeg har sett.
Her er noen Corydoras sterbai, en klassisk skjønnhet.
Mine er noen skikkelig matvrak og alltid ute etter en matbit i sanda. Gleder meg til det blir tid å holde på med mer levendefor som de må lete etter og som prøver å gjemme seg nedi sanda.
Nå har mine Heros severus blitt voksne og i dag så jeg at de har ganske stor forskjell i kropp og finner noe som leder meg til å tro at jeg har 2 huer og en hann gående i 720 literen. Blir neppe lek på disse før de kommer i roligere omgivelser, herr of fru Uaru kan gjøre hvem som helst nervøs med sin framferd.
Dette er en skikkelig flott fisk (men det synes jeg vel om alle jeg har?) med en svært intressant atferd (det synes jeg vel også om alle jeg har?).
Hodet er litt spesielt, skikkelig beinete på en litt annen måte en de fleste Heroine ciklidene som er mer "kjøttfulle" i kjakene. Ligner litt på fossiler jeg har sett av ur-ciklidene.

Det ble to bilder av det jeg tror er hunner og et gammelt yngelbilde. Her ser en de flotte stripene som er karakteristisk for denne arten i motsetning til de andre Heros artene(hvorav ingen er munnrugere).
Jeg er også villig til å begynne å gjette kjønn på Satanoperca pappaterraene mine, ser ut til å være 5 hunner og fire hanner + en vet ikke.
Ingen av bildene jeg tok i dag yter de rettferdighet med tanke på farvene. De har en nydelig rosa farve med lyseblå prikker på ryggfinnen.

Først et bilde av pappa-pappaterraen så de unge håpefulle.
Så glemte jeg dagens virkelige glad-nyhet for meg: ser ut som jeg har en hue og en hann av A papagei så da er det bare å settte de sammen =-D
Da presenterer vi tungvektsmøte i kjelleren -heldigvis endte det med skinnangrep og ikke biting. Tror det er lek på gang hos sjokoladeciklidene og at de beskyttet en stein de akkurat hadde begynt å pusse.
ohr
Så glemte jeg dagens virkelige glad-nyhet for meg: ser ut som jeg har en hue og en hann av A papagei så da er det bare å settte de sammen =-D


Fint med noen gode nyheter på apistofronten også.

RHD
Her er noen bilder av apistogramma papagei, jeg er fortsatt bittelitt i tvil om det er ett par eller to hanner. Hjelp mottas med takk
Her er noen bilder av Satanoperca ungfiskene mine, tenk at de blir et år i januar.
I dag fikk jeg hvertfall noen bilder som antyder hvor fine farver de har.

Bilde to og tre viser det jeg henholdsvis tror er hann og hunn, legg merke til rygg og analfinnen.
Nydelige cijklider du har.
Hvilke arter er det i innlegg 53?

Espen
Sjokolader vs Uaruer, de var på an igjen i dag. Sikkert et kilo fisk tilsammen, håper det ender bra for jeg ønsker ikke å miste noen av de.
Ingen av de har lagt egg enda, men jeg håper det snart er tid for sjokoladene og at Uaruene skal bli inspirert. Det er vel mest frykt som gjør at jeg ikke tør å flytte ut yngelen deres, ser ikke ut som de har tenkt å flytte hjemmefra frivillig.
ohr
Her er noen bilder av apistogramma papagei, jeg er fortsatt bittelitt i tvil om det er ett par eller to hanner. Hjelp mottas med takk :-)


Hei Ola

Fine apistogramma papagei.

Har de vært i forskjellige kar fram til nå nylig?


Hilsen
RHD
Fart66
[QUOTE=ohr]Her er noen bilder av apistogramma papagei, jeg er fortsatt bittelitt i tvil om det er ett par eller to hanner. Hjelp mottas med takk :-)


Hei Ola

Fine apistogramma papagei.

Har de vært i forskjellige kar fram til nå nylig?


Hilsen
RHD
Ja det har de. De er overlevere fra to forskjellige kull som har dukket fra fra mosen i relativt stor størrelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap