Fjerning av klor i springvannet

Inaktiv bruker
Jeg har problemer med at klor i vannet hvor jeg bor nå. Ikke de aller høyeste verdiene, men høyere enn før.

Har en reol som er tilkoblet automatisk vannbytte og prøver å finne produkter jeg kan koble på for å senke verdien på klor. (Fjerning av annet dritt fra vannet er selvfølgelig et pluss!) Pumpene i akvariene har luft ventil så det blir ikke problem mht oksygen metningen i vannet.

Har lest at RO krever "lunket" vann og i kranen som står ved siden av reolen har kun kaldt vann.

Akvariene er ferskvann, og inneholder kun fisk fra i og rundt amazonas.
Hei!

RO trenger ikkje lunka vatn for å virka, men produksjonen går vesentlig ned ved lav temperatur. Dei fleste RO-anlegg er spesifisert med produksjon ved 25°C.
RO-vatn produsert av springvatn har så lav konduktivitet og pH at det ikkje er egna til akvariebruk. Du må blande inn springvatn slik at du får det vatnet du ønsker.
Unntaket er etterfylling av saltvannskar, hvis det er snakk om etterfylling av fordampa vatn.
Kloren fjerner du med et kullfilter. Dette er et must hvis du har tenkt å bruke RO, då klor ødelegger membranane.

Mvh Kjartan
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap