egen funnet rot og måling av verdier

Heisann, Jeg vet ikke om dette er helt korrekt forum, men jeg prøver likevel.

Jeg har vært ute og funnet røtter til akvariet mitt. Leste meg litt opp på hvordan det er å bruke røtter fra naturen i akvariet før jeg gikk på leting. Jeg forstod det slik at røtter fra myr er bedre å bruke siden myren fungerer som en slags konservering røttene. Onkelen min har hytte i Tydalen, hvor myr ikke er en mangel vare. Her var det bare å finne alle fasonger og størrelser og ta dem med hjem.

Røttene har ligget i vann i ca 3-4 uker nå og er gjennomfuktet av vann. Enkelte her hadde skrevet at røtter fra Norsk fauna inneholder garvesyre, noe som ikke er noe særlig for fiskene.

Det jeg lurer på er hvordan kan jeg sjekke hvilke verdier, stoffer og syrer roten skiller ut.
Har et sett med strips for å sjekke alle de "vanlige" verdiene i akvariet (PH, NO2, NO3, dGH, dKH). Det jeg ønsker å sjekke er evt andre stoffe som kan være skadelig for fisken?
Evt er det i det heletatt noen stoffer som er skadelig fra slike røtter? Eller det bare å putte røttene i karet?

Håper noen har svar.

Det sies at røtter fra BARTRÆR skal man helst unngå å ha i akvarier.
Løvtrær er visst å foretrekke. Tror det har noe med utsondring av kvae og slikt å gjøre.
Kan være lurt å sjekke opp det før du putter dem i karret ditt
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap