En Maikos Akvariedrøm (side 6)

Bare hyggelig, håper du får tak i et sett fra han
Gratulerer med nytt akvarium! Håper det ordner seg med gulvet ditt snart!
Hvis det er dette settet du skal kjøpe, så anbefales det! Solid og fint!
Venter og tenker
Hassel
Gratulerer med nytt akvarium! Håper det ordner seg med gulvet ditt snart! :-) Hvis det er [URLBLOCK1] du skal kjøpe, så anbefales det! Solid og fint!

Ja,det er det settet ja,jeg fikk tak i han så han skal holde av ett sett til meg,må bare ta en omgang med økonomien min her og regne ut når jeg får råd,må kanskje vente til begynnelsen av Desember,men det skal kjøpes!
Skal få kjøpt meg noe sand til 115.L som jeg skal ha på bunnen der,men har utsatt det da det begynner og bli veldig trangt om plassen i leiligheten min nå...
Hvis jeg ikke hører noe fra Skatek på Mandag,så må jeg sende de en sms og høre når de har tenkt og komme,det har da gått 2.uker siden de var her på befaring og jeg begynner og bli rimelig lei av og ikke ha en ordentlig stue + at alt står på hodet til stua er ferdig.Ikke får jeg pyntet til Jul heller og ikke får jeg satt opp mine 2 Akvarium.
Hei! Anbefaler deg Biltemasand som bunnsubstrat i det nye karer ditt. Billig og veldig fint

Animorpher
Lurer nå bare på hva som er mest praktisk,og flytte noe av vannet i 30.L over i 54.L eller og ta helt "nytt" vann i 54.L når jeg skal sette den opp?


Hvis du bruker mesteparten av vannet fra 30 literen din og fyller opp med mytt vann, blir det omtrent som å ta et godt vannbytte. Hvis du bare tar nytt vann, kan det bli litt vel stor forskjell, avhengig av vannverdiene dine.

Håper det ordner seg med gulv fort, slik at du får ordnet slik du vil til jul og med akvarier.
Setter opp en handleliste
530
[QUOTE=Animorpher]Lurer nå bare på hva som er mest praktisk,og flytte noe av vannet i 30.L over i 54.L eller og ta helt "nytt" vann i 54.L når jeg skal sette den opp?


Hvis du bruker mesteparten av vannet fra 30 literen din og fyller opp med mytt vann, blir det omtrent som å ta et godt vannbytte. Hvis du bare tar nytt vann, kan det bli litt vel stor forskjell, avhengig av vannverdiene dine.

Håper det ordner seg med gulv fort, slik at du får ordnet slik du vil til jul og med akvarier.
Ok,da regner jeg med at jeg gjør det,så gjenstår det bare og se hvor lang tid jeg bruker på og få flytta de over til det nye Akvariet,regner med at jeg må beregne god tid,he,he. Satser på at det skjer noe nå til uka med stuegulvet,jeg har ikke oversikten over hvor lenge jeg har ventet på at dette skal bli ordnet,men begynner og bli skikkelig lei av og bo slik som jeg gjør nå.

Fikk JBL Nitritt testen fra Aquamanias i posten idag,viste seg at jeg hadde 0,1 Nitritt,så tok ett 50% vannbytte sammen med matingen for sikkerhetsskyld.Skal definitivt kjøpe inn mer av denne testen senere,den var utrolig nøyaktig og mye enklere og bruke enn Tetra sin Nitritt test!

Har enda ikke bestemt meg for type sand,men Biltema sanden står på lista over de jeg skal sjekke ut,men må ta dte når jeg får penger og så må jeg få søstera mi til og kjøre meg,så jeg slipper og bære meg ihjel.Kikka også på en balje som Biltema har på nettsiden deres,den er på 11.L og er perfekt til mindre røtter.Da kan jeg legge de oppi der med vann i,så kan de få farga ut og senere kan jeg bruke den til oppbevaring av røtter og utstyr som blir til overs.
De har også en på 12.L som kanskje kan brukes,men jeg må få sett hvordan de faktisk ser ut i ekte før jeg bestemmer meg.
Full storm
Det blåser full storm i dag her i Arendal,strømmen forsvant også i 5.min,men den kom heldigvis kjapt tilbake.Det blir ikke noe mating i 30.L idag,jeg tar heller ett vannbytte,så har jeg gradert meg hvis strømmen skulle gå midt på natta,så slipper jeg og våkne til ett dødt filter og døde innbyggere.Det må vel være en Akvarie eiers store skrekk scenario,våkne opp til ett Akvarium fullt med døde fisk,det og at ett Akvarium skal gå lekk/sprekke og oversvømme gulvet med vann. :/
Skal bli spennendes og se hva som skjer imorra,om jeg hører noe fra Skatek.Da har det gått 2.uker siden sist jeg pratet med de og Torsdag er det 1.Desember,så nå nærmer det seg Jul og helligdager med stormskritt.
Endelig gode Nyheter!
Nå endelig skjer det noe.
Fikk kontakt med Skatek idag og de kommer imorra og river opp stuegulvet og fikser det som knirker og dagen etterpå,Onsdag,så kommer de andre og legger nytt gulv,så da skal det være fikset Onsdag eller Torsdag!
Jeg kommer til og vente med og sette opp 115.L til omkring den 10.Desember,så er jeg 100% sikker på at det ikke er noe knirking eller annen form for problemer med mitt 2 "nye" gulv,da kan jeg også få min søster til og kjøre meg så jeg kan få handlet sand og hjulpet meg med og få løftet det på plass.
54.L skal også opp,men har ikke bestemt meg for når enda.Kan være jeg venter til den 10.Des med det også,men jeg får se.Må få rydda alt det andre på plass igjen først,så jeg endelig har en ordentlig stue og bruke og bedre plass i resten av leiligheten.

Har bestilt meg Esha Exit og Esha 2000,så jeg har ståendes noe medisin hvis det skulle komme noe sykdom mens jeg ikke har penger og bestilte også en pose Avskallet Artemia.
Vil prøve og ha en del variert for,så jeg har litt og velge mellom hvis fiskene ikke vil spise det de får,skal få kjøpt inn Mygglarver også,må bare finne ut hva som er forskjellen mellom de forskjellige.(Røde,Hvite og Svarte.)
Men jeg trenger ihvertfall ikke og bekymre meg for Kampfisken min,den sluker flakfor med en gang den ser det kommer og skal smake på alt jeg hiver oppi av for til de andre innbyggerne også,i form av forskjellig tabelettfor.
Leste at det var anbefalt og mate Kuhli ål etter at lyset var slått av,men mine ble spinnville når de oppdaget tabelettene på bunnen og lette som en gal etter de,så ingen problemer med matlysten der heller.

Jeg var også nede på Posten idag og hentet pakker og en av de hadde en Akvariedekorasjon til meg som jeg har ventet på,en falsk stein i lysblå/grønne nyanser.Har kikket på steiner i butikken,men synes ikke de rødbrune typene jeg så var noe fine og se på.Har sett på noen andre steiner,men er ikke så begeistra for og ha steiner som veier en del i Akvariet,så jeg falt for denne istedet.
Bildet viser ikke fargene ordentlig,ville bare vise hvordan den så ut.
Endelig hjemme
Da er jeg endelig tilbake i leiligheten min igjen og nå har jeg en ordentlig stue igjen!
Skal i uka som kommer holde ett øye med hjørnet hvor de har skiftet ut gulvet men nå satser jeg på at alt skal være i orden.Møblene er på plass,inkludert møbelet til 115.L,som jeg endelig har fått plassert.Nå jobber jeg med og få på plass alt av småting som ligger i poser tilbake der de skal være,så er planen og få opp 54.L og ta ned 30.L,som skal tilbake i eska og på oppbevaring på soverommet.
(Skal beholde den da man vet aldri om man kan trenge ett ekstra Akvarium.)
Nå arbeider jeg med og finne alt av Akvarie ting og få de samlet i underskapet til 115.L,så jeg slipper og lete hver gang jeg trenger noe,spesielt vanntestene mine.
Alle innbyggerne i 30.L overlevde min første gang ute av leiligheten lengre enn 24.timer og det eneste som møtte meg da jeg kom tilbake,var en veldig sulten Kampfisk og en hyperaktiv Kuhli Ål.
Hvis jeg får tid så vil jeg sette opp 54.L nå i helga,skjenken den skal stå på skal tåle vekten av den,så jeg satser på at alt skal gå bra.Må bare ha håndklær klare tin tømming av vann og flytting av Ål og Reker,regner ikke med at Kampfisken vil bli noe problem.54.L er ett rammeakvarium så jeg trenger ikke noe underlag under det,men lurer allikevel på og legge en duk imellom Akvariet og skjenken,så hvis det skulle bli noe lekkasje/vannsøl så vil vannet bli absorbert av duken + at det blir litt penere og se på...Kanskje..?Eller vil det ødelegge for Akvariet/øke sjansen for at det ikke vil bli ståendes rett tro?
GRATULERER. Så utrolig deilig at alt er i orden. Kos deg med å få orden i både kar og hjem
Er det mulig!!! :(
Der var den gledesstunden over...Igjen...
Under ryddesjauen med og tømme stua for alt unntatt møbler p.g.a nytt gulv så ble alt pakket vekk,inkludert strømledningen til laderen til mitt nye Digitalkamera og nå finner jeg den ikke igjen!Og selvfølgelig finner jeg ingen steder som selger slike ledninger løse og Kameraet mitt er tomt for strøm.

Jeg har satt opp den nye 54.L,rigga og sjaua,fylt på med bunnlag,vann og litt planter fra 30.L nå i kveld og hva skjer?
Jo,lyspæra i det nye Akvariet går til H****** og jeg vet ikke hva som er galt!
Lagde en tråd her:
Og her har jeg gått og gleda meg for og få alt på plass og så skjer selvfølgelig dette...Selvfølgelig så er det en innebygd topp på Akvariet så hvis jeg må til butikken med det,så må jeg ta med hele Akvariet og da må jeg tømme det for ALT...

Hååååper bare at garantien gjelder enda,for jeg er fullstendig blakk frem til Fredag og de pengene skal vare helt til den 20.Januar!
...sukk
Da var mitt nye Akvarium tømt for vann og planter,det eneste som gjenstår nå er endel bunnlag som ligger igjen,lar toppen av Akvariet være åpent så det får tørka til imorra så jeg kan få det enklere ut,da jeg regner med at jeg må ta med Akvariet til butikken så de får sett på det.
Du prater om og bli bearbeida MOT og ha Akvarium,hva skjedde med en enkel oppstart og innkjøring?Nå håper jeg bare at alt er i orden med 115.L for er det noe galt der også så kommer jeg til og gå på veggen!!!
Uff! Føler med deg! Problemene vil jo ingen ende ta for deg. Håper du får fikset det nye akvariet ditt litt fort nå da og at du får satt opp 115-litern uten problemer. Krysser fingrene her!
Planer og tenking
Hassel
Uff! Føler med deg! Problemene vil jo ingen ende ta for deg. Håper du får fikset det nye akvariet ditt litt fort nå da og at du får satt opp 115-litern uten problemer. Krysser fingrene her! :-)

Takker,ja,det skal tydeligvis ikke bare være enkelt for en fersk Akvarist nei.
Fikk ringt til butikken idag,så nå skal jeg ned imorra tidlig med Akvariet,fikk min søster til og kjøre,så nå håper jeg virkelig at alt vil ordne seg og jeg kan få opp ett 54.L Akvarium og få flytta Kampfisken og de andre beboerne i 30.L,for ikke og nevne plantene,det gror som en jungel der nå!
Alle fiskene og ålene lever heldigvis + ett ukjent antall snegler og reker.Når jeg tømmer 30.L så skal jeg ta en opprenskning og bli kvitt de Pestsneglene jeg finner,Posthorns/Sand og Jegersnegle skal få flytte over.
Sandsneglene skal over i 115.L og Jegersneglen vil bli rulert for og ta seg av Pestsneglene som dukker opp,noe den gjør en kjempejobb med.
Kampfisken min er kjempenysgjerrig og ett matvrak,hver gang jeg tar hendene oppi Akvariet er den der og jeg kan stryke den over finnene uten at den bryr seg,bare den får mat,snålingen.
Den har også for vane og ta seg turer bak i Akvariet så jeg ikke ser den og får småpanikk,før den plutselig svømmer frem igjen.
Jeg vet ikke hvor mange reker det er jeg har,men så en med egg idag og har sett flere hanner,så jeg vet de er der,men det er for mye planter til at jeg kan få telt de.
Ålene er hyperaktive og stortrives med lyset både på og av og lukter seg frem til maten med en gang en tabelett havner i Akvariet.
Skal få tak i flere av de når de er blitt flyttet til ett større kar og jeg kikker også etter en hunn til kampfisken min,men den skal få gå i 115.L hvis det skjærer seg mellom de 2,så må vente til det Akvariet er innkjørt.
Og du sjekket at det ikke var lysrøret/sparepæra som ikke satt ordentlig på plass slik jeg spurte om i den andre tråden din?
...
Pororo
Og du sjekket at det ikke var lysrøret/sparepæra som ikke satt ordentlig på plass slik jeg spurte om i den andre tråden din?

Jeg har prøvd og kjene etter og den ser solid ut slik som jeg kan se det,det er klart glass/plast rundt selve pæra så du ser det med en gang om noe ikke stemmer.
Prøvde og åpne den for og kjenne etter,men til det så trengs det ett rart skrujern eller noe lignendes,da 2 av skruene har en form jeg ikke har sett før.
Skruen er rund men med 2 små nedsenkede firkanter/firkanta hull på hver side.
Men du må jo åpne disse når pæra går uansett. Jeg ville nok ha skrudd opp og sjekket før jeg hadde tømt akvariet. Billig skrujern (torxnøkkel?) får du på Biltema og Clas Ohlsson.
Mmm
Pororo
Men du må jo åpne disse når pæra går uansett. Jeg ville nok ha skrudd opp og sjekket før jeg hadde tømt akvariet. Billig skrujern (torxnøkkel?) får du på Biltema og Clas Ohlsson.

Jeg skal gå til innkjøp av det manglede skrujernet ja,men nå har jeg avtalt med butikken så skal ned og høre hva de mener/om de har vært borti dette før.
Hvis det er pæra som er gåen så mener jeg at de skal betale for en ny en,da Akvariet ikke er 2.uker gammelt engang.
Fornøyd
Der var endelig 54.L oppe og går!
I dyrebutikken så var det kun 1 på jobb,men hun ringte en sjef og fikk instrukser til og bytte topplokket m/lys,så nå virker alt som det skal.
Benyttet sjansen til og kikke på Akvariene mens hun arbeidet og oppdaget yngel i en av de!Så da ble jeg ståendes og se på mens hun fanget de inn og etter litt småprat mens hun holdt på,så nevnte hun at det gikk en Kuhli ål i ett av Akvariene som ingen hadde greid og fange enda.Så jeg slo til og sa at hvis hun klarte og fange den til meg så ville jeg kjøpe den.Så nå er jeg en Kuhli ål rikere.
Var masse fint og se på og det ble en del ønskeliste med fiskenavn på mobilen,så nå skal jeg sette meg ned og søke opp de forskjellige artene og se hva de trenger.
Får penger til Torsdag/Fredag,så da skal det handles inn en del planter og fisk.

Skal til Sørlandssenteret med min søster til Lørdag,så skal se om de har sand der på dyrebutikken der,vet ikke om det er 1 eller 2 dyrebutikker..?
115.L skal opp så snart sanden er kjøpt inn,så stjeler jeg noe filterguffe fra filteret i 30.L,det trenger en rens uansett,fult med filterbakterier som det er.

Har fått satt opp 54.L og den står med planter,grus og en rot mens jeg venter på at temperaturen skal havne på ett greit nivå.Kuhli ålen fra butikken står til avvenning i posen imens,så skal resten av innbyggerne flyttes fra 30.L til 54.L når temperaturen er bra.Da flytter jeg også over filteret og varmekolben,da den varmekolben som fulgte med ikke var så nøyaktig som den andre jeg har.
Har også lagt noen av de nye røttene jeg kjøpte tidligere i vann og skal prøve og ha de oppi,både Ancistrusene,Rekene og Kuhliene ser ut til og like det.
Flyttinga er ferdig.
Da "skal" alle innbyggerne være flyttet ifra 30.L til 54.L,Kuhli ålene og Ancistrusene viste seg og være de mest problematiske,ålene er kjappe og svømmer som gale og Ancistrusene hang på veggen og smatt unna hver gang jeg kom med håven.
Ålene gjemmer seg litt,men de stikker seg frem når de tror jeg ikke ser de.
Rekene tok flyttingen med ro,så nå er de litt over alt,mest sannsynlig så prøver de og finne ut hvor alt er.
Ancistrusene henger på glasset nå,ett godt tegn,regner med at de kommer til og trives med flere røtter og sutte på.
Kampfisken min...Den skal over alt og gnikker og vrir seg inn mellom planter og røtter.Den skal sjekke alt!Nå nettop føk den ned mot den ene gule Ancistrusen min og ble ståendes med munnen mot den i noen sekunder,før den svømmer avgårde og sjekker hva rekene og ålene gjør.Den har definitivt personlighet!
Skal la fiskene få vent seg til det nye Akvariet og så skal de få mat imorra.
I 30.L er det fremdeles noen snegler igjen,så jeg la noe mat inni en håv og nå venter jeg bare på at de skal samle seg der,så fisker jeg de opp og tar de i 54.L.
Det fulgte også med 2 Malaysiske Sandsnegler med Kuhli ålen jeg kjøpte idag,så de fikk også flytte inn i 54.L.
Jeg har også fått flyttet over filteret og varmekolben i 30.L til 54.L,så da skal alt være i orden.
Tilfeldig bekjentskap
© Endre Sollid
Reklame for plussmedlemskap