Luft i pumpa

Er ny i akvarieverden, og prøver meg fram "på egenhånd" etter å ha lest masse her inne og andre steder på nett. Har kjøpt et 60l akvarium hvor jeg fikk med meg alt av utstyr (med urenset pumpe, sanda som var i akvariet og 30l vann fra det etablerte karet + alle fiskene i). Alt ser veldig bra ut, helt til jeg ommøblerte litt i dag, klarte å få filteret på pumpa over vannet mens den var i gang, og dermed harket den litt luft i et lite sekund før jeg fikk den under vann igjen. Nå når jeg kommer hjem etter 8t på jobb så ser jeg at den enda "spyr ut" luft og at det er masse luftbobler i vannet samt bobler/litt skum i overflata. Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dette? Og er det farlig for fiskene mine?
Hva slags pumpe er dette ?
Det kan hjelpe å " riste " det utvendige filteret litt, slik at luften blir sugd ut.
Har prøvd det nå, og det så ut til å bli bedre. Fulgte ikke noe eske pumpa, men står Elite Jet-Flo-75. Det har en luftslange som er festet på strømledninga. Bråker i alle fall mer enn nok, uansett hvor stille det liksom skal være i følge reklamen jeg fant på det
Plussmedlem
Innvendig filter det...

Det har en tapp på toppen av utblåset, dette kalles en diffuser og er beregnet på å trekke luft ned på akkurat den måten du beskriver.
Hvis du ikke vil bruke denne funksjonen tar du av luftslangen og senker filteret til det ikke kommer mer bobler...



Dette du har? Tappen som stikker opp over utblåset på venstre siden der er vel der luftslangen du snakket om sitter... Dette er beregnet på å gi ekstra oksygen i vannet. AV med slangen og få denne tappen ned under vannoverflaten, så blir det nok stille...
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap