For mye av det gode? filter innvendig og utvendig

Må ærlig innrømme at den store styrken ikke er det tekniske aspektet av akvariehobbyen.

Trodde JBL CP500 hadde tatt kvelden og gikk til innkjøp av Eheim Pro 3 2075.
Klarte mirakuløst nok å reparere JBL CP-500, og nå står følgende filter i akvariet :

* Utvendig : JBL CP500 ( 1200 l/t - 12 l )
* Utvendig : Eheim Pro 3 2075 ( 1200 l/t - 6,5 l )
* Innvendig: Fluval 4 (700 l/t)
Altså maksimalt en sirkulasjon på 3100 l/t

Akvariet er et Akvastabil 325 liter og er i dag i drift med Malawi ciklider.

Blir dette for mye av det gode eller er det helt ok med såpass mye sirkulasjon?
Det er vel mbunas som lever i klippesonen som vil ha det mest oksygenrikt og med mye bevegelse i vannet (i bølgene). Aulonocara og delfiner lever vel litt dypere og lenger ut i Malawi-sjøen, så de trenger ikke fullt trykk, for å si det sånn.
Noen ulemper med for mye sirkulasjon er f.eks at fiskene ikke rekker å spise opp maten før det forsvinner i filteret, eller at fin sand virvles opp. Pensel- / rødalger kan også bli et stort problem hvis er så uheldig å få det i karet. De trives godt der det er mye sirkulasjon.
Jeg hadde nok holdt meg til et utvendig og et innvendig filter, men folk har jo forskjellige erfaringer.
Plussmedlem
Først litt pirk... Fluval 4+ gir 1000L/T, det er 3+ som gir 700....

Syns ikke at det rent sirkulasjonsmessig blir så voldsomt jeg. Og du har fordelen av god filterkapasitet. Hvis du kjører med diffusor på en av de utvendige kunne du sikkert fjernet Fluvalen...

Dama kjører AmTop AT3338 (1200L/T) i Trigon350, sammen med 2x1200L/T sirkulasjonspumper. Gir ikke så veldig mye bevegelse i vannet det...

Selv kjører jeg 3500L/T i en 325 og syns det er akkurat sånn passe til å drive blåhjørnene. Har endlers i det karet og de trives og formerer seg bra. Og de liker jo ikke akkurat voldsomt til strøm de...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap