Sluket (side 5)

Sissimor
Åh, det er så arti å oppdage cory-bebbisser ;D


Det er magisk )))
Om alt ordner seg nå blir det både A bitaeniata og aggier samt en gruppe Nannostomus mortenthaleri i løpet av helga )))) Så får vi håpe det går greit med flyselskapet.
Oi, så spennende! Dukker stadig opp nye skjønnheter hjemme hos deg ;D
Og så seiret fornuften,og det ble ikke flybårne fisker i denne omgang. Derimot blir det en bestilling fra Dahls over jul når alle kar er satt opp og innkjørt og der har de både bitaeniataer og litt av hvert som kunne fraktes.

Her er min "ønskeliste" Om noen har sett noe av dette i butikken der kom gjerne med en kvalitetsvurdering av de (hørte de skal få inn en ny Peru sending før jul så det kan vel endre seg fort):

Dvergciklider:
Apistogramma bitaeniata.
Apistogramma baenschi, to sterke hanner.
Apistogramma papagei, hunner. Her må jeg ha sikker ID da jeg har fått mine av Tom C og lovt å ikke blande de.
Ellers alt av VF apisto, helst med lokasjon eller A-nummer om det er mulig.
Biotoecus.
Dicrossus.

Tetra:
Alt av Nannostomus. Ikke asia dretta.

Maller:
Otocinklus, gjerne zebra.
Hypotopoma og evt andre små maller som egner seg sammen med apistoer.
VF corydoras, og alt av pansermaller særlig langsnutede.
Grenmaller.

Store ciklider:
Satanoperca leucosticta og juripari. For meg er det ganske uklart hvordan man visuellt skiller disse?
Geophagus: altifrons og red head tapajos.
VF eller naturlige Scalarer, alle tre arter.

Mye kule fisker på den lista ohr


RHD
Ja og jeg tror de virkelige problemene kommer om det dukker opp godbiter som ikke står her for eksempel Uaru Fernandezyepesie til en "normal" pris.
Solid ønskeliste det der. Hvor mange kar skal opp i kjelleren før den kan realiseres fullt ut? Håper du har en snill nisse i din nærmeste krets....

Det skal klemmes inn ni kar til på 60-80 liter i jula.

Jeg ønsker ikke å kjøpe alt på lista samtidig. Bare finne ut hva som er å velge i før jeg bestemmer meg.
Vurderer å selge unna noen av de store ciklidene mine da jeg har mye yngel etter de og har lyst til å se neste generasjon begynne å leke.
Da er det kjøpt inn hyller til kvadrat karrene. Noen som trenger porsa i Trondheim?

Picture time:
Cory egg, De er befruket og begynner å klekke ikke sant? håpe håpe.....

En liten Apistogramma baenschi tass som snart skal begynne å få kjørt seg. Og Uaru yngel.





Jupp.

Har lagt inn litt bilder på andre tråder:
jordspisere!og Uaru
ohr
En liten Apistogramma baenschi tass som snart skal begynne å få kjørt seg. Og Uaru yngel.


Fin ung herreman av Apistogramma baenschi det der ja

og utrolig stilig mønster på den unge Uaru yngelen


RHD
Fin ung herreman av Apistogramma baenschi

Som jeg fikk lyst på en trio av......
Det er notert, smør deg litt med tålmodighet leif, så tror jeg det kan ordne seg.

Da har det klekt egg i dag og jeg er utrolig spent på om det blir noen green laser eller brochis yngel i karet de går i.

Har fortsatt ikke sett noen yngel i GL/Brochis karet, derimot er det over 50 egg rundt omkring. Ser ut som barnetegninger av blomster med ett egg i midten og fem seks egg rundt, begge disse artene kan vel legge så mange egg pr dropp?
Forer med mikroorm og andre små nematoder daglig og håper snart å få se noen små bartetroll fyke over sanda.

Sterbaiene har vært aktive og lagt rundt 100 egg nede hos seg. Dissse leker i vanlig Jonsvann uten mye ph senking. Har noe blader og svartor i vannet, men ikke særlig mye. Ph ligger på rundt 7,0 og Kh på 2,5 det er ca 26 grader på vannet og jeg bytter med kaldere vann.

Da var det en stund siden siste oppdatering, vel overstått jul og godt nyttår til alle sammen.

Jeg har ikke sett noen yngler av Green laser eller Brochisene, skuffende nok.
Men det kan fortsatt dukke opp noen og jeg tror de er i ferd med å leke nå.

I dag har jeg fått montet opp 9 nye kar og tre easy breeding bokser. Håper å få tatt bilder i morgen eller når jeg får ryddet opp.
Prosjektet har tatt mye tid ikke minst til gruing og fintenking. Når det først braker løs går det stort sett greit. Om alt har gått som det skal er karene klare til innflytting allerede nå, men jeg venter nok litt for sikkerhets skyld så jeg får testet først.
Det er en reol med 6x60 litere og en med tre nesten kvadratiske kar på 50x55 grunnflate. Disse er bare 30 cm høye og jeg har bare fyllt de litt over halvveis for å være sikker på at hyllen tåler det hele med sand og alt. Om alt ser greit ut kommer jeg til å fylle mer opp senere.
Hele opplegget ser utrolig lovende ut syns jeg. Ikke minst har jeg en tank til byttevann på 250 liter og jeg har osmose apparat så nå blir det lav ph i karene mine ))
Litt småtteri står igjen av arbeid. Det viktigste håper jeg er å sette opp et "profft" artemia klekkeri, har ikke helt bestemt meg for hva slags enda.
Tenker å henge både klekker og osmose apparatet på veggen.
Så må det settes opp en arbeidsplass. Mulig det går greit å sette sammen en hobbyplank og legge denne over vanntanken.

Da gleder jeg meg til å ta fatt på et nytt akvarieår



Spennende prosjekt du har på gang der Ola. Vurderer selv hardt å flytte akvarie -rommet fra kjelleren til rommet ved siden av garasjen. Kanskje bygge det slik at det kun er like kar i hele reolen. Hadde noen priser på rimelige kar fra et eller annet sted, men blitt borte for meg. Får søke litt å se hva jeg finner. Som du mulig har fått med deg fikk jeg et leikspar og en 10 mnd gml trio med baenchi i hus for noen få dager siden. I dag, allerede kom det egg. Tror det er en av di yngre huene. Kunne telle 11 egg og er ganske lite i forhold til hva jeg har fått fra di andre. Vet ikke hva som er vanlig på denne. Er første kullet hennes evnt så forventer ingenting.

Kan vel snart også forvente egg hos mitt eget oppdrett av cacatuoides. Har blitt store og flotte. Legger også ved et flott bilde av den ene nijsseni hua mi, tatt i kveld

Ha et riktig godt nytt år Ola, måtte det bli mye flott fisk og mange oppdrett på deg

LOFFA
Takk for det Leif.

De har noen VF Nijsseni hos min LFS som er grisefine......... Prøver å holde meg hard inntil videre da det står noen andre arter foran flere fra Nijsseni gruppen på ønskelista, men at de huene er de flotteste av alle det er jeg sikker på.

Gratulerer med flott fisk, de kommer du nok til å få mye glede av. Baenschi gir ganske svære kull om vannet er tilstrekkelig mykt og det skal det være hos deg, mellom 50 og 100 stykker hvertfall. Mine yngler har såvidt begynt å vise litt farver, mulig jeg kommer til å sette sammen noen ungdommer i eget kar for å se om jeg kan påskynde utviklingen når de får dominere i karet. De store VF huene mine begynner jeg å lure på om snart er for gamle før jeg får tak i noen ny hann, men vi får se.

Opplegget ditt for akvarierom høres spennende ut. Jeg tror det er en svært god ide å ha mest mulig likt utstyr. Luftpumpe er tingen for å å drive filtre til apistoer, dette bør du absolutt se på da det er svært energisparende.
Jeg ville også utredet muligheten for å bruke varmepumpe som luftavfukter og oppvarming av rommet? Ha varmeelskende fisk øverst og de som liker kaldere vann nederst så det blir minst mulig varmekolber, det er her wattene drar seg på ser jeg samt at høy vann temperatur gir mye fukt.
Opplegget til Fuller på corydoras world er min drøm en gang i framtiden.
Nijssenbi damene er utrolig flotte ingen tvil om xdet. Mulig en av di flottexte. Nåfr huene går i leik har jeg forstått det slik at huene mister den sorte flekken ppå midtre del av kroppen. Er nok edn del fav før denne ja, men penger strekker ikke aLTOID TIL. Baenchi hiua, den ene jhar kun 11 eegg menhåpetr likevel at det kommer yngel ut av degt. Vasr iallefall, gøy at dissew skulle legge egg etter så kort btid. Har flyttet den hua med egg til egetb kar, så får en se hva som skjer... Er nok ikke helt klar akkurat nå, men er bare så innmarri engasjert. Apistoene mine byr mye for n meg og er mine øyenstener. Ønsker oppdrett på min 10 apisto i 2012. Ønsker deg et briktig godt nytt år
godt nytt år til deg også Ola

Mye spennede som skjer hos deg som alltid.

Fortsatt planer om å få sendt fisker sørfra? har lang ønskeliste selv også.

Hilsen
RHD
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap