Noe er galt med mine l144

vannbytte=førstehjelp. men her oppstod det tydligvis problemer ved vannbytte. 2 L144 har kost seg på bunnen i karet hele tiden. så tar j dagens vannbytte. byttet 30%. så fort vannbyttet var gjort, fløy mallene opp og sugde luft. så blei di der. henger i vannskorpa med hode over vann til tider. hva iallverden har gått galt? gjorde jo ikke no anneledes nå enn til vanlig. hva kan det komme av? skal jeg ta et vannbytte til? eller er det dumt? sia det var det som lagde probleme til å begynne med?
begynner å bli veldig bekymra. tok hånda ned, å kunne løfte di opp. di som vanligvisvis skyter som en rakett under rota si.
Det høres jo ut som mallene reagerer på noe i vannet du har tatt oppi, har du mulighet for å teste det?
Var det lagret vann eller rett fra springen? Tilsetningsstoffer..?
Jeg bruker ofte vann rett fra springen, men da bruker jeg middel som skal fjerne uønskede stoffer fra vannet først, hvis jeg ikke gjør det så oppfører fiskene seg veldig merkelig. Kan det være noe sånt?
hatt vannet stående i bøtter til mellomlagring før vannbytte. målte nitritt nå. under 0,3 med tetra dråpetest. nå førsøkte ene malla rett og slett å klatreå land! prøvde å krype oppå pumpa:-o dette er virkelig ikke bra!
Nei, uff det høres ikke bra ut...når fiskene vil ut av vannet, så må det være noe veldig galt. Kanskje du bør bytte enda mer vann?
At de reagerer på den lille nitritten som er der?

Har ikke vært noe forurensning i bøtta da? såpe eller annet, som kan ha kommet i akvariebøtta ved et uhell.

Prøvd med mer vannforbedrings middel?
Hmm...har du kanskje fått overmettning i karret?
Om du tapper vann oppi ei bøtte, rører godt rundt slik at all gass kommer ut, så slipper du mallene oppi der. Se om de roer seg ned. Det virker som om du ikke har nok oksygen i vannet slik det er nå.

(edit grunnet skriveleif :P )
bøttene er ikke blitt brukt til såpe, har egne bøtter til akvariumbruk. bå til akvarium og røde til vasking. så tviler på at det er grunnen. har en innvendig pumpe som blåser luft, så tviler på oksygenmangel også. mallene virker slappe og svimete på en måte.
Har du flere akvarier? Jeg tenkte du kunne prøve å putte de i et annet for å se hvordan de oppfører seg der...
å der var ene malla krabba oppå pumpa. hmm. begynner å lure på om jeg må flytte di til et annet akvarium så lenge. vet jo ikke om dette går over. tok et lite vannbytte til. men det ser ut til å ha gjort det værre. kan det bli for mye små bobler? etter vannbytte nr 2 ble det masse små bobler som sitter på varmekolba. plantene.
der tenkte vi likt marita har 4 kar til oppe å går.
Små bobbler sier du..minner hardt om dette
hmm. kan være no i det wargtass. leste litt. men trenger lenger tid til å lese tråden. den var laaa. dykkersyken? hm. blir di friske av det? eller vil di dø? jeg flyttet mallene over til annet kar nå. di henger fortsatt i overflata. men skal følge med på dem.
frøken L144 ser jeg ikke lenger, så hun har svømt å gjemt seg. herremannen ligger så å si i koma på bunnen. kan ta hånda ned å klappe han på ryggen. uff. håper darlingene mine overlever!!
fiskemilla
hm. blir di friske av det? eller vil di dø?

Jeg kan bare om dykkersyke hos mennesker, og det kan føre til hjerneskade eller være livstruende (selvfølgelig avhengig av alvorlighetsgrad), om det ikke behandles.
Om dette var mennesker (med dykkesyke), ut i fra symptomene du beskriver, så ville man gitt 100% oksygen og fraktet dem til Haukeland med luftambulansen for trykktankbehandling.

Krysser fingrene, og håper det beste. Føler med deg.
uff. å di som jeg har hatt sia di var yngel. ja da er det bare å krysse fingra da. sukk.
var å tok en titt på di nå. eller på han da, for hun har gått å gjemt seg. så ingen av di henger å henter luft lenger. å jeg stakk hånda ned å tok på hannen. han svømte iaffal unna når jeg tok på han nå. så håper det går rette veien. men fatter ikke helt hvorfor det kun var mallene som reagerte?? å hvorfor di ikke har reagert før? kom til å tenke på at vi hadde rørlegger her i går. han rensa no filter greier. kanskje det har no å si?
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap