- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- En malawi ciklide ?
En malawi ciklide ?
Sambo har på den lokale dyrebutikken kjøpt malawi mix, altså flere sorter som er malawi av ubeskreven sort som selges her for under 300 for 6 stk. De andre har jeg funnet navn på, men denne her, vi har to av dem, de finner jeg rett og slett ikke ut hva er. De er 8-10 cm og jager ALT av fisk i akvariet, hissigpropper altså.
Ganske lange i hodet, finner ikke noe som ligner helt i fiskebasen, så enten har jeg blingsa forbi eller så.....
Noen som har noen gode forslag?
Ganske lange i hodet, finner ikke noe som ligner helt i fiskebasen, så enten har jeg blingsa forbi eller så.....
Noen som har noen gode forslag?
Postet 31.08.11 kl 21:27
Postet 01.09.11 kl 15:20
Endret: 01.09.11 kl 15:24
Postet 01.09.11 kl 19:08
ShiramorHodet og kjeven kan ligne litt på en i Dimidiochromis -slekten, som er rovfisk fra Malawi-sjøen.
Ganske enig i at hode kjeve er lik den slekten, men raskt søk sier at disse fiskene er en rovfisk som sluker all fisk under en viss størrelse, de to jeg sjekket ut snakket om fisk 6-8 cm. Vi ha hatt yngel av blåøyd tigerciklide gående opp der, de var vel på det minste rundt 3 cm og har vokst en del nå, de ble aldri "borte" for å si det sånn......
Ikke lett det der. Og søker en med google så får en opp en milliard fisk som ligner mer eller mindre, men finner ingen som popper opp som DEN fisken.
Postet 01.09.11 kl 22:04
Da tror jeg det er
Blå ahli: Sciaenochromis fryeri. Hunne eller ung hanne.
Hannen min fikk en sånn spiss på underkjeven.
Google 'Sciaenochromis fryeri female' så finner du flere bilder av hunner. Noen med den "spissen".
Blå ahli: Sciaenochromis fryeri. Hunne eller ung hanne.
Hannen min fikk en sånn spiss på underkjeven.
Google 'Sciaenochromis fryeri female' så finner du flere bilder av hunner. Noen med den "spissen".
Postet 01.09.11 kl 22:16
ShiramorDa tror jeg det er [URLBLOCK1]. Hunne eller ung hanne. Hannen min fikk en sånn spiss på underkjeven. Google 'Sciaenochromis fryeri female' så finner du flere bilder av hunner. Noen med den "spissen".
Hmmm, skal vel være enig i at noen bilder stemmer godt i hodeform, begge de to vi har er brungrå og er nok hunner hvis det er rette sorten. Og det står jo ingenting om spising av mindre fisk, så det stemmer jo godt. Men hvis det er hunner, syns jeg det er rart at de jager alt av fisk ellers i akvariet, greit nok de er minst like store som resten, men trodde jagingen var mer eller mindre forbeholdt hanner, hvertfall så lenge det ikke er snakk om yngel.
Er jo det som er så vanskelig med å artsbestemme disse fiskene, hovedbilde på fiskebasen er jo ofte den fargerike hannen og de kommer i utallige farger og litt forskjell på fasong etter kjønn og alder.....
Postet 03.09.11 kl 14:48