Hjemmelaget bakgrunn til 530 liter

hei!

Jeg titta litt på innvendige 3d bakgrunner, fra feks BTN, og falt veldig for disse. leste også at det er mulig å lage disse selv? jeg fikk dermed litt lyst til å prøve meg på hjemmelaget bakgrunn av isopor, men jeg har et par spørsmål, som jeg håper noen som har gjort dette før (eller har greie på det) kan svare på.

Hvor får man tak i isopor? Aldri falt meg inn å kjøpe det før liksom.. :P

Hvordan maling bruker man for å male bakgrunnen? Lest alt fra epoxymaling, akrylmaling, til epoxylim.. Jeg har tilgang på en god del akrylmaling, men vil ikke dette bli farlig for fisken? Er det noe jeg evt kan behandle med så det ikke blir farlig?

hva trenger jeg for å forme isoporen? Tenkte å ha fjell/rot-tema.

må den varmbehandles? Hvordan går jeg i så fall frem?

Og sist, men ikke minst; Er dette kostbart, og er det veldig vansklig å få til? Jeg kan vel ikke akkurat kalle meg selv Leonardo da Vinci, for å si det mildt.. :P

Håper på noen fornuftige svar.
ingen som har erfaring eller råd?

eller noen som har andre tips til bakgrunn i et såpass stort kar? De andre karene mine har vanlig bildebakgrunn, men de er jo mye mindre (første gangen jeg har så stort kar), blir vel ikke like spennende/pent det?
Tusen takk!

Skal ta en titt på de.

Selv om jeg fremdeles har en misstanke at dette ser umulig ut. :P (jeg er flink til å lage bilder på pc, men jeg er helt ubrukelig med penn og papir), så jeg ser for meg at det blir vrient å utforme det.. :-/ og ikke minst at det ikke må koste sjorta om jeg skal gjøre det nå, akkurat kjøpt nytt 530 liters akvarium med utsyr, pluss diverse andre ting, og lommeboken er desverre ikke utømmelig. :P

Men det hadde jo vært så moro å fått til, for det første ser det jo så lekkert ut, for det andre må det jo være gøy å ha noe slikt en har laget selv.
Vil anbefale deg å bruke styrofoam istedet for isopor. Denne smuler ikke, er lettere å forme, og trenger ikke varmebehandles. Du må male med epoxy som er godkjent for bruk i drikkevann. Akryl vil løse seg opp, spesielt om du har surt vann.

Det ligger mange spennende tråder i "gjør det selv"- forumet, der du kan hente mye inspirasjon. Lykke til ;D
Tusen takk for tips og svar! =)

Men kan jeg male med akrylmaling og deretter ta et lag med blank epoxy over for forsegling?

Og hvor får en kjøpt epoxymaling, både farger og blank? Finner bare store spann til flere tusen kroner, men da er det jo så dyrt at jeg liksågodt kan kjøpe BTN bakgrunnen. :P
sissimor
Vil anbefale deg å bruke styrofoam istedet for isopor. Denne smuler ikke, er lettere å forme, og trenger ikke varmebehandles. Du må male med epoxy som er godkjent for bruk i drikkevann. Akryl vil løse seg opp, spesielt om du har surt vann. Det ligger mange spennende tråder i "gjør det selv"- forumet, der du kan hente mye inspirasjon. Lykke til ;D


Jeg prøvde å søke litt på styrofoam på google, er det sånn de bruker for å lage myke pappkrus, og sånn man får chips og burgere i i myk, glatt isopor på gatekjøkken? Var det, og noen bilder av sånne beskyttelseskuler av isopor som er i store esker som kom opp på bildesøk nemlig. Er det det samme som ekspanderende isopor (eps)? For det hadde de nemlig på en butikk rett oppi her som jeg bor.
Styrofoam får du på bygghandel. Plater på størrelse med isoporplater. De er gjerne lyseblå eller lys lilla...
Tilfeldig bekjentskap
© Maria Davis
Reklame for plussmedlemskap