- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Er rødmunntetraen veldig sart?
Er rødmunntetraen veldig sart?
Til dere med erfaring med rødmunntetra.
Det står at disse er litt sarte og følsomme for dårlig vannkvalitet , og krever en del når det gjelder filtrering og vannbytter.
Er dette en fiskesort som er vanskelig å holde frisk dersom man ikke løper frem og tilbake hver dag og bytter vann?
Står også at det er en vakker fisk som stimer aktivt. Og de er jo nydelige å se på.
Det står at disse er litt sarte og følsomme for dårlig vannkvalitet , og krever en del når det gjelder filtrering og vannbytter.
Er dette en fiskesort som er vanskelig å holde frisk dersom man ikke løper frem og tilbake hver dag og bytter vann?
Står også at det er en vakker fisk som stimer aktivt. Og de er jo nydelige å se på.
Postet 21.08.11 kl 13:02
Postet 21.08.11 kl 13:30
Postet 21.08.11 kl 13:36
Postet 21.08.11 kl 13:42
Postet 21.08.11 kl 14:26
Postet 21.08.11 kl 15:08
Mine rødmunnstetra ser bleke, grå og kjedelige ut. De går sammen med en liten stim Gulltetra, et par Grønn dvergacara, 5 Otto, 3 ganske små L-340, et titalls eplesnegler og en million sandsnegler. Skifter vann en gang i uken. Tidligere så Rødmunnene mine helt fine ut. Det var før Gulltetraene og Dvergacaraen kom i karet. De sistnevnte erstattet en stim med Neon Regnbuefisker. Kan det være sammensetningen som stresser dem? Har ikke sett noe jaging fra Acaraene sin side, men Gulltetraene er jo rimelig hypre.
Postet 14.09.11 kl 08:56
Postet 14.09.11 kl 09:08
Postet 14.09.11 kl 10:33
Jeg har 10 stk, ikke hatt de så lenge men jeg ser på "fargen" på snuta om de trives eller ei. Mine var veldig stressa da de kom oppi karet og mistet mye farge på snuten. Etter halvannet døgn ble de skikkelig røde igjen og stimer fint sammen med neontetraene mine.
Virker ikke som en sart fisk i mine øyne i allefall. Gikk to uker før jeg fikk tatt et skikkelig vannbytte da jeg knakk et par fingre men tror ikke de mistrivdes fordet.
Virker ikke som en sart fisk i mine øyne i allefall. Gikk to uker før jeg fikk tatt et skikkelig vannbytte da jeg knakk et par fingre men tror ikke de mistrivdes fordet.
Postet 24.09.11 kl 16:03
Kupper tråden litt jeg, for er fortsettelse i samme sjanger.
Kjøpte en stim rødmunnstetra i dag, og han i butikken (seriøs butikk) mente de burde ha en temp i karet på 26-27, ellers ble de fortere sykdomsutsatt. Lest i fiskebasen her på AF, og der står anbefalt temperatur oppgitt til mellom 22 og 26grader.
Noen som har en formening eller gjort seg erfaringer, så er jeg takknemlig.
Kjøpte en stim rødmunnstetra i dag, og han i butikken (seriøs butikk) mente de burde ha en temp i karet på 26-27, ellers ble de fortere sykdomsutsatt. Lest i fiskebasen her på AF, og der står anbefalt temperatur oppgitt til mellom 22 og 26grader.
Noen som har en formening eller gjort seg erfaringer, så er jeg takknemlig.
Postet 03.11.11 kl 15:29
Endret: 03.11.11 kl 15:30
Postet 04.11.11 kl 00:25
Hvitprikk-parasitter stortrives ved temperaturer oppmot 30 grader, så det kan ikke være det han mente. Parasittene dør først ved 32 grader.
Jeg ville stolt på basen her når det gjelder temperatur. Seriously Fish sier 23-26...
Jeg ville stolt på basen her når det gjelder temperatur. Seriously Fish sier 23-26...
Postet 04.11.11 kl 00:35
Postet 04.11.11 kl 09:41
Postet 04.11.11 kl 10:33
Rødmunnstetra er ikke spesielt sart. Den kan de aller fleste ha.
Generelt for en del tetra-arter er at man bør holde øye med dem de første dagene etter innkjøp. Se gjerne litt nøye på dem i butikken også. Om de får hvitprikk, bør du reagere raskt, men de er lette å kurere. Akkurat som botia-arter, haimaller etc. har ikke tetraer noen effektiv barriere mot hudparasitter.
Rødmunnstetra får av og til kreft, men dette ser man lett, og det er bare å velge bort disse individene i butikken. Helt vanlig at 2-3 av 100 har kreft i viltfangede grupper. Dette er ikke smittsomt.
Min erfaring med rødmunnstetra er at den er blandt de aller mest hardføre og langlivete artene. Det er dessuten en av de beste stim-fiskene ettersom de virkelig stimer selv i et ganske lite akvarium.
Thor
Generelt for en del tetra-arter er at man bør holde øye med dem de første dagene etter innkjøp. Se gjerne litt nøye på dem i butikken også. Om de får hvitprikk, bør du reagere raskt, men de er lette å kurere. Akkurat som botia-arter, haimaller etc. har ikke tetraer noen effektiv barriere mot hudparasitter.
Rødmunnstetra får av og til kreft, men dette ser man lett, og det er bare å velge bort disse individene i butikken. Helt vanlig at 2-3 av 100 har kreft i viltfangede grupper. Dette er ikke smittsomt.
Min erfaring med rødmunnstetra er at den er blandt de aller mest hardføre og langlivete artene. Det er dessuten en av de beste stim-fiskene ettersom de virkelig stimer selv i et ganske lite akvarium.
Thor
Postet 04.11.11 kl 10:43
Takk til begge for svar. Da er man med andres erfaringer og viten blitt ørlite klokere.
Merker forresten at dette er en rimelig livat gjeng. Mulig det er tilfeldig og at de roer seg når de føler seg helt hjemme, men hittil har de adhd-tendenser, hvertfall sammenlignet med de rimelig sedate neontetraene mine.
Merker forresten at dette er en rimelig livat gjeng. Mulig det er tilfeldig og at de roer seg når de føler seg helt hjemme, men hittil har de adhd-tendenser, hvertfall sammenlignet med de rimelig sedate neontetraene mine.
Postet 04.11.11 kl 21:15
Endret: 04.11.11 kl 21:16