Fremtidig fiskesammensetting

Siden jeg fortsatt er en fersking, poster jeg dette i nybegynnerforumet

Karet mitt, på 54 liter og som er en historie i seg selv (se link her), er på ingen måte klar for innsetting av (flere) fisk, så dette er bare meg som sitter og styrer med hvilke fiskearter jeg vil ha i fremtiden.

Jeg har ønsker om å beholde 4-5 hannguppyer av yngelen jeg har nå, selv om vannverdiene ikke er helt opptimale med hensyn til hardhet (gh ligger på rundt 6-7 hos meg, men jeg har ikke mistet noen yngel til nå *bank i bordet*).
pH er 7.0-7.5, temperatur 24 grader.

Ønsket er å få en liten stim med corydoras. Arten er fortsatt uvisst, og jeg driver og lager lister med hjelp fra fiskebasen.

Så kommer spørsmålet angående algespisere. Jeg har sett meg ut otocinclus og ancistrus.

Otocinclus; vil det funke med en liten stim sammen med corydoras-stimen, eller vil det bli krangel om plassen? Eller blir det generelt sett overbefisking av karet mitt (med guppy og corydoras i tillegg)? Nå kan jeg ikke forutsi algeveksten i karet mitt ennå, men jeg er redd for at det lett kan bli for lite mat for ottoene? Også har jeg jo lest at de er skjøre i begynnelsen..

Ancistrus; det er jo en jungel av arter der ute, og jeg vil helst ikke ha en som blir så himla stor, så her må det mer lesing til. Tanken er da bare å ha én fisk, maks to. Vil det være nok for å holde algeveksten i sjakk?

Noen personlige preferanser blant dere?
Tilfeldig bekjentskap
© Egil Opstad
Reklame for plussmedlemskap