Munnsopp eller??

Kjøpte i går formiddag en stim med kileflekkrasbora og sjøsatte dem etter alle kunstens regler straks jeg kom hjem. Oppdaget i går kveld at en av dem var tydelig dårlig og ikke klarte å lukke munnen. Den hadde også hvite prikker i og rundt munnen og leppene viste tegn til å råtne opp. En av de andre hadde også en hvit prikk rundt munnen.

I dag morges var den syke fisken død, og flere andre har prikker rundt munnen. En av dem viser også tegn til å råtne rundt munnen. Fiskene virker forholdsvis pigge og viser ikke unormal framferd. Ettersom jeg leser på forum kan dette muligens dreie seg om munnsopp og/eller munnråte.

Dro rett etter jobb av sted for å få tak i medisin. Der jeg kjøpte fiskene klarte de ikke å hjelpe meg, så jeg dro et annet sted. Han stussa litt der også, men gav meg noen tabletter som heter Tetra+ Lifeguard og håpet det skulle hjelpe. I tillegg fikk jeg noen store tabletter med salt som jeg heiv oppi sammen med medisinen.

Noen som tror de vet hva denne elendigheten er og hvordan jeg skal få det ut av akvariet mitt med hvis ikke påbegynt medisinkur virker?

Akvariet mitt er på 120 l, relativt nyoppstartet. Har latt det gå en stund med 1 guppy, 2 rubingurami 1 SAE (som jeg håpte å finne et nytt og bedre hjem til) og en liten ancistrus. Alle har vært friske og raske. Og dessverre; i går 12 stk kileflekkrasbora som ikke var helt i form.

Vannverdiene var før medisineringen:
PH ca:7
Gh >7
KH 3d
Nitritt: 0

Mvh
Aslak
I natt døde en til, leppene var borte på den også. Dessuten har minst en av fiskene fått en hvit, lodden prikk på siden av kroppen. Merkelig nok oppfører fiskene seg normalt, uten tegn til svekkelse inntil kort tid før de dør.

Hva i all verden er dette?

Aslak
Huff, sånt er aldri gøy...

Mine tips er å holde vannet friskest mulig, behandle med Esha 2000, og gi de Esha Optima for å øke immunforsvaret...

Lykke til!
Takk Sissimor. Tror ikke de har Esha 2000 i butikkene hvor jeg bor. Noen som har erfaring med hvor det er greit å få kjøpt det på nett?

Ødelegger det filterbakteriene?

Synes dere jeg like godt bør avlive de angrepne fiskene, eller skal jeg bare la det stå til og se om jeg får dem friske siden akvariet sikkert er infisert likevel?

Aslak
Den ødelegger heldigvis ikke filterbakteriene, og fås ihvertfall på både Webzoo og Aquamanias...
Esha 2000 bestillt på Webzoo. Det var lettvint og greit

Aslak
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap