Aggresiv molly etter introduksjon av flere artsfrender

Jeg har startet et akvarium på 60liter som pr. ikveld har: 7 Kilifleksrasbora, 1 algespiser Plecostomus, og 4 gule molly (spenops?)

Jeg hadde tidligere i dag to Mollyer, en liten søt gul en (hunn) og en større gul en med svartflekket hale (han).
Fruen ønsket at vi hadde noen flere gule siden det ble mer farge i akvariumet da så vi kjøpte 2 gule mollyer til. Det viste seg å være en han og en hunn.

Nå etter at vi hadde de oppi aå har den store gule hannen med flekkete hale blitt særdeles aggresiv og angriper alle de andre mollyene men ikke de kilifleksrasboraene.

Er dette normalt? Den lille søte gule virker jo å være sliten nå av å bli jaga rundt og har gjemt seg inni den største planten...
Bør være 2-3 hunner per hann. Skaff flere damer.

En annen sak. Pleco? den blir rimelig svær! Planer om større kar snart? Ellers bør du bytte den med evt en ancistrus. Den passer bedre i en 60 liter.
Kanskje det da kan være en ide å rett å slett fjerne den nye hannen?

Jeg var ikke klar over at den algespiseren kan bli svææær nei, hehe...
Ifølge Wiki så blir den opptil 50 cm. kan det stemme? Den blir vel neppe så stor så lenge man holder den i et 60liters akvarium?

Har venner som har store akvarium som kan FÅ den om det skulle bli et problem, er det kanskje noe som blir en realitet?
Ja, å fjerne en av hannene er også en løsning.
Og pleco´n vil nok ikke bli så stor i en 60 liter nei, for den vil ikke leve lenge nok. Den vil ikke ha det noe godt, og vil ikke bli veldig gammel.

Som jeg nevnte før, skaff deg en ancistrus istedet. Mye bedre for en 60 liter.
Takk for svar

Mollyene har roet seg ned over natta nå ser jeg, så jeg prøver å la de være sammen å se om de kanskje forholder seg rolige i selskap med hverandre

Den algespiseren ja... Jeg tror nesten jeg stikker i dag og leter en ancistrus som du nevner.
En kompis har et akvarium på 1500 liter som han ikke har algespiser i, vil dette være stort nok og er det noen fisker som denne fisken ikke går sammens med?
1500 liter... det vil jeg ha også..

hehe

Men der kan pleco´n kose seg. Du får høre med han om han vil ha, evt kan ha. Sjekke vannverdier osv.
Hører også at mange butikker tar fisken tilbake, hvis man forklarer at man ikke får lagt forholdene tilrette for fisken. Feks ved at man ble solgt en fisk som vokser seg ut av karet raskt.

Ancistrus er forøvrig også ganske lett å få lek på.
Butikkene i nærheten av der jeg bor, tar gjerne inn yngel. I bytte får jeg mat, eller annet utstyr jeg skulle trenge.

Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap