Hvilke blader kunne jeg plukke som tilsvarer catappablader?

Jeg husker fra tidligere en gang at noen plukket noen blader selv ute, til reker, som skulle tilsvare catappablader, men husker ikke hvilke det var, det er jo snart høst, så vil veldig gjerne sanke noen

Er det samme hvilke det er?
Eikeblader. Husk at de må være tørket (brune/visne) før de buttes i arkvariet.
Aha var det de ja Tusen takk skal du ha Skal tørke de godt, ønsker å ha endel til utover vinteren også.
Syns jeg har lest de må ha falt av trærne først. Ikke plukkes direkte fra trærne pga clorofyllet er fortsatt i bladene da og det er giftig? Ta det siste med en klype salt, me det var noe ala det...
Aha, da venter jeg til det skjer, å kjøper noen imens Tusen takk skal du ha
Eikeblader er vel generelt giftig når det plukkes av trærne, da skapes det en gift. Derfor eiken får være i fred mens andre trær blir tygd ned. Genial forsvarsmekanisme. Men bare å plukke falne løv og spyl dem godt.
Supert Det skal jeg gjøre takk skal dere ha !
Vet ikke hvor i Rogaland du bor, men om du bor i nærheten av stavanger, skal det ikke være noe problem å finne tørka eikeblader. Uansett når på året du må lete.
Bor midt imellom Bergen og Stavanger, nærmere haugesund. Skal se om jeg finner noe da Tusen takk skal du ha, er litt usikker på hvor det er eiketrær, så må forhøre meg litt å se hva jeg finner ut
bøkeblader kan også brukes tilsvarende. De varer lenger i karet før de oppløses enn eik.
Blader av vintereik kan du plukke rett fra treet i løpet av vinteren når de har blitt helt brune og inntørkede.
Jeg har ofte små greiner med tørkede blader på i mine kar da jeg syns det ser pent ut og gjerne vil ha vannet litt surt.

Lykke til hilsen Ola
Ok Supert, da begynner ting å komme iorden, så nå er det snart bare rekene jeg mangler Gleder meg til det
Tilfeldig bekjentskap
© J.M
Reklame for plussmedlemskap