Fisk i klasserommet (side 2)

Artig prosjekt du har satt igang her.
Håper det leder hen i den retning du har planlagt

Ang. bordet du har bygd, så vil jeg støtte kommentaren ang. avstivning sideveis. Det skal så utrolig lite til for at et slikt bord vil kolapse sideveis. Om du setter inn kryss i både lengde og bredde, så hjelper dette utrolig. Ikke trenger det overdimmensjoneres heller. en Slik hjelper mye.
Takk for kommentar, fint med litt kvalitetssikring/dobbeltsjekk her - man vil jo absolutt ikke at et akvariebord skal knele...
Akvariet er på plass
Da er akvariet på plass i klasserommet. Var innom i forrige uke og monterte og innredet. Brukte også bortimot en skoletime på å forklare og svare på spørsmål.

Det virket som tredjeklassingene syntes det var morsomt å høre om hvordan et akvarium fungerer. Jeg tegnet opp et undervannslandskap (elv) på tavla og tegnet inn en liten firkant som viste hvor begrenset et akvarium er. Det var fint å bruke som utgangspunkt for å snakke om hva man må passe på i et akvarium - overskudd av avfallsstoffer (vannbytte, filtrering) og fisker som trives sammen (aggresjon/territorier og rovfisk - manglende fluktmuligheter). Det gjorde tydeligvis litt inntrykk da jeg kom med et syltetøyglass fullt av guffe fra et filter hjemme og forklarte at sølevannet jeg helte oppi akvariet var fullt av bakterier som skulle leve i filtersvampen! Måtte forklare at det ikke er sånne bakterier man blir syk av. Og læreren minte meg på å forklare at bakterier er bittesmå levende ting som man ikke kan se uten mikroskop.

Bildet viser det ferdigbygde og -malte akvariebordet rett før jeg kjørte det til skolen. Jeg fulgte gode råd jeg fikk i denne tråden og stivet av akvariebordet med et krysstag fra IKEA for sikkerhets skyld. Dette er bare et tillegg til skruer som beskrevet tidligere. Jeg tror bordet ville klart seg bra uansett, men jeg vil jo ikke ta noen sjanser.

Neste uke skal to palettciklider få flytte inn! Hvis nitritt osv er i orden, da. Jeg har bedt klassen (læreren) fôre litt i det tomme akvariet for å få fart på nitrogensyklusen.

I samme slengen tenkte jeg å vise ungene noen bilder av palettciklidenes skiftende fargetegninger, lek og yngelpleie. Hvis de får noen hint om hva de skal se etter tror jeg de vil forstå mye mer av fiskenes adferd.
Spennende prosjekt

Bra du skal følge opp stell av akvariet.
har opplevd akvarie i barnehagen jeg jobbet i for noen år siden, og her var det direkte vanskjøtsel og misshandling ! Vi hadde hendene fulle med å ta oss av hundene, og det ble ikke tid til vannbytte, slamsuging osv. Penger til nye planter og fisker hadde vi ikke. Og ingen hadde noe særlig greie på dette. jeg prøvde så godt jeg kunne den tiden jeg var der, å ordne litt oppi der.

På en annen avdeling, fikk de til slutt tilsnakk fra foreldrene som sa at det ikke gikk an å la barna se på at det var slikt dårlig stell. her fløt fiskene halvdøde rundt i skittent algevann ..

i gullfiskebollene var det ikke bedre. Her ble den stakkar gullfisken brukt som "ikke gråt når mor og far går, kom skal vi mate fisken" ... om så fikk all barna som skapte seg slippe oppi mat til fisken . Vannet stinket, og fisken blubbet rundt oppi der tjukk og feit og gispet etter luft . Ikke tid å ta vannbytter her heller

Og så kastet ungene hele tiden alt mulig oppi til fiskene.

Håper du lykkes bedre, og at barna lærer noe av det å ha fisker i klasserommet
Lynet og jåleberta
Nå har fiskene vært på plass i klasserommet i noen uker. Elevene ga palett-paret navnene Lynet (fordi han var litt skvetten i starten) og Jåleberta.

Det var ordentlig morsomt å komme i klasserommet med fiskene i en pose. Da jeg skulle ta en nitritt-test av vannet (laget litt show av det og forklarte på forhånd at fiskene bare kunne flytte inn hvis testen ble gul og ikke oransje eller rød) begynte elevene sponant å telle opp dråpene i kor sammen med meg. Høy stemning da det ble gult!

Mens fiskene fikk akklimatisere seg viste jeg en bildeserie av palettene hjemme og forklarte litt. Jeg var ganske imponert over hvor mye tredjeklassingene fikk med seg . Da læreren ba dem skrive om fiskene etterpå var det mange som nevnte at palettciklidene passer ungene sine, hvordan de skifter farge i forbindelse med lek, aggresjon osv.

Det bildet som gjorde størst inntrykk var nok det ene jeg har lagt ved her, hvor en unge fra forrige kull har kommet seg inn i hulen hvor moren passer en ny ladning egg. Tredjeklassingene syntes visst det var litt oppsiktsvekkende å høre at den ville spise småsøsknene! Det var forresten et ganske pussig syn for meg også - moren var fast bestemt på å få lømmelen vekk, men hun ville helt tydelig ikke skade den. Om og om igjen bar hun den vekk i munnen og spyttet den ut. At hun "spyttet ut" ungen sin syntes forresten mange av tredjeklassingene hørtes ordentlig ekkelt ut!
Klasseromskar
Hei!
Så hyggelig at det er flere som gjør sånt!

Selv er jeg lærer, og bitt av literssyken...

I august satte jeg opp et 80 liters kar i klasserommet mitt. Der har det flyttet inn litt "overskuddsfisk" fra egne kar. Platy, guppy og diamanttetra. I tillegg var det en elev hos meg som hadde en ancistrushunn til overs. Og eplesnegler og posthornsnegler hjelper til med å holde glasset reint.
Hadde litt planter til overs også, så det ble plantet i den fine grusen/litt grov sand.

Stemningen var stor da elevene begynte på skolen og karet var satt opp. Fiskene fikk flytte inn etter tre uker. Tilvenning til vannet var spennende, og tester og alt "vått". Elevene mine er 7.klassinger og forstår mye om både fisker og prosesser i karet.

Jeg har en stor fordel ved at jeg er tilstede i klasserommet, og kan kontrollere både fôring og annen atferd rundt karet. Ordenselevene har oppgaver med å skru av og på lys, fôre og ta delvannsbytter.

Eneste problemet jeg har opplevd er at ph i vannet på arbeidsplassen min er skrekkelig lav... Platy og guppy trives ikke noe særlig.. Jeg tilsetter ph og kh+ ved delvannsbytter. Hadde jo håpa for elevenes del at det kom litt yngel oppi der. Men guppy og platy-yngel er vel godbiter for diamanttetraene...

Har stadig andre elever , lærere og andre ansatte som må innom en tur for å kikke. Blir fort et samtaleemne i gangen og i friminutt. Hørte jeg rekruttering?
Allergi
Punkt 1. kjempefint tiltak! Jeg har selv service på et akvarium utsatt på en skole. Ingen problemer med fremede gjennstander oppi der, men det har vel litt med at det er en barneskole og med plasseringen inn på selve skolen å gjøre
Kun positive tilbakemeldinger fra elever, lærere, foreldre og folk som bruker skolen på kveldstid.

Kun en ting man må være obs`e på i disse allergitider, noen KAN reagere på akvarieforet. Dette bare som et tips for lagring lang borte i bakhodet, vis det evt skulle skje!


Lykke til videre!!!!
Hei Idabu og Mikrofisk, hyggelig å høre at det er flere som sysler med sånt!

Idabu
Hadde jo håpa for elevenes del at det kom litt yngel oppi der. :) Men guppy og platy-yngel er vel godbiter for diamanttetraene...


Et skikkelig tett buskas av finbladete planter kan kanskje hjelpe? Jeg har inntrykk av at guppyyngel søker mot overflaten mens platyyngel søker mot bunnen. Så flyteplanter, f.eks. flytende gaffelmose eller gulrotgress kan fungere for guppyene. Kanskje singapormose eller javamose for platyene, eventuelt stiklinger av gulrotgress eller en annen rasktvoksende plante plantet tett sammen på bunnen?

Ellers ville jeg kanskje vurdert å droppe tetraene nettopp for at ungene skulle få oppleve at fiskene formerer seg. Og får ancistrusen en partner er det jo muligheter der også...

Andreas
Dette er jo en gammel tråd men jeg kan legge til litt om hvordan det gikk videre med prosjektet så den blir mer komplett.

1) Det ble drama en gang på nyåret da palett-hannen Lynet brått ble syk og døde - mens jeg var utlandet og ikke fikk hjulpet til. Det var nok uansett lite jeg kunne gjort for han ble veldig dårlig veldig fort og døde i løpet av et døgn. Alle de andre fiskene i akvariet var i fin form (altså neppe noe galt med forholdene i karet). Men det gjorde inntrykk på ungene og flere i klassen ville snakke om det da jeg traff dem senere. Avkommet og alenemoren greide seg heldigvis fint videre!

2) Det virket som mange av ungene i klassen ble mer interessert i fisker. De var i hvert fall til kjempegod hjelp året etter, da jeg trengte prøvelesere til Akvarieboka for barn. Jeg fikk veldig mange gode kommentarer fra elevene, som kom til nytte i finpussen på manuskriptet.

3) Ved slutten av skoleåret syntes nok flere av barna det var veldig dumt at akvariet ikke skulle stå der året etter. Da var det i hvert fall greit at jeg hadde gjort en tydelig avtale med klassen og læreren på forhånd om hvor lenge akvariet skulle være i klasserommet. Selv om ikke alle husket det lenger så trodde de på meg når læreren sa det!

4) Jeg kan absolutt anbefale andre akvarieinteresserte foreldre å tilby seg å ordne akvarium i klasserommet hvis de har tid - i hvert fall på de lavere klassetrinnene der det er mindre sjanse for pøbling. For min del ble det morsomt på mange måter - jeg fikk fortalt ungene litt om noe jeg er interessert i, dessuten fikk jeg med meg litt mer av hva som skjer på skolen fordi jeg av og til stelte med akvariet mens undervisningen pågikk. Enten det er læreren eller en av foreldrene, bør det nok være en voksen som har greie på akvariestell inne i bildet for at det skal fungere med fisker i klasserommet.

Helt klart et eksempel til efterfølgelse!

Takk for gode oppdateringer og en tilsynelatende topp gjennomføring.
Inaktiv bruker
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap