Hilsen til alle, litt biografi og 1 spørsmål.

Hei alle medlemmer!

Jeg er nytt medlem i akvaforum. Det er utrolig mye bra kunnskap og erfaring å hente her.
Det er ca 20 år siden sist jeg hadde akvarium. Den gang var det et Akvastabil på 250 liter. Jeg har litt erfaring, men betrakter meg likevel som en nybegynner.
I dag har jeg bestilt et komplett Wromak Exclusive på 300liter og venter i spenning på ankomst om 4-5 dager.
Jeg ønsker å innrede et miljø for Malawiciklider og det vil nok dukke opp spørsmål underveis som sikkert vil havne på forumet, men jeg vil også bruke søke funksjonen og se etter svar.

Et spontant spørsmål: Skal jeg satse på grus eller sandbunn til dette miljøet?

Mvh
Kjell
Hei og velkommen hit til forumet.
Hyggelig at du vil satse på Malawi Ciklider.
Jeg personlig bruker Fiji Pink+Aragonitt sand og ca 52 kg kalkstein i mitt 450 liter Malawi kar. Sanden hjelper til med å oppretholde bra vann kvalitet. Malawi fisk skal jo ha høy kh og gh. Bytter vann hver uke og tilsetter da Instant ciklid. Inimellom så må jeg også tilsette natron (bikarbonat) forde at kh synker over tid.
Dette ble litt mer en du spurte om, håper det ikke gjør noe
Takk for svar!

Kan jeg spørre:
Hvor mange kilo Fiji Pink+Aragonitt sand tror du jeg bør ha til 300l? Beregner du 50/50 av forholdet mellom stein og sand(Fiji Pink+Aragonitt)?

Anbefaler du underlag i akvariebunnen før stein og sand?

Jeg kommer til å bruke en del stein, vet du hvor mange kilo som er forsvarlig
å legge i ?



kan ikke svare på de fleste spm dine, men de aller fleste bruker værtfall å ha såpass med sand i at det blir minst 5 cm fra bunn og opp. Lykke til
Sand
Jeg bruker ikke så mye sand, ca 10kg. Det fordi jeg vet Malawier roter fælt til i sanden og det blir fort store hauger.
Det er viktig at du før du legger i sand plaserer steinen der den skal være, hvis ikke så risikerer du stein ras når fisken roter i sanden under steinen.
Jeg har hatt en del akvarier med mye stein, blandt annet noen saltvannskar.
Har aldri brukt noe under steinen, men vet det er mange som sverger til isopor eventuelt liggeunderlag, det for å forhindre at akvarie bunnen sprekker.
Kan sikkert være lurt å bruke det for å unngå punkt belastninger.
Men med malawier så vil du fort risikere at det du legger under steinene blir synlig, p.g.a fisken roter rundt.
Hvis dette er en akvarie type der glassbunnen ligger rett ned på bordet så vil jeg ha brukt isopor eller liggeunderlag under akvarie bunnen.
Men noe som er veldig viktig er oppvatring for å unngå spenninger i glasset!!!
Ellers så må du være forsiktig når du plaserer steinen, plaser den slik at du unngår steinras.
Det finnes flere typer sand som er godt egnet til Malawi kar, med tanke på å oppretholde bra vannverdier for fiskene, forhør deg der du handler. men problemet er ofte at di som jobber på zoo butikker ikke har peiling, så finn ut om dem vet hva dem prater om.

REDIGERT: Glemte å si at du bør prøve og få tak i porøs stein der det er masse hulrom, da er det større sjanse for at yngelen klarer å vokse opp. Du vet flere plasser åskjule seg. Ellers så bør du plasere steinen luftig så det blir sirkulasjon der også, samt at Malawi fisker å da kanskje spesielt fisker fra Mbuna gruppen liker seg inne imellom steinene. Mener også du bør prøve å holde deg til fisk fra en gruppe, f.ex Mbuna, spesielt p.g.a karet ditt (mitt også) ikke er så stort. Jeg har bare fisk fra Mbuna gruppen.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap