En Maikos Akvariedrøm (side 8)

Kampfisken min er i gang med og bygge ett skumrede!Han arbeider nå i kveld i det venstre hjørnet,langt vekk fra filterutblåsningene og så langt så ser det ut som om han bygger det ut i lengden.
Jeg skal definitivt prøve og skaffe en hunn til han i Januar 2012 engang!
Prøvde og ta bilde av arbeidet hans men det ble ikke noe av,dessverre,så jeg legger istedet ved noen andre bilder jeg tok ikveld.

Bilde 1. Ancistrus som poserer for kameraet.

Bilde 2. Albino Metallpansermalle.

Bilde 3. Mine mer kameraskye Flekkete Pansermaller.
Bilder av sewellia lineolata
3 Bilder av en av mine Sewellia lineolata.Utrolig vanskelige og ta bilde av,da de får litt av en fart på seg når de svømmer avgårde.
Har ingen ide om det er samme fisk på alle 3 bildene da det svømte 2 rundt samtidig.Bilde 2 og 3 er av en Sewellia lineolata rett før den lander på den ene rota.
Enda flere bilder
Her er enda en bildetråd,2 av mine Platyer og 1 av Dverggurami hannen min.
Første yngel!
Yay,har oppdaget min første yngel ikveld!Etter og ha matet med flakfor så satte jeg meg ned foran Akvariet og kikket mens øksefiskene og kampfisken min forsynte seg godt,så datt det en del ned på bunnen,til stor glede for resten av innbyggerne.
Og der,godt gjemt under en rot,dukket det opp en liten miniatyr reke!
Da vet jeg at ihvertfall en av rekene har fått frem ihvertfall en liten en,det frister med flere reker nå,merker jeg.
Håper at det er flere oppi der,har noe javamose i det ene hjørnet så regner med at hvis de finnes,så gjemmer de seg der.
Gratulerer! Det er alltid morro å oppdage smått ;D
Gode og dårlige dager
Takk Sissimor,har oppdaget en til så det er minst 2 små reke yngel oppi der,håper at det er flere som gjemmer seg i javamosen.

Reiste hjem igår for og bli over natta og feire Nyttårsaften oss mine foreldre,en koselig affære.Jeg matet fiskene før jeg dro og valgte og slå av lyset,for og unngå en oppblomstring av alger og det første jeg gjorde etter at jeg kom tilbake var og slå på lyset og gi de noe flakfor,idag er Søndag,så da er det også tid for vannbytte.
Oppdaget at jeg manglet en av mine Platy ved foring,en liten rød hann,Platyene og Guramien min kommer alltid når jeg åpner lokket og tigger etter mat,men telte bare 5.fisk i kveld.Fant den manglende Platyen død blant noen av plantene,vet ikke hva som er skjedd,men det var knapt noe målbar Nitritt,så den må ha dødd i løpet av dagen i dag.Det var heller ingen tegn til sykdom og jeg var jo bare borte 1.natt,så tror ikke den sultet heller,så jeg legger skylden på uforklarlig dødsfall.

Telte opp resten av fiskene i 115.L og alle var i live og så friske ut,men valgte og ta ett 95% vannbytte,istedenfor det planlagte 50%,så slipper jeg forhåpentligvis unna flere dødsfall,da jeg ikke er 100% sikker på hvor lenge den lå død.
I 54.L så alle levende ut,så der tok jeg bare 50% vannbytte.

Ser også at jeg må anskaffe noen flere Jegersnegler til begge Akvariene,da Pestsneglene begynner og vokse seg store...
Har bare sett de i en dyrebutikk foreløpig,men nå vet jeg hvordan de ser ut så jeg skal holde øynene åpne.

Idag er det også 3.uker siden 115.L kom opp,så skal holde ett godt øye med den de neste 2.ukene,venter ingen problemer da jeg har hatt en Nitritt topp og jeg er ganske sikker på at alt skal gå bra.Filteret i 115.Ler ett innvendig Eheim Biopower 240,beregnet for Akvarium fra 160-240.L og jeg er ganske så fornøyd med mitt,stillegåendes og enkelt og flytte på.

Legger ved ett bilde av 115.L,tok det tidligere og jeg geder meg til plantene får grodd seg til og forhåpentligvis skjule en del av utstyret.
Flittige kampfisken min
Etter vannbytte på Søndag så manglet det litt vann for at det skulle dekke opp til kanten på armaturet,så fylte den opp igår så det ble litt penere og se på.
Før jeg gikk og la meg så jeg at Kampfiskhannen min hadde begynt og lage seg ett lite skumrede igjen og idag er det blitt litt større og fastere,så han har definitivt funnet seg en favorittplass der.
Tidligere idag jagde han også øksefiskene mine litt,tror han synes de kom for nærme skumredet,men første gangen jeg har sett han aggresiv.
Han roet seg etter ett par runder,øksefiskene er jo så rolige av seg at han ikke ser på de som en trussel ellers,men til Søndag igjen,når jeg skal ta vannbytte,så skal jeg få fanget de inn og flyttet de over i 115.L.
Planen er nemlig til Tirsdag at jeg skal stikke innom den eneste dyrebutikken i Arendal som jeg har sett selger kampfisk hunner,så håpet er og få kjøpt en til han og se hvordan det går.I tilfelle han skulle bli helt rabiat,så får jeg flytte hunnen over til 115.L og prøve igjen senere.
Jeg er også på utkikk etter Dverggurami hunner,har sett noen nydelige blå i en dyrebutikk men jeg vet ikke om dette er hanner,da hunnene er mindre fargerike,så jeg skal holde ett øye etter disse også.
Ellers så leker Coryene seg med både sanden og plantene mine,de har det veldig morsomt der de barter opp og ned langs plantene,tror ikke de spiser selve plantene,men lurer på om det finnes noe småtterier der som de spiser tro..?
Skal også få kjøpt inn noen Metallpansermaller hvis jeg ser de,så får jeg en liten flokk til min enslige Albino.
Merker virkelig at det frister med flere Akvarium nå ja...
Alger i akvariet
Har fått Grønnalger i 115.L,oppdaget det i kveld,det sitter som ett svakt belegg på glasset og min nydelige falske blå/hvite stein har nå fått grønne flekker...

Da er flytteplanene mine forandret,mine Ancistrus skal flyttes fra 54.L til 115.L,så nå er eneste spørsmålet om jeg skal flytte alle 4 eller kun 2 av de,har jo 2 Albino og 2 mørke.Må tenke på det og se hvem jeg klarer og fange.
Vannbytte og flytting av fisk.
Da var endelig flyttinga ferdig,fikk selvfølgelig en strekk i nakken etter at vannbytte i 115.L var ferdig,så det ble en lengre pause på sofaen med varmeflaske før jeg begynte på 54.L.Fjernet ca.80% av vannet før jeg begynte og fange inn fisk og resultatet ble dette:
1.Sewellia lineolata.
7.Øksefisk.
4.Ancistrus.

Trodde først jeg kun hadde klart og fange inn 6.Øksefisk når de svømte i 115.L,men den 7.dukket,det er en av de som svømmer fra flokken og oppholder seg lengre nede i Akvariet,før den plutselig er tilbake med de andre.
Valgte og flytte alle 4. Ancistrus,så håper de kan fete seg opp på algene der.Klarte også og fange inn 1.Sewellia lineolata,så nå skal det være 2 igjen i 54.L.
Så at den ene svømte rundt der isted,men har ikke sett den 3.enda.Fant heldigvis ingen døde fisk og så alle 4.Kuhliene svømte rundt der,så håper at den dukker opp,Sewellia lineolata er en flott fisk og se på når den svømmer og når du kikker på den så føles det som om den stirrer tilbake på deg!
(Jeg er bekymret da den jeg fanget inn sugde seg fast til glasset og slapp ikke taket selv når den kom over vannet,så jeg måtte lirke den kjapt ned i hånden og få den i en bøtte med vann.Håper ikke at den 3.sugde sge fast til glasset under vannbytte...)

Benyttet også sjansen og ominredet i 54.L igjen,tror jeg er fornøyd nå,noen planter kom ut og noen røtter kom inn.Tok ut 2.små røtter som skal i 115.L ved neste vannbytte og så blir det forhåpentligvis Kampfisk dame på meg til Tirsdag.
Litt usikker på om jeg skal ha 1 eller om jeg skal øke det til 2...Vet at det er flere her inne som har 2/3 damer per hann,men ikke sikker på hva som er optimalt?
Hei!

Når det gjelder kampfisk damer så hadde jeg to hunner pr hann... da får de litt fred en gang i blant

Men du må jo også se an hvordan det går etterhvert. Har du ekstra plass i tilfelle det ikke går? Damene kan være like hissige som hannen i blant, det var hvertfall den ene min
Nye fisk og jeg trenger en elektriker...
Lene Byholt
Hei! Når det gjelder kampfisk damer så hadde jeg to hunner pr hann... da får de litt fred en gang i blant:) Men du må jo også se an hvordan det går etterhvert. Har du ekstra plass i tilfelle det ikke går? Damene kan være like hissige som hannen i blant, det var hvertfall den ene min:)

Det endte med at det ble med hjem 2 hunner i dag ja,en lys og en mørk,har 115.L og 30.L i reserve hvis dte skulle skjære seg helt her.

Handleturen er ferdig og jeg kom hjem med 1.DvergGurami Hunn,2.Kuhli åler og 2.Kampfisk hunner.
Kampfisk hannen min blåste opp gjellene sine og byttet på og jage de 2 hunnene rundt i Akvariet,men så ut til og jage mer på den mørke enn den lyse?
Nå har han roet seg ned,hjalp med og distrahere han med litt mat,he,he.Gurami hunnen er i 115.L,så håper hun slår seg til rette der etterhvert,hun var noe sky i begynnelsen og hannen var litt for nærme hun,men satser på at det går seg til.

Ellers i livet,enda en irriterendes utgift,det er en kuppel på badet over lyset i taket,men den datt og knuste ifjor og jeg klarer ikke finne en ny en,ser ut som om det eneste som selges nå er Nye lamper,men da trenger jeg en elektriker for og innstallere det...Sure penger,men det må gjøres,når jeg ikke kan finne en ny kuppel.
Noen som vet om en elektriker i Arendal som ikke er så dyr og som kan anbefales,så si gjerne ifra!Har ingen ide om jeg må kjøpe inn ny baderomslampe først og så bestille elektriker eller om elektrikeren ordner det og med tanke på utgiftene så er ikke dette en utgift som jeg gleder meg til...
Kjøp lampe selv! Da får du den slik du liker, og mye billigere enn om du skal kjøpe gjennom elektrikeren; gjerne dobbel pris hos de...
Filterrensking og drømmer om en reol
Takk for tipset Sissimor,fikk Lisensen idag så må se hva det blir til denne måneden...
Tok og sjekket filteret i 115.L idag,svampen var propptett så måtte rense den og da ble det fart på strømmen!Måtte skru den noe ned p.g.a Øksefiskene mine,men håper jeg blir kvitt den irriterendes proteinhinna snart.
Ancistrusene gjør en god jobb med algene,så de skal få fortsette der en god stund til,ellers så gikk jeg gjennom det jeg hadde av reservefilter og klarte selvfølgelig og knekke ett filter,det ble kjøpt brukt ifjor,men var aldri noe fornøyd med det,så ikke noe stort tap.Fikk også fikset ett annet mindre filter jeg hadde liggendes,tror det var det filteret som fulgte med 30.L,det er ihvertfall reke sikert.

Drømmen om en Reol vokser seg bare større og større,men jeg har lyst på en som har ordentlige hyller,så den kan brukes til andre ting hvis jeg skulle gå lei eller noe skulle skje og jeg trenger plassen og det gjør det straks mer vanskelig og faktisk finne noe...
Ellers så kunne jeg gjerne ha slengt i noen ekstra penger og en kjøretur for og få tak i en Reol,men vet ikke hvor jeg skulle kunne henvende meg.I tillegg så må den være fin og se på,da den skal stå i stua og da vil jeg heller ha noe som ikke stikker seg ut,men som heller kan sees på som ett møbel.
Hvis jeg bare kan finne noe som jeg liker så kan jeg få lagt av penger og begynt og planlegge litt,er en av de som trenger god tid på meg til før jeg faktsik begynner på det,men jeg kunne gjerne tenkt meg flere Kampfisk og Dvergguramier,sukk.

Det skulle ikke tilfeldigvis være noen som vet om det finnes ett sted i Sverige jeg kunne fått kjøpt en Akvarie Reol med ordentlige hyller?
Lillebroren min bor rett ved svenskegrensa så kunne ha besøkt han og samtidig fått handlet der,hvis det var mulig.Ingen ide om hvor jeg kunne gått da..?

(Hmmm,lurer på om det blir noe igjen på skatten i år tro...)
Reol må jo være den ultimate drømmen for oss akvarister! Jeg har en drøm osv...men plassen?...totalt fraværende!

Jeg har faktisk lyst på dvergguramier selv også..eller honning gurami, hadde før, men slet med...Plassen ja! :P
Lurer på om jeg må grave fram litt plass til å sette opp ett av de tomme karene mine? Men så er spørsmålet..130 liter eller 85 liter?

Og skatten ja... får jeg igjen står en tur til dahls dyrerike høyt på lista over ting som må prioriteres!
Jeg har fått yngel!
Jeg har fått yngel!!!
I 115.L kikket jeg på den ene planten,favoritten min som sneglene klamrer seg til og der så jeg 2 pittesmå yngel som gjemte seg!
Gjetter på at det er Platyene som har formert seg,så nå håper jeg bare at foreldrene ikke hiver seg over de.Håper at det er flere yngel som gjemmer seg unna i noen av de andre plantene,men ser nå at jeg må få kjøpt inn både mer planter,mose og moseballer,så det er større sjanse for at ynglene kan vokse opp og moseballene synes jeg pynter så fint opp i Akvariet.

Rettelse,det er 3 yngler.
Vannbytte og foring
Telte 10 små yngler idag,så det skal bli gøy og se hvordan det går,med mindre vannbyttet jeg tok idag ødela for de...Gjenstår og se.
Byttet vann idag,i 54.L var det brunt vann,byttet om på røttene forleden og den jeg satte inn var en medium rot som har farget.Har ikke sett noe mer til den forsvunnende Sewellia lineolata,så den er nok vekk,så nå sitter jeg igjen med 2,en i hvert Akvarium.
I 115.L var det også vannbytte og jeg satte også inn en liten rot som opprinnelig sto i 54.L,synes det ble mye bedre der nå.
Dverggurami hannen min derimot er jeg ikke så stolt av for tiden,han jager hunnen jeg skaffet til han hvis han ser henne.Hun har heldigvis godt med gjemmeplasser,så lurer på om jeg må skaffe en hunn til...
Tror det kan være noe med størrelsesforskjellen de to imellom,da hunnen jeg har nå er mindre enn hannen,mens den første hunnen min var like stor som hannen.

Legger ved noen bilder her:
Nr.1 er mine to mørke Ancistrus,utrolig nok så ser det ut som om de utvikler seg med forskjellige farger,den ene er mye mørkere enn den andre.
Nr.2 og 3,foringstid og alle vil smake.
Opp og ned
Har vært en stund siden jeg har vært inne her nå,det er bare en av de periodene hvor jeg ikke føler for og gjøre noe som helst,med unntak av og sove,se på tv og leke meg med pcen.Alt det andre går på autopilot og kun det mest nødvendigste blir gjort.
Det har vært nedturer i Akvarieverden,alle 3 nyinkjøpte fiskene døde for meg,Guramien ville ikke spise og plutselig bare lå der,den ene kampfisken måtte jeg avlive da den ikke var i form og den andre døde bare,ett øyeblikk var den fin,det neste lå den død med røde/hovne gjeller.
Heldigvis så lever Kuhli ålene videre i godt humør og jeg har fremdeles yngel som svømmer rundt i 115.L.
Jeg flyttet Hannkampfisken min midlertidlig over i 115.L etter dødsfallet med hunnkampfisken,så han går der til neste vannbytte,da skal han over i 54.L igjen.Der går også Platyene mine nå,så slipper jeg og stresse med og skille de fra yngelen senere og jeg får en bedre oversikt over de små.

Ellers så skjer det ikke så mye,det er ikke noe særlig med jobbtilbud når man er ung uføretrygdet og det er begrenset hva man kan gjøre og når det ikke finnes noe mellomtilbud mellom VTA-bedrift og full jobb uten uføretrygd,da er det ikke stort og gjøre,spesielt ikke når det er forventet at man har med seg en CV til jobbintervju.
Har aldri lært meg det der og har uansett ingen tidligere erfaring og sette på den,bortsett fra fullført Vidergående Skole 10.år tilbake... :/

Så istedet for og tilbringe dagene innelåst i leiligheten nå på vinteren,så går jeg på svømmetrening 1.gang i uka,så får jeg ihvertfall kommet meg ut.
Ellers så blir det en gåtur ned på Rema 1000 eller en busstur ned til byen når økonomien tilsier det.Skal ærlig innrømme at jeg virkelig misliker vinteren,snø,is og kulde har jeg aldri likt og det faktum at jeg får en rennende nese hver gang jeg er ute og går i 5.min hjelper ikke...

Så den siste nyheten for i år,jeg har lenge gått med ønske om og kjøpe meg en liten Hund,mer spesifikt,en svart Mops!
Synes de bare er herlige og se på og da de hverken blir store og anbefales for byleiligheter,så vil jeg prøve og se om jeg kanskje kan få kjøpt meg en i år.Dessverre så er det ikke mange oppdrettere som driver med dette i nærheten og mesteparten av de som selges er Fawn/Lyse og jeg vil gjerne ha en Svart.
For ikke og nevne prisen,de fleste selges for en ca.15,000.Kr +/- avhengig av kjønn og hvor gode stamtavler de kommer med.
Jeg har selv ikke noe interesse av stamtavle så lenge hunden er frisk og sykdomsfri,jeg er kun ute etter en Hund til selskap/familie,var derfor kjempeglad da jeg oppdaget en på Finn som solgte Svarte Mopse Mix valper til 10,000.Kr stk og som samtidig bare var en 3.timers kjøring ifra meg!
Da jeg først så annonsen så var det 2 hanner igjen men dagen etterpå så var alle solgt,dessverre.
Valpene var en miks av Mops og Petit Brabancon og var bare helt nydelige og se på,så jeg har derfor sendt selgen en e-mail for og høre om det er lagt noen planer for ett nytt kull med valper i 2012,så nå sitter jeg egentlig bare her og håper at jeg vil få ett svar.Jeg håper,jeg håper...

Heia. jeg har et nanokar på soverommet, og er ute etter et nytt filter til dette. søkte opp fluval nano filter og lurer på om du har dette:


Hvis du har dette så lurer jeg på hvordan du vil si støynivået på det er? Det filteret jeg har nå durer ganske høyt, og jeg er ute etter noe stillegående.
Filter
Sjura
Heia. jeg har et nanokar på soverommet, og er ute etter et nytt filter til dette. søkte opp fluval nano filter og lurer på om du har dette: [URLBLOCK1] Hvis du har dette så lurer jeg på hvordan du vil si støynivået på det er? Det filteret jeg har nå durer ganske høyt, og jeg er ute etter noe stillegående.

Hei Sjura,er ganske sikker på at det er en slik modell jeg har,ja.
Det jeg har er stillegåendes og jeg hører ikke noe til det.Selv valgte jeg og ikke bruke den medfølgende lange hvite "tuben" som fulgte med,synes det ble finere uten.Filteret går heller ikke tett og du kan enkelt justere det,så kan absolutt anbefale dette!
Selv har jeg mitt gåendes i min 54.L som en backup,så jeg slipper og få proteinhinne og jeg har ett ferdiginnkjørt filter i reserve hvis noe skulle skje.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap