Alger?

hei, hvordan fjerne et grønt teppe av alger på sanden i malawi karet mitt som stadig er der...har prøvd å slamsuge/ta ut sanden som er dekket, men det kommer alltid tilbake..

finnes det noe algefjernemiddel mot alle typer algeproblemer? og som er påvist at det fungerer/prøvd ut..

jeg var innpå algesiden her på forumet, og det er det øverste bildet der som ligner mest, men han har ikke skrevet noe om hvordan vi kan fjerne akuratt disse :/:/
Heisann!
Du har fin sand regner jeg med? Alger vil man få uansett i et akvarium. Men for og få vekk alger fra bunn så vil jeg heller anbefale deg en fisk til og gjøre det, enn og bruke middel. Jeg kan anbefale en fisk som heter corydoras, det finnes mange forskjellige arter, jeg har selv corydoras Sterbai og Albino

Jeg har ikke hatt noen lykke med noe som helst middel hvertfall. Liker ikke helt tanken av det heller, for det er jo en type gift som skal fjerne alger. Alger er jo naturlig i et akvarium, og jeg mener det har sin sjarm, men syns ikke at alger på bunn er så veldig fint, så jeg ser problemet =)

Sikkert noen andre på forumet som har bedre råd enn meg...
Coryer vil jeg absolutt ikke anbefale i Malawi-vann. De er bløtvannsfisker.

Jeg regner med at du ikke har særlig med planter i karet ditt? Har du målt nitraten? Har ikke malawi selv, men de jeg kjenner som har tar delvannsbytter oftere enn meg som har mye planter i akvariet siden nitraten bygger seg fortere opp uten planter til å ta unna overskuddet. Høy nitrat betyr mer alger. For algenes del bør du holde deg på rundt 10 om du ikke har planter i karet.


jeg har ingen planter, men bare moser, no3 er litt høg hos meg, men jeg har philips purifyer satt i gang, noe som betyr at jeg skal begynne med delvannsbytter 1 gang i mndn. har ikke tid til vannbytte så ofte pga studier. men ellers er alle vannverdier i orden.vil gjerne finne noe algemiddel som fungerer utenom maller/algespisere, dem har jeg 5 av i karet, men de er litt små enda x) må jo finnes noe middel der ute som fungerer?? :/
Om du har sjeldne vannbytter og høy nitrat så er nok også fosfat-nivåene dine høye. Begge deler gir alger og dårlig miljø for fiskene. Nå kjenner jeg ikke til Philips purifier, men jeg har mine tvil om at dette kan være en fullverdig erstatning for vannbytter.Jeg håper du ikke tar det ille opp, men etter min mening så bør man la være å ha akvarium om man ikke kan bruke en halvtime i uka på å skifte vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap