Vi har fått små jack dempsey .. hva gjør vi nå ?

Vi har ett nokså stort selskapsakvarium (550L)på jobb hvor vi nå har fått småtroll type: Jack dempsey .. å dette er jo ufattelig stas

spørsmålet er : hva gjør vi nå for å gi de små best mulig sjanse for å overleve og vokse seg stor ?
er det noen grep vi kan gjøre med tanke på vannbytter eller noen slags form for spesialfor de skal ha etterhvert ?
om noen sitter på kompetanse eller har erfaringer de vil dele med oss her så er vi taknemmelige

i akvariet har vi fra før :
gullbarber
panser maller
sugemaller
sverddragere
scalarer
papegøye ciklide
og litt reker

det er godt beplantet og har rikelig med skjulesteder , vannkvalitet testes jevnlig og vi bytter 1/3 vann hver uke .

Hei

Med prøv og feil metoden over mange år bruker nå jeg følgende" oppskrift" når det gjelder ciclideyngel:

1. La foreldrene passe yngelen de første 8-12 dagene, til de er frittsvømmende. Min erfaring er at etter dette kan foreldrene miste interessen for yngelen og den blir spist av foreldrene eller andre beboere i karet.

2. To dager før jeg planlegger å fjerne yngelen setter jeg igang med å klekke artemia for å fore yngelen. Nyklekket artemia er helgardering når det gjelder yngelfor, har mistet endel kull med at de ikke spiser flakfor i pulverform. Har aldri opplevd at yngelen ikke tar nyklekket artemia.

Det er mange oppskrifter på hvordan man klekker artemia her på forumet. Selv bruker jeg en 1,5 liters plastflaske med 1 liter vann, 2 ss havsalt. Settes i vinduskarmen sånn at eggene får sol. Masse luftgjennomstrømning i flaska med luftpumpe og luftestein. Klekking etter ca24 timer. Jeg bruker en 5 ml plastsprøyte til å suge opp et lite måltid fra flaska.

2. sug opp yngelen med en hevert, overfør yngelen til et lite yngelkar eller en rugekasse i karet de kommer fra. Selv bruker jeg et 25 liters kar med filter som drives av en luftpumpe. da blir ikke yngelen sugd inn i filteret så lett.Tar filtervatt fra filteret i hovedakvariet sånn at det er en effektiv bakterieflora i filteret umiddelbart. Brukes rugekasse så pass på at ikke yngelen er så liten at den kommer gjennom. Andre fisker greier også å "suge de ut" hvis de er små nok. Videre så har jeg flere ganger opplevd at annen fisk i akvariet greier å hoppe inn i rugekassen, da er det tomt for yngel temmelig fort.

Jeg fyller yngelkaret med vann fra hovedkaret umiddelbart før jeg overfører yngelen. Da er temperatur og vannkvalitet tilnærmet lik der yngelen kom fra og sjokket med flytting mindre.

3. Oppforing med små mengder artemia flere ganger om dagen, bytter 50% av vannet hver andre dag, men etterfyller alltid med vann fra hovedakvariet og ikke springen.

Dette har fungert bra for meg.....

Wobbler

takker og bukker for gode tips

vi oppdaget for litt siden att papegøye ciklidene har bolle i ovnen og hundresvis av små egg ..

hvor fort vokser yngelen opp? når kan man forvente att de blir ett par cm liksom ?

Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap