En Maikos Akvariedrøm (side 4)

Er du forbi vestfoldområdet etterhvert har jeg muligens guppy du kan få. Både et par voksne og yngel evt. De formerer seg ganske fort skal jeg si deg Slipper du i allefall å betale penger for fisken. Ellers får dyrebutikken de når yngelen er litt større.
Gøy med Reker
Takk for tilbudet Sjura,men nå som vinteren nærmer seg kommer jeg meg bare avgårde med bussen eller beina,så det blir bare sørlandet for meg de neste månedene,ellers hadde jeg gjerne tatt imot tilbudet ditt.

Har vurdert denne sneglen jeg har svømmendes i karet og jeg "tror" det er en Vanlig damsnegle som jeg har,det er ihvertfall den som ligner mest...
Har også fått masse små babysnegler som åler seg fremover på glasset,de kommer enten fra min eneboer snegle,Dammen,eller så kommer de fra Javamosen,da selger sa ifra at det kunne følge med noen sandsnegler der.
Ikke annet og gjøre enn og vente og se om de vokser opp og hva de blir.
Er også ganske sikker på at en av rekene mine har skiftet skall i løpet av kvelden,forde jeg kan se noe som ligner på en hvit/gjennomsiktig reke i karet nå.
Mente og lese at døde reker fortsatt er røde/har farge,kan det stemme tro?
Lar skallet ligge,så regner jeg med at det blir spist opp.
Og for en fart(!) det er på disse rekene,jeg trodde reker kun oppholdt seg på bunnen og klatret på planter og dekor i Akvariet,men mine svømmer rundt som bare det,opp og ned,frem og tilbake.Er helt utrolig og se på og gjør ikke akkurat lysten på og få satt opp 115.L noe mindre,men venter enda på tlf ang gulvet...
Har en gjeng på 10-11 gullbarber du kan få kjøpt rimelig Men de blir en god del større enn guppy da. Men de er ganske så fine og se på, og gjør mye ut av seg Ikke mobber de andre fisk heller. Har perlegurami sammen med dem, og de har fortsatt sine lange "følere" (glemt hva det heter).. inntakte.
Ellers har jeg både guppy og platy yngel

Så morro med reker da, jeg må få kjøpt inn flere jeg også, har sakura nå, men lyst på flere men har ikke hatt verken penger eller tid og sette opp noe nytt rekekar enda , men det kommer

Ellers har jeg rosa posthorn snegler, og de legger massevis av egg! Så jeg får nok overflod av dem etterhvert

Proteinhinne...
Fisk står på ønskelista,LeneA,men da jeg ikke har fått satt opp 115.L ennå så er det for tiden bare en fjern drøm for meg...
Har lurt på noen småttiser og ha i 30.L,men nå venter jeg på noen pakker med Akvarieutstyr så jeg får satt opp ett bedre filter i 30.L,det jeg har nå er altfor svakt,noe som gir meg proteinhinne,til sneglenes store glede. :/
Så nå er det ikke noe mer jeg kan gjøre annet enn og vente og håpe at stuegulvet vil bli fikset...Permanent denne gangen...
nevnte dette med guppy/platy og snegler siden det ligger jo litt frem i tid for yngel er vokst opp og sneglebabyer er stor nok Bor jo i froland, men mannen kjører jo hver dag til Arendal så kan ta med deg til etterhvert om du skulle ønske det Blir det kansje kampfiskyngel her også i nærmeste fremtid
På jakt etter en reol!
Åh ok,takk skal du ha!Skal få oppdatert her når jeg endelig kan få satt opp 115.L,så jeg "håper" det blir før 12.November,da har jeg nemlig bursdag og den vil jeg gjerne kunne feire i leiligheten min i en ferdig og møblert leilighet,da jeg ikke har så mye plass,så påvirker det resten av leiligheten når nesten alt av stuemøbler må ut fra stua og inn i andre rom.Og jeg skulle jo ha pynta litt til jul også en gang innimellom,men nå får jeg ikke funnet fram det jeg har av julepynt engang,forde skapene det står lagret i er blokkert inne...Yay.

Går med planer om og kjøpe meg litt forskjellig mose,inkludert Javamose,til rekene mine da jeg vil flytte noen over i 115.L senere,men har ikke sett det for salg i noen dyrebutikk enda,så lurer på om jeg må kjøpe privat her.
Og jeg er på utkikk etter en reol jeg kan ha ståendes i stua,kikket på den på Biltema,men den vær litt for mye stål for meg,så den ble droppet,likte den ikke...
Er på utkikk etter en Reol med hyller,så jeg kan flytte på Akvariene etterhvert/sette inn flere størrelser.Den kommer ikke til og ha Akvarium over 100.L,men har satt det som en maks liter i rubrikken jeg la ut her,da jeg vil heller ha en Reol som tåler en del vekt.Håper og få tak i en før Jul...
Kjøp javamose privat du! garantert! den i dyrebutikken er DYR i forhold
Du skulle ha fått kjøpt litt hos meg,men jeg har hatt sykdom i dette karet for 3 uker siden ca.. Også er den full av babyer som div sandsnegler og posthorn og guppy yngel :P Men det er mange som selger her inne, ferskvannstang er også veldig flott til reker
Rekefrelst
Vurderer og kjøpe privat ja,har kikket litt på rubrikken her inne,men dette er en trang måned økonomisk,så jeg går på sparebluss til jeg får penger igjen.

Ønskeliste Reker:
-Blå tigerreke
-Amanoreke
-Gul reke
-Blue/White Pearl Shrimp
-Mandarin Dvergreke
Sistnevnte selges fra Akvariereker og jeg har ikke funnet den inne i artsbasen på Akvaforum,men den er bare helt nydelig!
Kjenner at jeg begynner og bli rekefrelst her,finner meg selv sittendes og stirre på min lille 30.L hver gang jeg ser noen av rekene mine fremme.

Drømmen om en Reol satt opp med Akvarium før Jul blir bare sterkere og sterkere...
Reker og snegler...
Fikk noen røde/rosa Posthornsnegler i Posten idag og etter tilvenning,har jeg putta noen oppi 30.L.Men da en av sneglene fløt der i vannoverflaten,så svømmer en av Kirsebærrekene mine forbi og i det den kolliderer med nykommeren,så griper den fast i den og begge 2 synker til bunnen,hvor reka nekter og slippe taket..!
Klarte og skille de,men jeg trodde ikke Reker spiste snegler?
De har jo ikke rørt noen av de andre sneglene i karet mitt...

Har bestemt meg for at jeg skal ha snegler i AquaBoxen,så snart stua er ferdig fikset,så skal sneglene som nå befinner seg i 30.L opp i Aquaen på 5,5.L.
Er ikke 100% enig med meg selv om snegler er noe for meg,så dette blir ett prøveprosjekt inntil videre,så får jeg se.

30.L skal rekene få være i og den "håper" jeg og kunne ha på Apotekerbenken jeg har ståendes,inntil jeg får kjøpt en Reol.Får bare holde ett øye med den og om den tåler vekta,hvis ikke får jeg finne på noe annet...

Har også bestemt meg for og legge vannbytting til Søndagene,de dagene pleier jeg ikke og ha så mye og gjøre uansett,så det passer meg veldig bra.
Nytt filter
Da har jeg vært avgårde og hentet pakker på Posten idag,fikk blant annet ett Fluval Nano Filter og en stor blåfiltermatte,så nå står det nye filteret og durer og går i 30.L for innkjøring.Måtte flytte endel på det som allerede var der,så akkurat nå ser det lite pent ut,men det får bare være til jeg tør ta ut det andre filterer,som skal i Auaboxen til sneglene.
Har ett Hailea Filter liggendes også,fikk bytta ut det kullgreiene som var i det med noe blåfilter,men den var altfor sterk for 30.L,lagde bølger på toppen og da den ikke går an og stilles,så går den tilbake på lager.
(Spare det til nytt Akvarium kanskje...Bare jeg kan skaffe meg en Reol...Drømme...)

Putta oppi en "klump" av noe av filtermaterialet som fulgte med det minste filteret som har gått i 30.L mellom filtermaterialet på Fluvalen,så regner med at det blir fullt av snille filterbakterier og snart klar til og klare seg på egenhånd.
Er nemlig ikke sikker på om en av rekene mine går med egg eller noe,en av de røde har nemlig masse hvite "prikker" som synes gjennom skallet øverst på kroppen,så bare i tilfelle så vil jeg få flytta sneglene over i Aquaboksen før det skjer noe,så 30.L kan være kun til rekene + at jeg må få sortert gjennom alle de uønska snegleneg jeg har.Lurer på og prøve med en agurkbit for og lure de..?
Er jo ganske glad i sneglene her så jeg har ikke forsøkt, men jeg har lest at hvis du legger en bolle opp ned og lett på skrå så de får sneket seg inn, og lar agurkbiten flyte inni lar de seg lure ;o)
Aqua Box oppe og går
Takk for tipset,Linda W,skal se om jeg kan få kjøpt meg inn noe agurk imorra.
Fikk endelig funnet fram Aqua Boxen,så står den klar med vann,sand og en liten rot.
Den skal stå over natte med en varmekolbe i,så håper jeg bare at den virker,må uansett skaffe meg en varmekolbe som er noe mindre senere,så den som er oppi der nå,er kun midlertidlig.
Men hvis alt ser bra ut,så skal jeg flytte 30.L imorra bort på skjenken den skal stå på,inntil jeg får en reol jeg kan ha den i.
Aqua Boxen skal da opp på kjøkkenenbenken med sneglene,så jeg kan få en bedre oversikt over både snegler og reker.

Venter enda på at folka fra Skatek skal komme og fikse gulvet...Ikke hørt noe fra de på 2.uker nå,så det skal bli spennendes og se om jeg hører noe fra de innen den 12.November,da har jeg nemlig bursdag og fyller 26.år!
Jeg vil så gjerne ha opp 115.L min nå engang før Jul med fisk i!
Gravid reke..?
Satt og kikket på 30.L og oppdaget en knallrød reke med en stor mage,sikkert det dobbelte av hva de andre har,så jeg lurer på om det er en hunn som flytter eggene sine?
Hun finner seg ett sted og være og blir der,mens man liksom kan se magen trekke seg sammen/arbeide på en måte,men hver gang en annen reke kommer innpå,så skvetter hun vekk fort som bare det,før hun finner seg ett nytt sted og stivner til der.
Rart og se på og høy aktivitet oss de andre rekene også,de svømte rundt i full fart,så jeg sjekket for Nitritt,bare for og være sikker.Ingen utslag så tenker jeg bare lar de være og håper jeg ser noen småttiser snart.

Må også gå til anskaffelse av en jegersnegle eller 2,litt for mange små pestsnegler i 30.L og nå som jeg har fått flyttet Posthornsneglene mine,så må jeg se om det er noen som sender jegersnegler,da jeg ikke vil ha en oppblomstring av pestsnegler og butikkene selger bare eplsesnegler,så vidt jeg vet...

Skal være barnevakt imorra tidlig for min nevø og så er det og vente spent på posten,har forhåndsbestilt Skyrim spillet og Gamezone sendte det idag,så er jeg heldig nå,så har jeg det imorra,senest Torsdag!
Og fikk svar på en sms jeg sendte til Skatek,de kommer "forhåpentligvis" i begynnelsen av neste uke,så da håper jeg og bli ferdig med stuegulvet snart!
Nye beboere og flytting
Da har jeg endelig fått flyttet 30.L og Aquaboxen,samtidig som jeg tok ett kraftig vannbytte i 30.L underveis,flytte det alene er ikke akkurat bare,bare,men jeg klarte det,selv om jeg nå regner med at rekene mine er dødsfornærma på meg...
Så nå har de fått nytt vann og en crush tabelett og kose seg med.

Lurer på det med Crush tab,er det meningen at de skal knuses før de skal oppi akvariet tro?Mine oppløser seg så snart de treffer bunnen av akvariet og rekene mine spiser som bare det,så jeg pleier bare og slippe en rett oppi.

Nå satser jeg på og få satt opp 115.L i løpet av neste uke/helg og få kickstarta filteret,så de første innbyggerne der kan flytte inn ganske snart,blir nok til at jeg flytter noen av rekene mine over der,spesielt hvis dte viser seg at de bærer på egg.
Da skal yngelen i såfall få vokse opp i 30.L mens noen av de voksne skal over i 115.L.Skal ha flere reker senere,da de er flotte og se på!

Og så var jeg selvfølgelig en tur innom Arken Zoo idag ,når jeg var på Harebakken og handla gave,kunne jo ikke unngå og stikke innom når man parkerer inne i underetasjen og man må gå forbi butikken for og komme seg til de andre butikkene.
Var opprinnelig på utkikk etter en rot eller to,vil ha noen smårøtter til 115.L min,men jeg likte ikke de som de hadde,var bare noen rare lyse noen og en masse stein jeg heller ikke likte.
Så da snudde jeg meg og gikk og kikka langs akvariene emns jeg beveget meg mot utgangen.Masse fine fisk og jeg kikket spesielt på de "mindre" fiskene,de hadde en masse flotte guppy,men da de har tilbud på disse om de blir solgt i grupper,så gikk jeg forbi de.Det var vel 3-4 kar med forskjellige farger,så regner ikke med at de går tomme for de i nær fremtid,så hvis jeg vil kjøpe noen senere,så regner jeg med at de har igjen.
De hadde også Ballong Molly,vet de ikke er "normale" Mollyer,men disse så ikke så runde ut og de svømte rundt som normalt,så innrømmer jeg ble litt fristet...
Men husket ikke hvor store de ble eller om de bør holdes i flokk,så jeg fortsatte.
Så også 3 hannkampfisk,1 rød og 2 med blåskjær,de var nydelige og jeg lurte fælt på en blå en...Men så oppdaget jeg ett relativt tomt kar merket "Killer Snails"!

En gruppe med Jegersnegler og som jeg har lett etter,så da bestemte jeg meg relativt raskt for at jeg måtte ha 2 av disse,så sa ifra til betjeningen.Mens han fisket de opp.så fikk jeg øye på ett kar fullt med bittesmå baby Ancistrus svømmendes!
Så det ble impulskjøp må meg,tenkte jeg kunne ta 3 sånne også,så jeg sa ifra.Men mens han gikk og hentet en håv,så tenkte jeg meg litt om og valgte 4.stk,2 Mørke m/lyse flekker og 2 Gule.
De 2 gule er jeg ganske sikker på er Ancistrus sp. L144,de 2 andre er jeg ikke sikker på,men regner med jeg vil se det bedre når de vokser litt til.
De har stått til akklimatisering og er nå endelig oppe i 30.L.Den ene Gule er definitivt hyper,mens de var i posen og ble tilvent,så føk den rundt som en gal,med en gang den så at det var planter og vann rundt posen.
Når de kom oppi 30.L så var det full fart og feste seg på en plante eller på glasset,det er visst mye godt på glasset nå,den ene av de mørke er helt vill.

Planen er og flytte de over i 115.L når den er ferdig og når de vokser til så skal de få Skiferhuler av meg.Så også nå nettopp at en av rekene definitivt bærer på egg,de er nå flyttet ned mellom bena,så da gjenstår det og se hvor lang tid det er igjen,før jeg kan se rekeyngel svømmendes rundt. Gleder meg!
Dersom de gule ancistrusene har mørke øyne, så er de L144. Har de røde øyne, så er de vanlig albino ancistrus. Enkelt og greit ;D
Mye rart...
Sissimor
Dersom de gule ancistrusene har mørke øyne, så er de L144. Har de røde øyne, så er de vanlig albino ancistrus. Enkelt og greit ;D

Ah ok,får ta en titt på de når jeg ser de er fremme og se om jeg ser øyenfargen på de da.Takk skal du ha!

Har tenkt på dette med Akvarie/Litersyken og begynner og ser tegn på at jeg er ramma...Får en tom plass i stua nå,etter flytting av ett skap som skal inn på soverommet og en Reol med Akvarium hadde jo passa perfekt inn der.
Her er noen mål til meg selv for min kommende Reol:
-Maks høyde: 200.cm.
Håper og kunne bruke den øverste hylla til oppbevaring av diverse utstyr/for.Dette er maks høyden for en Reol i min stue,må ha noe luft imellom reolen og taket.
-10-20 cm høye ben,muligheten til og støvsuge under/ha oppbevaring under.
Hadde vært greit og ha ett alternativ til oppbevaring under og muligheten til og kunne støvsuge,så det ikke samler seg opp en hel haug med støv.

Og jeg sitter og tenker på om jeg må si ifra til lederen i Borettslaget at jeg har skaffet meg Akvarium...Bor i den nederste leiligheten i en blokk og har ingen under meg og jeg har innboforsikring,så jeg kan ikke skjønne at det skal bli noe problem.Det er heller ingen plager forbundet med dette,da det ikke er pels/hår på dyra og den eneste som blir rammet om ulykken skjer,er jo meg,det er ingen fare for naboene...
Valgets kvaler,jeg vet virkelig ikke,men den store skrekken er jo at temaet Akvarium vil bli tatt opp på ett møte med alle beboerne og at det vil bli lagt ned forbud mot det,p.g.a andres skrekk for vannsøl.
De kan ikke nekte deg akvarium i borettslag! eier du selv?
Nervøs...he,he
LeneA
De kan ikke nekte deg akvarium i borettslag! eier du selv?


Ja,jeg eier,heldigvis,bodd her i litt over 1.år nå.Men vet det har vært prat om dyrehold her tidligere,fikk tillatelse av daværende styreleder og ha undulater,men i år fikk vi en ny styreleder etter valg.Pratet med hun tidligere ang dyrehold og da sa hun at regelen som borettslaget har,styret skal bli informert/spurt før det kommer dyr inn i blokka,gjaldt større dyr som hund og katt.Men vet også at hun sa at styret vurderte og ta dyrehold opp på neste møte,men har ikke vært noe møte i år...
Er vel bare litt overnervøs av meg,første gangen jeg eier leilighet selv,bor i blokk og har Akvarium m/fisk.
Men hvis jeg treffer på hun styrelederen,så skal jeg nevne det for hun,så hun vet hva jeg har av dyr,bare så jeg har mitt på det tørre,i tilfelle.
(I tilfelle jeg noengang får trøbbel med noen naboer,når du bor i blokk vet man jo aldri hvem som kan bestemme seg for og flytte inn,har f.eks en venninne som innbiller seg at alle Akvarium lukter råttent,p.g.a erfaring med en gullfiskbolle...)


Når man søker på nett ang dette, så kommer det nesten frem overalt at man må søke om hund/katt men ikke om akvarium og så dyr som holdes i bur.

Denne regelen fant jeg på flere borettslag nettsider:


Husdyrhold
Dyrehold er tillatt etter søknad til styret (jfr. §4-1 (5) i vedtektene), dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiendommen. Den som ønsker å holde husdyr må benytte eget søknadsskjema og innhente uttalelse fra alle i oppgangen. Det må foreligge godkjenning fra minst 2/3 av beboerne før styret behandler søknaden. Som vedlegg må det også leveres undertegnet erklæring om overholdelse av regler for dyrehold. Berettigede klager eller dersom dyret er til sjenanse kan føre til at tillatelsen trekkes tilbake, og dyret må da fjernes.
Søknadsskjema fås ved henvendelse til styret (om det ikke finnes i infomappa). Unntatt fra denne bestemmelse er husdyr som holdes i bur eller akvarium.
Takker og ?
Takk for info LeneA,da vet jeg det!
Har prøvd og kikke etter mine 2 gule Ancistrus for og se øyenfargen på de og jeg "tror" at ihvertfall den ene av de har røde øyne,men vanskelig og se når de er så små.Men om jeg ikke er helt på bærtur,så tror jeg det kanskje kan være Ancistrus sp. oppdrettvariant de er,alle 4.
De 2 gule er de mest skye,kan nesten virke som om de er fornøyde med og henge på/under røttene,men har sett de fremme på glasset,men de skvetter tilbake til røttene hvis jeg er for nærme.
De 2 mørke er mye mer fremme,ser ofte en mørk en som beveger seg på både glasset og bunnen,men også de er litt skvetne hvis de oppdager meg.
Sneglene derimot...
Jeg innbiller meg at det er mindre pestsnegler fremme,men den ene sneglen jeg kjøpte har ikke rørt seg av flekken.Kan se at den er inni skallet men den lukter ikke vondt...Den andre var ihvertfall i live når den kom oppi akvariet,men har ikke sett den siden,så har ikke peiling på hvor den er blitt av..?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap