2 spørsmål angående sverdragere

Hei
Jeg har to spørsmål angående Sverddrager

a) I går kjøpte jeg to sverddrager hunner som i mine øye tilpasset seg akvariet mitt ganske raskt Og, de ser ut til å trives hehe
I dag kjøpte jeg en sverddrager hann til de to hunnene. Sverddragerhannen for litt rundt de første minuttene. Men, etter kort tid fann han seg et sted bak en bregne, nede på bunnen, hvor han knapt rører på seg. Han kan muligens flytte på seg 3-4 cm i begge retningene, før han drar tilbake til det faste stedet sitt. En gang har jeg sett han ta en lynrask tur bort til ene tverrveggen av akvariet, før han så pilte tilbake. Men, man kan trygt si at han har tilbragt 98% av tiden sin så langt i akvariet, på samme sted. Kan det skyldes at han er i sjokk pga av nytt akvarium? Vil det gå seg til? Han får jo samme behandlingen som de andre fiskene, og burde sånn sett ha det bra. Noe annet det kan skyldes, tips?

b)
Sammen med de 3 sverddragerene har jeg 4 leopardfisker og 1 zebrafisk. De 5 sistnevnte fiskene holder seg mesteparten av tiden i det øvre sjiktet av akvariet. Mens de 2 ( sier 2 og ikke 3 pga jeg ikke helt vet hvor jeg skal plassere den nyinnkjøpte hannen enda, siden han er så rolig...) sverddragerene holder seg mest nede i det nedre sjiket av akvariet. Når jeg mater fiskene kommer alle leopardfiskene straks til toppen, mens sverddragerene holder seg fortsatt i det nedre sjiktet. Skal det være sånn? Venter bare sverdragerene på at det skal lande mat nede i bunnsjiktet ? Det er ikke meningen at de skal strømme opp til overflaten etter mat ?

Håper noen har noe feedback på dette
Se etter om fisken er syk, er det ikke noen tegn på sykdom vent noen dager til. Fisk er forskjellige og noen trenger litt mer tid til å venne seg til akvariet og naboer eller så kan det hende den blir "mobbet" av de andre fiskene og gjømmer seg. Tar den noen mat i det hele tatt ?
Hei

Ga de nettopp litt mat nå. De to hunnene var raske på pletten til å prøve å ta til deg maten som kom oppi akvariet. Men, hannen står pal i ro på samme sted....
Hhmm høres ikke helt bra ut. Har du noen synketabletter som du kan slippe ned i nærheten av sverddrageren på bunn ?
Nei, har dessverre ikke det.
Men, akvariet ble fyllt opp med vann for første gang på onsdagen. 45 liter i et 60 liters akvarium. Tilsatte da aquastart og aqua safte start, samt salt i henhold til dosering.
Ph var 7,5 sist jeg målte. Temperatur 25 grader. Har ingen syketabletter dessverre. Er denne fiskens dag 1 i akvariet i dag, og i morra er er det søndag. Vanskelig å få tak på noe da...så..får håpe det beste.
Synketabletter mat i tablett form
Er karet startet på onsdag ?
Masse gode tips og råd om oppstart av akvarie
Ja. Nå skal det sies at de 4 leopardfiskene og den ene zebrafisken trives bra oppi der. De 3 sverddragerene holder seg mye bak den ene bregnen, nede på bunnen av akvariet. Men, i formiddag var alle 3 sverddragerene, iknlusive hannen, også ute og svømte litt mer om kring. Jeg ble positivt overrasket da jeg innerst inne fryktet å finne hannen død i morrest....Men, ser ut til, bank i bordet, at det var miljøforandringen som var årsaken til passiviteten. Selv om han fortsatt er mer passiv enn alle de andre. Men, i formiddag så jeg ihvertfall at han prøvde å få tak på noe av maten. Så, livsgnisten er ikke gått ut av han riktig enda. Men, synes egentlig at de er litt for mye i ro ja, hmm... Blir de skremt av de 4 leopardfiskene? For de er jo veldig aktiv i det øvre laget av akvariet.
Hvordan går det med fiskene ?
Heisann

Jo, "nu går alt så meget bedre". Sverddragerhannen ser ut til å ha mistet sjenansen sin, evt kommet seg over sjokket etter flyttinga fra dyrebutikken. Og, han virker nå svært så i vigør Vi satser på at stemningen holder seg, romantikken blomsterer, og at det på sikt kan bli et per sverddragerbabys i akvariet. ( Bank i bordet )

Mvh

Bauta72
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap