Samboere for pygmègurami?

Fikk plutselig 5 pygmeguramier i hende på lørdag. De går nå i karantene i et 25-literskar sammen med 2 lakriser som kom i samme pose. Ser foreløpig ganske lite til dem, siden de gjemmer seg i mosen. Har myyye gjemmesteder.

Trodde først det var sjokolader som kom, og da var planen klar. Mulig den må endres nå? Planen var å ha de oppi 200-literen, sammen med coryer, betta channoides, og lakris-, perle- og honninggurami. Vil pygmeene kunne gå sammen med disse?

Vet Maren B hadde problemer med at pygmèene jaget sjokoladene, så jeg kjenner jeg er litt skeptisk...
Noen har erfaring med at pygmeer kan være nappete av seg. Jeg har blant annet lest en historie hvor de i samlet flokk gikk løs på slørfinnene til en kampfisk.

Mine har derimot delt kar med flere forskjellige arter og det har gått bra. De er derimot ekstremt beskyttende når de har egg og yngel og jager da alt som nærmer seg. Nå er 200 liter et ganske stort akvarium og det er såpass få pygmeer du har. Hadde jeg vært deg så ville jeg bare ha forsøkt det og se hvordan de oppfører seg.

Mine gjenværende 6 pygmeer går i en 180 liter sammen med flere typer maller (deriblant cory), 6 kardinaltetra, en enslig skjørtetetra (den har fremdeles de lange finnene sine i behold), 6 stjernedanioer, 15 kuhliier og et par med sommerfuglciklider.

Pygmeguramiene er nesten usynlige oppi der og gjør ikke noe stort vesen av seg
Tusen takk Astrid! Da skal jeg ikke ha de sammen med Kåre Conradi (kampfisken), men tror nok jeg da skal prøve å ha de sammen med de andre guramiene. Har lest at de vil ha over 27 grader for å leke, så da får jeg prøve å holde det kaldere, så kanskje jeg slipper hele reirpasser-problematikken...
Har du sissimor hatt noe problemer med å ha flere sorter guramier sammen? Tenker spesielt på lakriser sammen med større guramier som blågurami?
Det går veldig fint her. Perleguramihannen jager litt på honningene innimellom, i tillegg til si ega dame, men alle andre får være helt ifred. Pygmèene ser også ut til å finne seg tilrette.

Har til og med kirsebærreker i karet, og det har faktisk gått helt fint her. Mye å gjemme seg i, og har aldri sett noen jakte på dem. Men vet jo ikke hvordan blåguramier er på dette...
Har også pygmeer sammen med blå opalin gurami,
og det er ingen problemer med det!
Var litt skeptisk, men de lever bra side om side.
De bryr seg mer om å jage og å kurtisere de andre av sine egne
enn å bry seg om andre guramiarter.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap