54 liter akvarium og nybegynner

Har fått ett 54 liters akvarium som har vært i bruk i litt over 1 mnd. Etter innkjøring fikk vi 11 kardinal tetra og 2 bunn maller. 14 dager seinere kjøpte vi 2 stk blå gurami samt 6 guppy. Men så døde hunn guramien pga jaget alt for mye av hannen. Så nå har vi hannen igjen. Men så oppdaget vi plutselig at nitrit nivået var høyt, og før vi fikk gjort noe med det, så hadde 4 guppy'er dødd. Nå har jeg skiftet vann daglig i 2 dager, og vil fortsette med det i 2 dager til. Skal så ta en vannprøve.

Det jeg egentlig ønsker å vite, er hvor mye fisk jeg kan ha i 54 liters akvariet. Idag har jeg 11 kardinal tetra, 1 blå gurami, 2 guppy, 2 bunn maller (husker ikke typen), samt 1 liten algespiser. Må nok kjøpe 1 eller 2 hunn guppy når vannet har stabilisert seg. Men hva med blå guramien? Burde jeg ha kvittet meg med den?

Tror en annen feil jeg gjorde var at da filteret var veldig brunt, så byttet jeg det i nytt filter. Tror jeg bare skulle ha skylt det i akvarievann, for å beholde bakteriene. Men hvor ofte bør en bytte filter/svamp?

Som dere skjønner er jeg nybegynner og det er veldig greit med tips.
Jipp
Guramien er definitivt for stor til 54 liter så den bør du se om du får solgt/gitt bort i snarlig fremtid. Om du titter i fiskebasen her på akvaforum vil det stå sånn ca hva som er minimum størrelse på et akvarium i forhold til fiskens behov.

Med 11 kardinal og en 5-7 guppy sammen med bunnfiskene du nevner er det nok egentlig ganske fullt, eller i det minste i nærheten.

Hva slags filter har du? Det er jo ikke alle typer som kan renses i akvarievann, men de aller aller fleste. Bakgrunnen for at man helst ikke skal skifte hele filteret er at du da dreper bakteriekulturen og det kan gå ordentlig galt.

Filteret mitt er i en boks som er koblet til pumpen. Dette er i toppen av akvariet. Vann kommer inn fra pumpen, og går inn i boksen. Der er det 3 kar. Første har noen svarte gummi kuler, neste er filter hvor også kull ligger inni filteret, siste er noen hvite kuler. Usikker på hva det er.

Det som er rart er at de nevnte ingenting i butikken om at Gurami er for stor for 54 liter. De solgte meg t.o.m 2 stk???

Men kommer nok til å holde meg til småfisk heretter.
Trist å si det
men det er smart å ta mye av det akvariebutikkene sier med en klype salt. Mange butikker har et par akvarister som er veldig kunnskapsrike og opptatt av å hjelpe kundene til å få et optimalt akvarie. Andre har enten ikke peiling (de jobber egentlig der fordi de liker hunder, hester eller kaniner og har sin kunnskap og interesse der) eller er mer opptatt av salget. Gurami er en flott fisk som vokser seg stor (unntak for dvergguramien) og den trenger ekstra med plass om det er et par eftersom hannen ofte vil jage hunnen og om karret er lite vil han se henne hele tiden og hun har intet sted å gjemme seg.
Småfisk er nok hensiktsmessig i 54 liter.

Da erikke filteret ditt engangsmaterie og som du selv er inne på er det aller aller beste å skylle det i akvarievann når det er i ferd med å gå tett i pumpen.
Plussmedlem
Med den fiskesammensetningen er nok en 54 liter ganske full...

Hva slags filter har du? Merke/type....
Mange filtre som selges i komplette pakker o.l er nok egentlig i minste laget for karet de selges sammen med. Jo større filter, jo bedre går karet rundt...

Med en liten rens i ny og ne kan filtermateriale holde i opptil flere år... Bare følge med på om vannstrømmen blir dårligere, da er det på tide å rense (forsiktig)
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Ulriksen
Reklame for plussmedlemskap