Penselalger

Som så mange andre har jeg hatt problemer med penselalger og prøvd det meste som kan prøves (tror jeg).
Men i dag oppdaget jeg noen veldig oppløftende. Fikk nemlig noen sverddragere i hus for noen dager siden og i dag så jeg at de plukket og plukket på disse algene.De river de av og hiver de fra seg så sanden ser ikke så fin ut.Men hva gjør vel det ,dette kan slamsuget lett og et arbeid jeg gjør med glede hvis algene kan forsvinne.

Så nå er jeg veldig fornøyd,flotte fisker som også gjør en kjempejobb

Men det kunne vært artig å høre om andre har opplevd det samme ?

http://sgullaksen.blogspot.com
Platyene driver å napper i de heletiden her hos meg.
Ok,det var jo greit å vite

Siden det hele tiden dukker opp spørsmål om hvordan bli kvitt disse algene,så ser det jo ut til at det er andre en SAE som kan klare det og det er jo litt kjekkt.
Alle levendefødere som ikke får overdrevent mye mat er supre algebekjempere tror jeg. Ikke en alge i karet med Limia perugiae for eksempel, en matfri dag og alt er vekk. Hadde penselalger i ett kar med Anubias, og et annet kar med Endlers og reker. Brukte Endlerskaret som oppvaskmaskin, flyttet rota med Anubias over og på noen timer var de rene og fine. Mollyer er mer glad i andre typer alger så i det karet måtte det HappyLifekur til, men sverddragere og Platy plukker alt av "strå". Og synes matmors armer er helt begredelig algebefengte, de napper av hjertens lyst :o)
Plussmedlem
L027 tar vel penselalger....
Hvertfall helt til den blir for lat og foretrekker mer lettvint mat.
Tjaaa
Jeg hadde godt med denne mystiske udødelige svinepesten i mitt 260, MEN, Jeg dro på ferie og fikk en annen til og mate for meg og da ser det ut til at de har fått litt lite mat så når jeg kom hjem var det 99,99% fritt for det, Jeg har ei lita fiske suppe oppi der bestående av,

2 STORE scalarer
2 Perle gurami
2 Gull gurami
2 Blå gurami
10 SAE
5 Cardinal tetra
ukjent anntall ancistrus sp, og 144,det går noen 134 oppi der og, Ja og et par 066...
..
Med 10 stk. Saer så burde de nok klare å holde disse algene under kontroll vile jeg tro.Disse er jo de som anbefales til dette bruk
Pianosnegler gikk løs på penselalgene hos meg.
Ok den var ny for meg,hvor fikk du tak i disse?
Er det ikke noen reker som også rydder bort dette uvesenet tro, var det Amano? Jeg sliter nå med det samme problemet og må finne på noe snart før det tar helt over. Jeg har tydeligvis ikke fisker som kan gjøre noe med det per i dag...
Var jo ganske fin da ,men synes den var dyr,105 kr for en liten yngel

Amanoreker er veldig flinke algespisere, men har ikke hørt at de tar penselalger?
Det ble bedre hos meg etter at jeg satte inn 20 Amanoreker. Ser de ofte sitter å spiser på de (ser i hvertfall slik ut).

Takk for omvisningen av karene dine Sølvi. Rekene ser ut til å trives i sitt nye hjem.
Det var godt å høre
Alltid kjekkt med akvarister på besøk og da hører det jo hjemme med litt omvisning og fiskeprat

Var jo litt greit å høre at Amanorekene spiser penselalger da ,det har jeg ikke hørt om før.

Jeg tror de kan gå løs på planter om de ikke får nok mat. Har man mange kommer de frem, er de få så gjemmer dem seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap