Innkjøring 8l ?

Hei har blitt en ivrig akvarist og har lært litt av småfeil me 60l min som jeg started for 4 uker siden.
har altså kjøpt et 8l ying yang kampfisk akvarie veldig stilig design, lurte på angående innkjøring av dette? spurte i dyrebutikken og di anbefalte meg og ta vann fra 60 l og slippe innkjøring siden dette er så lite, det er pumpe i 8l en.
hvordan vil dette funke hvis nitritten ikke har sunket i 60l enda? har fisker i.
Det hjelper ikke å putte brukt vann over i det nye akvariet, det er ikke der de gode bakteriene er, de sitter i en godt innkjørt pumpe.
Bruk filterguffe fra 60 literen til innkjøring av ny pumpe.

Litt off topic: Ingen fisk burde tortureres i 8 liter vann.
Det eneste du bør putte oppi der er no planter, ei reke og en snegle.

men nitrit på 60l er ganske rødt, bør jeg fortsatt ta litt guffe fra filtere? og ta det i 8 l filtere?
Har du nitritt i 60 literen, har du ikke nok bakterier i filteret i det karet. Om du tar filtergrums derfra til det lille, gjør du vondt verre i det store. Det du må gjøre, etter å ha vært for utålmodig med å sette inn fisk, er daglige vannbytter til nitrittmålingen viser null. Da kan du forsiktig ta litt filtergrums over til det lille, men understreker litt.

Om du ikke har kjøpt kampfisken ennå, bør du vente til begge karene er innkjørt, ellers skaffer du deg bare mye unødvendig jobb. I tillegg går innkjøringen saktere fordi du er nødt til hele tiden å tynne ut det som skulle vært næring for filterbakteriene av hensyn til fiskene.
ja sant jeg vet det bytter 20 % av vanne vær dag tok fisk i litt for tidlig i 60 l og lærte av mine feil som di fleste Takker for super svar!
kampfisk har vi fra før i et annet kar uten pumpe så den blir boene der til 8l er klar.
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe, men jeg bare må få dette ut.
Du sier i første innlegg at du har lært av dine feil med 60 literen, og allikevel var du på vei til å gjøre den samme feilen på nytt igjen...
Og nå skal du la en kampfisk bo i 8 liter vann...

Jeg vet butikkene har disse fiskene på enda mindre plass og at de som dretter de opp har de i små bokser osv. men det er ikke meningen at det skal være permanent bosted.
Jeg kan ikke forstå tankegangen din når du vil la en kampfisk bo i 8 liter vann..?
Fortjener den ikke bedre enn det da? Å virkelig få svømme og oppleve litt? Ikke bare henge i et hjørne i en 8 liter...

Kampfisker er faktisk aktive og nysgjerrige fisk når de bare får muligheten til det i et større kar. Jeg har to av disse fiskene selv, og jeg får helt vondt i magen ved tanken på å stenge de inne i en 8 liters boks
Jeg håper du vil revurdere dette, og heller bruke karet til reker eller planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap