Sluket (side 4)

ohr
Her er noen bilder av apistogramma papagei, jeg er fortsatt bittelitt i tvil om det er ett par eller to hanner. Hjelp mottas med takk :-)


Hvis det stemmer at Apisto hunner har et svart bånd foran på bukfinnene, er det vel to hunner og en han?

Stemmer dette, trenger jeg å finne noen som har en del hunner av Apostogramma barlowi. Ser ut til at jeg i ett kar har 18 hanner og muligens to hunner. I kar nr 2 med denne apistoen er det omtrent samme fordeling pluss stam-moren som er VF. Ville ikke ta med fisk på Moss Akvarieklubbs storauksjon sist søndag på grunn av antatt dårlig fordeling mellom kjønnene, selv om jeg absolutt bør redusere antallet kraftig. Har nettopp senket temperaturen for å se om det blir flere hanner av de to siste kullene.

PS. Flotte bilder av sjokoladene og Uaruene. Er det slik at :" This tank aint big enough for the four of us"?

530
[QUOTE=ohr]Her er noen bilder av apistogramma papagei, jeg er fortsatt bittelitt i tvil om det er ett par eller to hanner. Hjelp mottas med takk :-)


Hvis det stemmer at Apisto hunner har et svart bånd foran på bukfinnene, er det vel to hunner og en han?

Stemmer dette, trenger jeg å finne noen som har en del hunner av Apostogramma barlowi. Ser ut til at jeg i ett kar har 18 hanner og muligens to hunner. I kar nr 2 med denne apistoen er det omtrent samme fordeling pluss stam-moren som er VF. Ville ikke ta med fisk på Moss Akvarieklubbs storauksjon sist søndag på grunn av antatt dårlig fordeling mellom kjønnene, selv om jeg absolutt bør redusere antallet kraftig. Har nettopp senket temperaturen for å se om det blir flere hanner av de to siste kullene.

PS. Flotte bilder av sjokoladene og Uaruene. Er det slik at :" This tank aint big enough for the four of us"?





Vet ikke hvor store barlowiene dine er, men kan også tyde kjønnsforskjellene på tegningene på siden samt at hannen har en orangelignende farge på halen.

Bilde 1 er av VF hua mi og bilde 2 av en mindre hanne. Tydelig farget ut på halen

530
Hvis det stemmer at Apisto hunner har et svart bånd foran på bukfinnene, er det vel to hunner og en han?
Det er bare to fisker, men den ene ser feminin ut og har tydelig svart stripe på brystfinnen. Det den har litt mye fluoriserende farve i ansikter som gjør meg litt bekymret fordi den ligner mye på et av bildene til Tom C av en ung hann.
530
Stemmer dette, trenger jeg å finne noen som har en del hunner av Apostogramma barlowi. Ser ut til at jeg i ett kar har 18 hanner og muligens to hunner. I kar nr 2 med denne apistoen er det omtrent samme fordeling pluss stam-moren som er VF. Ville ikke ta med fisk på Moss Akvarieklubbs storauksjon sist søndag på grunn av antatt dårlig fordeling mellom kjønnene, selv om jeg absolutt bør redusere antallet kraftig. Har nettopp senket temperaturen for å se om det blir flere hanner av de to siste kullene.
Synes du det blir litt lite med bare 36 hanner på 5 hunner Sigmund?
530
PS. Flotte bilder av sjokoladene og Uaruene. Er det slik at :" This tank aint big enough for the four of us"?

Det er ganske imponerende når de står og skyver mot hverandre. Det er definitivt plass til to par selv om innredningen kunne vært bedre, men denne gangen forbannet jeg meg på at det skulle være mulig å få tak i fiskene oppi der også. 720 literen har bare 4x25 watt lysrør noe som begrenser plantene til nesteningenting. Ikke for det Uaruene drar opp sverdplanten med hjelp av jordspiserene uansett hva jeg gjør.
Sjokoladeciklidene er min "favoritt" fisk de har et utrolig reportoar av atferder og har gitt meg masse glede. De anbefales på det varmeste om en har et kar på 300 liter og oppover.

[QUOTE=530
Hvis det stemmer at Apisto hunner har et svart bånd foran på bukfinnene, er det vel to hunner og en han?



Det finnes apistogramma der hannen også har svart bånd foran på bukfinnen, spesielt enkelte unge hanner kan ha det.

Jeg kjenner ikke til om det gjelder A. papagei.

Ola, siden disse to har gått i vært sitt kar, skulle man tro at den som du er usikker på om er en hanne eller hue, ville viste mer klare trekk som en hanne. Siden den ikke hadde noe grunn til å skjule seg for en dominant hanne ??

Vil vel snart vise seg nå som du har satt de sammen

Krysser fingrene for deg

HIlsen
RHD
Det er akkurat det som er problemet, de har svart stripe foran hannene her også
"Hunnen" har litt mye farver innimellom så vi får se.
I det siste har jeg skrevet et par egne tråder om Megalechis thoracta og Uaruene mine. Nå er tiden kommet for å skille Uaruyngelen fra foreldrene da de er minst 3 måneder gamle. Har fått tak i 7 av 10, de siste kan bli en utfordring da de nå har skjønt hva håven betyr. Foreldrene viser ingen tegn til å avslutte yngelpleien fordi om det bare er 3 unger igjen, det kaller man lojalitet. Ungene er forlengst over stadiet at de kan spises at andre fisk i karet.
Ungenes avføring er nå ofte grønn noe som mer enn antyder at de spiser på plantene.
Karet de går i nå har mye kirsebærreker så jeg er spent på om de får være i fred eller blir spist, det er også rikelig med vegetasjon/røtter å beite på.

Tok et 90% vannbytte der i dag, byttevannet holdt 27 grader. Siden dette karet drives med sump i reol blir det i virkeligheten bare ca 40% vannbytte. Uansett ble lek utløst på Dvergcoryene og Nannostomusene. Jeg har også her satt inn masse flyteplanter, de jeg aldri husker hva heter (men som ser ut som mini vannliljer og henger sammen).

Kaldtvannsbytte hos GL og Brochisene også dropp fra 24 til 17 grader, det håper jeg skal gjøre susen.
Ellers sliter jeg med å få easy breeding box en til å virke. Den vil ikke løfte vann opp i boksen lenger, hva gjør dere andre for å lykkes med det? Må de ha svært mye luft og hvordan skal jeg stille den skruen?
Boksen min deler luftpumpe med et lite filter, og alikevel kommer det vann. Har skruen nesten igjen, slik at vannet ikke strømmer gjemmom for fort, for da ble perleynglene skylt ut av boksen...

Håper du får masse cory-yngler framover da, for jeg har plass til en fin gjeng hastatuser eller pygmèer ;D
Vi får se da sissimor Var noe spennende som skjedde hos GL i dag etter at jeg satte inn en sirkulasjons pumpe.
Men jeg sliter med den boksen, må nok demontere den og feilsøke litt for det er definitivt ingen sjans for at yngel blir skyllt ut som det er nå selv med 20 watts luftpumpe.
Ser ingen egg fra dvergcoryene, men det hadde jeg heller ikke ventet da det er fullstendig overgrodd med moser og gode gjemmeplasser der. Syntes jeg så en gruppe yngel inne i en mosedott på størrelse med en fotball, men det kan ha vært voksengruppe som hadde delt seg.

Skiftet vann i det store karet i dag og skrur da av pumper og lys som går på samme kurs. Når jeg skrudde på igjen hadde den ene Satanoperca leucostictaen gravd en skikkelig vulkan i karet, det ble ikke bilder av det dessverre. Så ikke noe eggleggingsrør, men atferden tyder på at noe er på gang. Det hadde vært artig det


ohr
Men jeg sliter med den boksen, må nok demontere den og feilsøke litt for det er definitivt ingen sjans for at yngel blir skyllt ut som det er nå selv med 20 watts luftpumpe.


Nå begir jeg meg inn på et område jeg overhodet ikke har peiling på (noen vil si: igjen?), men klarer ikke å la være. Kan det tenkes at du kjører på med for mye luft, slik at det blir mest luft og plass til lite vann i stigerøret?
Det har jeg ikke tenkt på, det må jeg prøve ut med en gang.
Ps: Om du har lyst på discus så kjør på, det er mye myter rundt denne fisken. Så lenge de er fri for gjellemark er de som litt fintfølende fisk flest og kan tilvennes tørrfor.
Da blir det litt bursdags gaver på meg i år, har bestillt discus bok 1 av Heiko Bleher som jeg vet har en voldsom mengde informasjon ikke bare om discus.
Har bestillt litt skalldyr og skjell fra Tyskland som en slags trøst fordi jeg ikke fikk tak i cichlid atlas 1 i engelsk utgave, bør kanskje sende en mail til dave og spørre om det er satt en dato for nyutgivelse av denne?
Og så ble det en mulighet for å kjøpe en gruppe VF Geophagus cf. altifrons og da klarte jeg ikke å la være. Så da er det allerede for mye fisk i kjelleren så det er bare å håpe juleferien kommer snart så det blir mulighet til å sette opp flere kar.

Satanoperca leucosticta paret(eller er de juripari?) er voldsomt aggressive for tiden, mest mot hverandre. Ser da mistenkelig ut som pre leksatferd.
Pappaterra gruppen med ungfisk har også begynt å vise seg og det har skilt seg ut to som jeg er rimelig sikker på er et par som er leksklare.
Sjokoladeciklidene har lekt og jeg håper Uaru paret skal følge etter. De har nå en enslig yngel igjen etter at jeg har klart å fange de andre ni. Talte 10 sjokolade yngler fra sist kull og så har jeg 6 som er eldre enn det.
Da er alle Uaru yngler flyttet til oppvekst kar.
Eller ser det ganske mye action i jordspiser gruppa mi.
Når jeg bytter vann går lys og pumper på samme kurs så det blir helt mørkt i karet når jeg driver på og hver gang jeg slår på lyset igjen har Leucostictaene gravd svære vulkanhull under seg. Mulig at de får angstanfall og begynner å grave planløst? (overslagshandling?)
Sjokoladeciklidene har masse wigglere, de hadde rukket å flytte dem uten at jeg la merke til det så jeg er litt usikker på om jeg spylte de bort med vannbyttet mitt.

Ellers er det å få ut fingeren å begynne å kappe porsadeler til ny reol, blir ikke lettere av å utsette det?
Hei OHR

Fikk du ikke tak i cichlid atlas 1 i engelsk utgave, ser han jeg kjøpte min av fortsatt har 9 stykker igjen.


RHD
Jeg får stadig beskjed om at det er "oppstått et lite problem" som består i at han ikke shipper til min region.

Ser sjokoladewigglere nede i sanda og rusket. Store plommesekker på de enda. Foreldrene har kranglet såpass at de har svære merker nedover nesene.

Da er altifronsene trygt plassert i kjelleren og de er flotte Spiser bittelitt, men er fortsatt ganske stressa. Håper de roer seg snart og farver ut.
Jeg er skikkelig spent på om de vil trives oppi 720 literen og hvordan de er i forhold til satanopercaene jeg har holdt på med før. Genetisk er de ikke så nært i slekt som jeg ville trodd, selv om utseendet og atferden er lik.

Ellers er to par Satanoperca pappaterra satt inn i 250 literen sammen med Hoploene, solgte et par hoploeri går så det er 4 igjen her nå. Det de har mest til felles er at de begge liker blader i forbindelse med lek så jeg håper de kan trives sammen. Det betyr nok at jeg må drette eventuelle Hoplo yngel på kunstig måte.
Så da er det to par av hver art i det karet.

Solgte et par Satanoperca pappaterra i går. Håper kjøperen får til oppdrett på de; det hadde vært kanongøy.

Og dagens lille ekstra høydepunkt etter at jeg så altifronsene spise: EGG i karet med GL og Brochisene! så 8 stk, de var plassert ganske høyt opp så jeg mistenker brochisene. Jeg får virkelig ikke til de EB-boksene så eggene får bare henge og så prøver vi på naturmetoden denne gangen håper jo selvsagt på flere egg også, da får jeg vurdere å sette opp en ny luftpumpe hvis det skal være så vanskelig.


Da er det definitivt en liten hann blant apistogramma baenschi ynglene. Vet det er flere som ønsker seg det Nå får han 4-6 "cougars" å oppvarte pluss eventuelle unge hunner som blir kjønnsmodne samtidig.
Får vel nesten håpe det blir flere hanner, kan se ut som det er noen som vil farve opp.

Jeg syntes jeg så litt tegn til at papagei hunnen faktisk var en hunn, hadde vært gildt å fått henne i lek nå.

Da gleder jeg meg til å stå opp i morgen og fore mine fisk, masse som skjer i storkaret: sjokolade yngler som straks er klare til å svømme, Uaruer som driver med noe graving- blir det egg eller skal de spise litt skikkelig først?, og ikke minst altifronsene gleder meg til å se de spise seg skikkelig proppfulle.
Skal servere de litt smaksprøver på nytt fancy for og kanskje litt hjemmelaget frossenfor med hummer og rekekraft? Griser litt men da er det fest i karet, må til å lage en ny porsjon snart.
Da har jeg funnet flere egg fra GL og Brochis karet Så nå har jeg funnet ca 15 stk.
Utrolig artig.
Enda artigere, den yngelen jeg fant i sumpen har søsken! Så en liten corytass i karet i dag. Gjetter på at det er sterbai og ikke adolfoi som jeg først trodde, men det spiller ingen rolle det viktige er at den er nesten en cm lang og frisk og rask. Den var nesten umulig å skille fra rekene den beitet sammen med.

Nå er jeg så høyt oppe at jeg tenker på å lage adventskalender neste år: en art i lek pr dag i hele desember.
De altifronsene er råstilige, synd vi bare har småkar her i huset. Det største er 375l og det blir vel for lite? Der bor det et par Crenicichla regani og da er det kanskje nok?

Litt av en kalenderplan du har, 24 oppdrett på en mnd er litt av en utfordring men tenk så gøy å fått til det da ))
Åh, det er så arti å oppdage cory-bebbisser ;D
Hadde vært litt av en kalender det Rita, en cory pr dag. Så da må jeg bare kjøpe meg noen arter til da skjønner jeg og virkelig sette meg inn i det.
På den annen side kan vel "noen " som har cory-dilla og sikkert 24 arter allerede kanskje prøve nå?

Crenicichla har jeg ingen erfaring med overhodet. Men de står høyt på ønskelista mi, håper det blir flere hos deg
altifronser har jeg bare to dagers erfaring med så jeg tror ikke jeg skal skryte på meg noe der særlig kompetanse der heller.
Nå ser Satanopercaene ganske like ut som Geophagusene, men det er utenpå.
Jeg ville ikke hatt store betenkeligheter med å sette Satanoperca og regani paret sammen. Men som sagt kjenner jeg ikke Crenicichla i det hele tatt så jeg vet ikke hvor intense de er, jordspiserene er fantastiske i det at de ikke opptrer provoserende overfor andre arter. Tvert i mot samarbeider de med blant annet rokker og store rovfisk, eller de spiser smådyr og rester som blir virvlet opp av disse. Denne kombinasjonen gjør at de heller ikke ter seg som "offer", når de reiser piggene i felles front bremser de fleste store sinte ciklider. En 14 cm lang pølse bør hvertfall bli avskrekket.

Altifronsen blir stor, så ja jeg synes det er litt trangt. Nå gir ikke jeg dette rådet særlig ofte men, jordspisere vokser svært sakte så det er mulig å kjøpe inn noen små som vil bruke lang tid (opptil 2 år) på å bli kjønnsmodne og enda mer på å vokse fullt ut.

Har du sett på red head "Tapajos" de blir litt mindre og er svært flotte.

Så er det en gjeng Gymnogeophagus som blir flotte, rhabdotus er å få kjøpt gjennom Imazo nå. Flotte fisker, men de krever vinterdvale da de lever svært langt mot sør i SA. Hva med å la de få overvintre i utedam her i Norge på forsommeren? Jeg er definitivt ikke noen hagedam mann men sleng oppi noen ciklider og jeg blir straks mer intressert.
Disse vil vel også være dårlig egnet selskap for reganien din kanskje?


Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap