Mye fiskedød de siste dagene.
Jeg har et kar på 130 liter, som har hatt stabile verdier i lang tid. Eneste jeg har vært plaget av, har vært børstealger (tror det er det). tok et ordentlig opprydd av planter, samt algeskraping innvendig, og 30% vannbytte. Her for et par dager siden fant jeg en død Guppy. Tenkte den hadde kommet i konflikt med noen, og tapt. (den var spist på) I går fant jeg en fembåndsbarbe som også var spist, og dette fant jeg litt rart, da de aldri har kommet i konflikt med noen, men nå var en død. Tenkte som så at synderen enten må være scalarene (de er små enda, og skal over i en 450 liter, slik at det er sagt), eller evt palettciklidene. Men de er såpass små enda, at jeg trodde ikke de kunne gjøre noe, selv om enkelte av de begynner å få litt lengde.
Flyttet derfor 10 av 20 over i 180 literen, For å kanskje forhindre mer fiskedød, og dessuten var det allikevel på tide å gi de mer plass med tiden.
Men nå i dag har jeg funnet to døde fembåndsbarber til uten skader! Dette må ha skjedd i løpet av få timer, da de var helt fine tidligere i dag.
Hva er det som skjer?! De hadde ingen synlige skader, ingen tegn til hvitprikke eller sopp, og så jo helt fine ut tidligere i dag! Alle de andre fiskene ser også fine ut, er fembåndsbarbene som har fått lide (pluss en guppy første dagen).
Er det noen som har noen forslag på hva det kan være, eller hva jeg kan gjøre?
Nå er jo alle butikker stengt også, så får jo ikke gjort så mye heller. :-/
Flyttet derfor 10 av 20 over i 180 literen, For å kanskje forhindre mer fiskedød, og dessuten var det allikevel på tide å gi de mer plass med tiden.
Men nå i dag har jeg funnet to døde fembåndsbarber til uten skader! Dette må ha skjedd i løpet av få timer, da de var helt fine tidligere i dag.
Hva er det som skjer?! De hadde ingen synlige skader, ingen tegn til hvitprikke eller sopp, og så jo helt fine ut tidligere i dag! Alle de andre fiskene ser også fine ut, er fembåndsbarbene som har fått lide (pluss en guppy første dagen).
Er det noen som har noen forslag på hva det kan være, eller hva jeg kan gjøre?
Nå er jo alle butikker stengt også, så får jo ikke gjort så mye heller. :-/
Postet 01.09.11 kl 21:23
Postet 02.09.11 kl 00:51
Postet 07.09.11 kl 09:07
Endret: 07.09.11 kl 09:07
Fiskedød
Jeg hadde 8 neontetraer og 2 Keisertetraer i et 20 liters akvarium.
Senere døde 1 neontetraer etter en dag døde 2 stk neontetraer.
Så gikk det 4 uker så reddet vi en Hunnkeisertetra og 4 neontetraer.
Den ene er enormt kjukk og en har nesten mistet hele halen.
Vi har tatt ut en død Hannkeisertetra og neontetraer.
Hva har jeg gjort feil? I butikken så dem at det gikk helt fint og ha dettte antallet i 20 liter, og at de passer sammen.
Senere døde 1 neontetraer etter en dag døde 2 stk neontetraer.
Så gikk det 4 uker så reddet vi en Hunnkeisertetra og 4 neontetraer.
Den ene er enormt kjukk og en har nesten mistet hele halen.
Vi har tatt ut en død Hannkeisertetra og neontetraer.
Hva har jeg gjort feil? I butikken så dem at det gikk helt fint og ha dettte antallet i 20 liter, og at de passer sammen.
Postet 08.11.11 kl 16:35
Postet 08.11.11 kl 16:38
Inaktiv bruker
I et så lite akvarium med så mange fisker oppstår det lett giftstoffer, så da er det viktig at du bytter vann jevnlig. 2 gange i uken ville jeg tro.
Postet 08.11.11 kl 16:41