550 liter, vil gulvet tåle det?
etter at vi flyttet, har storkaret fått plass i boden. enkelt og greit pga gubbeluren tror gulvet ikke vil tåle det. karet er på 550 liter. der vi bodde før var det kraftig bygd med betong. så der hadde jeg det i drift. huset vi nå har flyttet. til er gammelt. det er kjeller under huset. men kun under kjøkkenet, med gulvlem ned. hva som er under stua har jeg ikke peiling på. for er avstengt, går ikke ann å se der. gulvene i huset knirker litt. der jeg vil ha 550 literen står det nå en 375 liter. noen med innspill?
Postet 03.09.11 kl 11:40
Postet 04.09.11 kl 18:23
Er ikke så sikker på vekta jeg heller :S Jeg har et 1400l på betong som går jo det + to akvarier til som er på 120 og 310 ca od det går fint når det er bettong.
Vist huset ditt er litt gammel og det knirket prøv å bygg noe som sitter fra veggen til den andre veggen med tjukke kraftige planger for å være sikker.
Og lager en vegg ut av den.
Hvordan har du tenkt på å ha akvariet inne? hvor og hvordan ser det ut der du skal ha den ? og hvordan er det rundt akvariet ?
Vist huset ditt er litt gammel og det knirket prøv å bygg noe som sitter fra veggen til den andre veggen med tjukke kraftige planger for å være sikker.
Og lager en vegg ut av den.
Hvordan har du tenkt på å ha akvariet inne? hvor og hvordan ser det ut der du skal ha den ? og hvordan er det rundt akvariet ?
Postet 04.09.11 kl 18:29
Postet 04.09.11 kl 18:29
Kanskje det går bra...
Er det i nærheten av yttervegg? og hvilken vei går bjelkene i forhold til akvariet? Går gulvbjelkene på tvers av akvariet, og akvariet står inntil en yttervegg, skal ikke dette by på noen problemer!
Postet 04.09.11 kl 19:35
Postet 04.09.11 kl 19:44
Da er det bare å finne ut hvilken vegg da
bilde? evnt bilder?
helst et av taket innv. og utv.
har du noen anelse om det er en drager som er bærende for taket?
helst et av taket innv. og utv.
har du noen anelse om det er en drager som er bærende for taket?
Postet 04.09.11 kl 20:00
Postet 04.09.11 kl 20:28
Normalt sett er 530 liters akvarie maksimalt hva man kan sete på et standard tregulv. Tar man med innredning + diverse nærmer man seg 200 kg per m2. Det er da viktig at karret står på tvers av gulvåsene da man da får fordelt vekten over fire åser. Det man gjør er å plassere en 3 cm hobbyplate under stativet/bordet til karret. Denne platen må være 180 cm slik at den dekker fire åser.
Man skal være klar over at 200 kg per m2 er den vekten som er garantert for at gulvåsene ikke skal få nedbøying. De vil tåle adskillig mer, men man kan da risikere å få nedbøying av åsene.
Et viktig spørsmål er når ble huset bygget? Eldre hus har ikke denne 200 kg grensen og da må man sjekke opp hva som er mulig. Stendersøker er en kjekk ting når man holder på. Denne vil kunne finne åsene og gi dere en pekepinn på hvor tykke de er. Man skal også være klar over at det finnes noe som heter rantibjelker og de har en annen oppbygging slik at stendersøkeren ikke vil fungere hvis man skal måle tykkelsen. Rantibjelker tåler forøvrig mere en standard trebjelker.
Gjør de undersøkelser som skal til for at du skal bli trygg på at gulvet holder. Det er ikke noe god følelse å hele tiden lure på om man har gjort noe dumt.
Postet 04.09.11 kl 20:34
Postet 04.09.11 kl 20:40
Postet 04.09.11 kl 21:03
Du skriver at det er kjeller under kjøkkenet, men at det ikke er mulig å se under gulvet til de øvrige rommene. (Er det ikke engang noen lufteventiler i grunnmuren?)
En indikasjon på hvordan gulvet er konstruert kan du få ved å måle tykkelsen på kjøkkengulvet hvor du jo kommer til. Om du kan se tykkelsen også på gulvbordene på kjøkkenet der åpningen og lemmen er, kan du også finne høyden på bjelkelaget. Kanskje du også i rommet under kjøkkenet kan se spiker i takpanelet, om kjellertaket er panelt. Da vet du noe om avstanden mellom bjelkene. Ta eventuelt et tynt bor og bor gjennom panelet på begge sider av spikeren helt til du ikke lenger treffer gulvbjelken med boret. Ta vet du også omtrentlig tykkelsen på bjelkene.
En bjelkelagstabell for beregning av NS - merket og styrkesortert konstruksjonsvirke sier at grunnlaget for beregningene av et gulv med 2"x8" konstruksjonsvirke er at det skal tåle, som Geir sier, litt over 200 kilo jevnt fordelt pr kvadratmeter over hele gulvet uten nedbøy. Av dette er 153 kilo nyttelast og 60 kilo egenvekt. Det betyr litt over tre tonn på et gulv på 20 kvadratmeter. Maks. tillatt nedbøy er 0,9 millimeter ved punktlast 100 kilo. Basert på denne belastningen gir bjelkelagstabellen en oversikt over hvor langt spennet kan være og hor lang avstand det kan være mellom bjelkene (lysåpning). Eksempel: Jo lenger spenn, jo kortere avstand mellom bjelkene.
Dette vil selvsagt ikke gi deg noe eksakt svar, men det vil hjelpe på vurderingen din. Om du bestemmer deg for å ta sjensen, ville jeg i ditt sted valgt å sette akvariebordet på 2"x4" langsgående planker på tvers av bjelkelaget, om du finner retningen på det. Det vil fordele vekten bedre.
Karet ditt dekker en flate på 0,96 kvadratmeter, og med en antatt vekt på 600 kilo, er du i grenseland for punktbelastning hvis bordet har seks ben som mitt. Med plassering mot bærevegg (under gulvet) og belastningen fordelt over 4 bjelker, blir bildet et annet, men allikevel ikke utenfor fare. Det betyr ikke at gulvet ryker, men at du kan få nedbøying som gir fare for sprekk i karet.
En indikasjon på hvordan gulvet er konstruert kan du få ved å måle tykkelsen på kjøkkengulvet hvor du jo kommer til. Om du kan se tykkelsen også på gulvbordene på kjøkkenet der åpningen og lemmen er, kan du også finne høyden på bjelkelaget. Kanskje du også i rommet under kjøkkenet kan se spiker i takpanelet, om kjellertaket er panelt. Da vet du noe om avstanden mellom bjelkene. Ta eventuelt et tynt bor og bor gjennom panelet på begge sider av spikeren helt til du ikke lenger treffer gulvbjelken med boret. Ta vet du også omtrentlig tykkelsen på bjelkene.
En bjelkelagstabell for beregning av NS - merket og styrkesortert konstruksjonsvirke sier at grunnlaget for beregningene av et gulv med 2"x8" konstruksjonsvirke er at det skal tåle, som Geir sier, litt over 200 kilo jevnt fordelt pr kvadratmeter over hele gulvet uten nedbøy. Av dette er 153 kilo nyttelast og 60 kilo egenvekt. Det betyr litt over tre tonn på et gulv på 20 kvadratmeter. Maks. tillatt nedbøy er 0,9 millimeter ved punktlast 100 kilo. Basert på denne belastningen gir bjelkelagstabellen en oversikt over hvor langt spennet kan være og hor lang avstand det kan være mellom bjelkene (lysåpning). Eksempel: Jo lenger spenn, jo kortere avstand mellom bjelkene.
Dette vil selvsagt ikke gi deg noe eksakt svar, men det vil hjelpe på vurderingen din. Om du bestemmer deg for å ta sjensen, ville jeg i ditt sted valgt å sette akvariebordet på 2"x4" langsgående planker på tvers av bjelkelaget, om du finner retningen på det. Det vil fordele vekten bedre.
Karet ditt dekker en flate på 0,96 kvadratmeter, og med en antatt vekt på 600 kilo, er du i grenseland for punktbelastning hvis bordet har seks ben som mitt. Med plassering mot bærevegg (under gulvet) og belastningen fordelt over 4 bjelker, blir bildet et annet, men allikevel ikke utenfor fare. Det betyr ikke at gulvet ryker, men at du kan få nedbøying som gir fare for sprekk i karet.
Postet 04.09.11 kl 21:10
det er selvsagt lagd en ramme rundt nedgangen, rundt hullet. så skulle ikke være så lett å se no. fikk løsna litt på ei plate i taket. ser ut som det går firkanta feite planke greier på tvers. dvs ikke langsetter akvariumet. ringte min stefar og forhørte meg litt. han regna med det ikke var kjeller under stua. men bakke og isolasjon og en ting jeg ikke huskr. skulle ønske jeg var snekker.
Postet 04.09.11 kl 21:29
Postet 04.09.11 kl 21:31
Endret: 04.09.11 kl 21:33
Veldig mye ubrukelige tall her nå...
Dette er belastning beregnet på midten av gulvet beregnet på nye gulv...
Ved å sette det inntil veggen, på tvers av bjelkelaget skal dette gå helt fint (vekt/arm prinsippet gjør at mesteparten av vekten blir tatt av ytterveggen )
Dessuten har du jo hatt et kar på 325liter der uten problem? og kvadraten på dette er jo selvsagt mindre enn det større karet!
Men å lage en ramme i 48x98mm trevirke vil fordele vekten som er positivt for deg!
Ved å sette det inntil veggen, på tvers av bjelkelaget skal dette gå helt fint (vekt/arm prinsippet gjør at mesteparten av vekten blir tatt av ytterveggen )
Dessuten har du jo hatt et kar på 325liter der uten problem? og kvadraten på dette er jo selvsagt mindre enn det større karet!
Men å lage en ramme i 48x98mm trevirke vil fordele vekten som er positivt for deg!
Postet 04.09.11 kl 21:34
Postet 04.09.11 kl 21:45